ANAF vrea să schimbe pentru IMM-uri modul de aplicare a regimului special de scutire pentru în UE

October 17, 2025
Fiscul pregătește un ordin care reglementează aplicarea regimului special de scutire pentru întreprinderile mici în UE, conform Directivei (UE) 2020/285. Măsura simplifică raportarea fiscală, digitalizează procedurile și sprijină IMM-urile în activitățile transfrontaliere.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a elaborat proiectul de ordin al președintelui instituției (OPANAF) privind aprobarea procedurilor de aplicare a regulilor referitoare la regimul special de scutire pentru întreprinderile mici, conform noilor prevederi introduse în Codul fiscal prin Ordonanța Guvernului nr. 22/2025. Proiectul a fost pus în dezbatere pe site-ul agenției.

Aceste reglementări aliniază legislația națională la Directiva (UE) 2020/285, care modernizează sistemul comun al TVA pentru micile afaceri la nivelul Uniunii Europene.

Documentul stabilește cadrul prin care întreprinderile mici din România pot aplica regimul special de scutire în alte state membre și, în același timp, permite firmelor din alte țări membre să beneficieze de același tratament fiscal pe teritoriul României. În esență, scopul reglementării este acela de a facilita comerțul transfrontalier și de a reduce birocrația pentru firmele cu cifră de afaceri modestă, contribuind astfel la o piață unică mai competitivă și mai digitalizată.

Noi obligații și formulare fiscale

Pentru aplicarea efectivă a regimului, ANAF introduce o serie de formulare standardizate, menite să asigure transparența și schimbul corect de informații între statele membre:

  • „Decizie privind regimul special de scutire pentru întreprinderi mici în alte state membre ale Uniunii Europene” – prin care ANAF informează contribuabilul cu privire la acordarea regimului;
  • „Înștiințare privind regimul special de scutire pentru întreprinderi mici în alte state membre” – document prin care se comunică modificările sau încetarea regimului;
  • „Decizie privind respingerea solicitării de aplicare/încetare a aplicării în România a regimului special de scutire”, adresată firmelor din alte state membre care nu îndeplinesc condițiile prevăzute de Codul fiscal.

În plus, fiecare contribuabil va fi obligat să depună periodic un raport privind livrările și serviciile realizate, care va sta la baza schimbului automat de informații fiscale între autoritățile din UE.

Cum va funcționa sistemul de administrare

Regimul special de scutire (SME) va fi administrat printr-un sistem informatic interconectat la nivel european, dezvoltat pe baza specificațiilor tehnice ale Comisiei Europene. Fiecare stat membru gestionează propriul modul național, responsabil de transmiterea și primirea informațiilor privind persoanele impozabile înregistrate în acest regim.

În România, Administrația Fiscală pentru Contribuabili Nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București va fi autoritatea competentă pentru gestionarea acestui sistem. Aplicația informatică va fi implementată de Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor, asigurând interoperabilitatea cu platformele similare din celelalte state membre.

Persoanele impozabile care doresc să aplice regimul SME vor transmite, prin mijloace electronice, o notificare prealabilă către ANAF. Aceasta va fi urmată de o decizie oficială emisă de organul fiscal, prin care se confirmă intrarea în regim și, ulterior, încetarea aplicării acestuia. Tot prin sistemul informatic vor fi transmise și rapoartele privind valoarea totală a livrărilor de bunuri și a serviciilor prestate în cadrul regimului de scutire.

Rolul digitalizării în noul cadru fiscal

Implementarea regimului SME presupune o digitalizare completă a fluxului de informații, de la depunerea notificărilor până la emiterea deciziilor și raportarea tranzacțiilor. Toate comunicările se vor face exclusiv prin mijloace electronice, ceea ce va reduce timpul de procesare, va spori acuratețea datelor și va limita erorile administrative.

Sistemul informatic va contribui și la monitorizarea aplicării corecte a regimului de scutire, asigurând un control în timp real al operațiunilor transfrontaliere și prevenind posibilele abuzuri fiscale. Totodată, va permite un acces facil la datele privind contribuabilii, oferind o imagine unitară asupra activităților economice desfășurate în diverse state membre.

Contextul european și național

Ordonanța Guvernului nr. 22/2025 transpune în legislația românească o serie de norme comunitare menite să creeze un cadru unitar de aplicare a regimului de scutire pentru IMM-uri (Small and Medium Enterprises – SME). Directiva europeană urmărește simplificarea obligațiilor administrative și uniformizarea pragurilor de scutire la nivelul Uniunii, încurajând mobilitatea antreprenorială și cooperarea administrativă între state.

În România, aceste reglementări sunt introduse la articolele 310¹ și 310² din Codul fiscal, care definesc condițiile prin care o întreprindere poate beneficia de regimul special de scutire, fie în România, fie în alte state membre. Pentru a asigura aplicarea corectă a acestor reguli, ANAF este obligată să stabilească proceduri clare de înregistrare, comunicare și verificare a datelor, în cooperare cu autoritățile fiscale din celelalte țări ale Uniunii Europene.

Potrivit art. IV din Ordonanța Guvernului nr. 22/2025, ordinele președintelui ANAF care stabilesc procedurile de aplicare a articolelor 310¹ și 310² din Codul fiscal trebuie emise în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței. Publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, este o condiție esențială pentru funcționarea regimului la nivel național și pentru conectarea României la sistemul european de raportare.

Prin urmare, proiectul de ordin propus de ANAF unifică toate prevederile necesare într-un singur act normativ, evitând suprapunerile administrative și asigurând o implementare coerentă a regimului special.

Proiectul de ordin

Art. 1. – Se aprobă Procedura de aplicare a regulilor prevăzute la art. 310¹ din Codul fiscal, pentru persoanele impozabile cu sediul activității economice în România care aplică regimul special de scutire pentru întreprinderile mici în alte state membre, prevăzută în anexa nr. 1.

Art. 2. – Se aprobă modelul și conținutul formularului „Decizie privind regimul special de scutire pentru întreprinderi mici în alte state membre ale Uniunii Europene”, prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 3. – Se aprobă modelul și conținutul formularului „Înștiințare privind regimul special de scutire pentru întreprinderi mici în alte state membre ale Uniunii Europene”, prevăzut în anexa nr. 3.

Art. 4. – Se aprobă Procedura de aplicare a regimului special de scutire pentru întreprinderile mici aplicat în România de persoanele impozabile cu sediul activității economice în alte state membre, prevăzut la art. 310² din Codul fiscal, prevăzută în anexa nr. 4.

Art. 5. – Se aprobă modelul și conținutul formularului „Decizie privind respingerea solicitării de aplicare/încetare a aplicării, în România, a regimului special de scutire pentru întreprinderi mici, de către persoanele impozabile cu sediul activității economice în alte state membre”, prevăzut în anexa nr. 5.

Art. 6. – Referirile la Codul fiscal din cuprinsul prezentului ordin reprezintă trimiteri la Titlul VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.

Art. 7. – Anexele nr. 1–5 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 8. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 9. – Structurile competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și Administrația finanțelor publice pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.