Companiile solide din România încep să achiziționeze alte firme cu mari discounturi. Afaceri la preț de criză

November 11, 2025
Provocările majore cu care se confruntă companiile din România, în prezent, pornind de la majorările de taxe și impozite și până la contextul economic complicat, lasă urme: tot mai multe firme ajung la vânzare la prețuri mici, departe de vârfurile din timpurile bune.

Analiștii spun că piața de fuziuni și achiziții a devenit deosebit de animată în ultima vreme, vedetele fiind sectoare precum retailul, industria de prelucrare, farma, construcțiile&imobiliarele. Se cumpără afaceri integrate, dar și proiecte, cum se întâmplă pe zona imobiliară sau în sectorul energiei verde, de exemplu, aflate în centrul atenției investitorilor.

Firmele mari vor să-și crească cota de piață și cumpără tot ce este disponibil, ținta fiind în principal societățile mici cu probleme.

Tranzacții în creștere

Analistul economic Adrian Negrescu spune că la acest moment se înregistrează numeroase fuziuni în piață, în prim-plan aflându-se companiile mari care cumpără firme mici.

„Își iau cote de piață, cumpără ieftin, față de vârful perioadei când toată lumea făcea bani. În cel mai bun caz, prețurile sunt mai mici cu cel puțin 25%. Pe zona de fuziuni și achiziții sunt discount-uri și de până la 70%”, a declarat pentru Termene.ro Adrian Negrescu.

Această situație este demonstrată și de studiile realizate de firmele de consultanță. O analiză EY arată că, în primele nouă luni din acest an, piaţa de fuziuni şi achiziţii (M&A) din România a înregistrat 216 tranzacții, cu 8,5% mai mult faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, când erau raportate 199 de tranzacţii.

Valoarea tranzacţiilor comunicate a cunoscut un avans important, avansând cu 22,7% până la 3,2 miliarde dolari americani, impulsionată de achiziţia Reginei Maria de către Mehilainen, susţinută de CVC, la mijloc fiind vorba de o sumă de 1,4 miliarde de dolari americani.

Construcțiile, pe val

Adrian Negrescu susține că pe lângă retail și industria de prelucrare, cu societăți care lucrau în sistem lohn, construcțiile au atras un număr mare de investitori  care preiau proiecte integrate și le transformă în închirieri.

„Se cumpără într-o frenezie imobile, care sunt transformate deja în imobile de închiriere, pentru că au crescut foarte mult și în România chiriile. O să devină o afacere afacere extrem de profitabilă să cumperi acum un bloc cu o medie de 50.000 euro apartamentul și apoi să-l închiriezi. În zece ani ai scos investiția”, afirmă Adrian Negrescu.

În opinia lui, cererea de locuințe în orașele mari o să se tot mărească în perioada următoare.

„O să vedem cartiere întregi de închiriat, pentru că nimeni n-o să-și mai permită să ia un credit de la bancă, la fel este și în Polonia, la Cracovia, sau în Ungaria, la Budapesta”, susține Negrescu.

Sectoare de interes

Analiza EY mai arată că cele mai active sectoare după volumul tranzacţiilor din primele trei trimestre din 2025 au fost Imobiliarele, Ospitalitate & Construcţii (45 de tranzacţii), urmate de Tehnologie, Media & Telecomunicaţii şi Sănătate & Ştiinţe ale Vieţii (32 de tranzacţii fiecare), Energie&Utilităţi (31) şi de Producţie Avansată & Mobilitate şi Produse de Consum & Retail (27 fiecare).

Mai trebuie remarcată și dinamica puternică înregistrată de sectorul Sănătate&Ştiinţe ale Vieţii, care a cunoscut o dinamică puternică, cu un volum în creştere cu 60% faţă de anul anterior, pe fondul interesului crescut pentru achiziţiile de clinici veterinare.

Top tranzacții

În trimestrul trei din 2025, cea mai mare tranzacţie a fost achiziţia Praktiker Hellas, un retailer grec de bricolaj şi produse pentru casă, de către Paval Holding de la Fairfax Financial Holdings Limited, grupul canadian de investiţii şi asigurări. Tranzacția s-a ridicat la 151 milioane dolari americani.

Pe locul doi în clasament se află achiziţia de către Premier Energy a 51% dintr-un portofoliu de parcuri eoliene de 158 MW din Ungaria, de la Iberdrola (Spania).  Portofoliul vizează 79 de turbine Gamesa cu o producţie anuală de aproximativ 300.000 MWh, cumpărate pentru o sumă de 77 milioane dolari americani.

Industria alimentară intră și ea în top trei tranzacții, cu vânzarea Napolact, împreună cu două unităţi locale de producţie, de către FrieslandCampina către cea mai mare companie agroalimentară din Ungaria, Bonafarm, pentru 76 milioane dolari americani. Tranzacția este analizată de Consiliul Concurenței, care nu și-a dat încă acordul.

Cât privește investitorii, aceștia provin din Statele Unite (15 tranzacţii), Marea Britanie (14 tranzacţii), Polonia (10 tranzacţii), Germania (7 tranzacții) şi Franţa (7 tranzacţii).

Distribuie acest articol