ANAF vrea să schimbe procedurile privind înregistrarea, anularea și declararea TVA. Certificatul de înregistrare va putea fi transmis electronic

October 27, 2025
ANAF a lansat un proiect de ordin pentru modificarea procedurilor privind înregistrarea, anularea și declararea TVA, ca urmare a OG nr. 22/2025. Principala schimbare vizează data de la care înregistrarea în scopuri de TVA devine valabilă, reglementată acum direct prin Codul Fiscal, nu prin norme. Totodată, certificatul de înregistrare TVA va putea fi transmis electronic prin Spațiul Privat Virtual, simplificând procedura pentru contribuabili.

Proiectul transpune în reglementările interne prevederile Ordonanței Guvernului nr. 22/2025 și urmărește clarificarea momentului de la care înregistrarea în scopuri de TVA devine valabilă, aspect care până acum era stabilit prin norme metodologice.

Ce se schimbă

De asemenea, ordinul introduce posibilitatea comunicării electronice a certificatului de înregistrare prin Spațiul Privat Virtual, actualizează procedurile de modificare din oficiu a vectorului fiscal și de reînregistrare la cerere, precum și instrucțiunile de completare ale decontului de TVA (formular 300), adaptându-le la noile cote și reguli de raportare.

În termeni practici, modificările propuse prin proiectul ANAF privesc trei grupuri de acte normative şi proceduri, după cum urmează:

Procedura de înregistrare în scopuri de TVA (OPANAF 239/2021)

Se introduce expres că, dacă persoana impozabilă solicită înregistrarea înainte de sfera de operaţiuni taxabile cu drept de deducere (art. 316 alin.(1) lit. a) Cod fiscal), înregistrarea devine valabilă începând cu data înregistrării fiscale.

Dacă solicitarea este concomitent cu înregistrarea în registrul comerţului, înregistrarea în scopuri de TVA devine valabilă începând cu data înregistrării persoanei impozabile în registrul comerţului.

Dacă solicitarea se face în temeiul lit. b) (depăşirea plafonului de scutire) înregistrarea devine valabilă începând cu data depăşirii plafonului de scutire.

Dacă solicitarea se face în temeiul lit. c) (opţiunea pentru înregistrare deşi cifra de afaceri este sub plafon) — înregistrarea devine valabilă începând cu data solicitării.

Se propune comunicarea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA şi prin mijloace electronice de transmitere la distanţă pentru persoanele impozabile înregistrate în Spaţiul Privat Virtual.

  • Rezultat: clarificarea momentului de la care o entitate este considerată înregistrată în scopuri de TVA, ceea ce reduce riscul de neconformitate sau de interpretare diferită.

Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA

Se introduce în secţiunea de anulare din oficiu, în temeiul art. 316 alin.(11) lit. i) Cod fiscal, situaţia în care o persoană impozabilă cu sediul activităţii economice într-alt stat membru, înregistrată în scopuri de TVA în România conform art. 316, optează pentru aplicarea regimului special de scutire pentru mici întreprinderi în România (art. 310^2 alin.(7)). În acest caz, organul fiscal este obligat să anuleze înregistrarea în scopuri de TVA.

Este necesară adaptarea procedurii pentru a reflecta această nouă ipoteză de anulare.

Formularul „Decizie privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA” (anexa 3) şi „Decizie privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA” (anexa 4) vor fi modificate în consecinţă.

Se include corelarea cu modificările organizatorice ale organelor fiscale (înlocuirea birourilor municipale/orăşeneşti/comunale cu unităţi fiscale, desfiinţarea administraţiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii).

  • Rezultat: un cadru procedural mai coerent pentru anulările din oficiu, mai ales în cazuri transfrontaliere de opţiune pentru scutire.

Procedura de înregistrare, la cerere, în scopuri de TVA

Se prevede că nu mai este aplicabil formularul 099 pentru solicitarea înregistrării în temeiul art. 316 alin.(12) Cod fiscal, întrucât rândurile aferente au fost preluate în declaraţiile de menţiuni (010, 013, 015, etc.).

Se propune completarea procedurii cu un paragraf prin care condiţia privind depunerea tuturor declaraţiilor de TVA (formular 300) nedepuse la termen se consideră îndeplinită dacă s-a comunicat o decizie de impunere (de inspecţie fiscală sau din oficiu), rămasă definitivă conform art.107 alin.(5) Cod procedură fiscală.

De asemenea, se face corelare cu modificările organizatorice ale organelor fiscale şi cu modificările aduse Titlului VIII „Soluţionarea contestaţiilor formulate împotriva actelor administrative fiscale” din Codul de procedură fiscală.

  • Rezultat: simplificarea procedurii de cerere a înregistrării, clarificarea criteriilor legate de depunerea declaraţiilor de TVA şi reducerea formalismelor inutile.

Formularul (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată” (OPANAF 2131/2025)

În instrucţiunile de completare ale rândurilor de regularizări (rândul 16 – taxa colectată, rândul 34 – taxa dedusă) trebuie să se declare ajustările bazei de impozitare conform art. 287 Cod fiscal, pentru care exigibilitatea taxei intervine în perioada de raportare, dar care au fost generate de operaţiuni pentru care a fost aplicată una dintre cotele 21% şi 11% în vigoare până la 1 august 2025.

Se impune eliminarea trimiterilor la noile cote de TVA (21% şi 11%) pentru a evita dubla declarare a sumelor pe rânduri diferite. În practică: dacă ajustările survin pentru operaţiuni cu cota de 21%, acestea se declară la rândul 9 („taxa colectată”), respectiv rândul 24 („taxa deductibilă”); pentru cota de 11% – la rândul 10 („taxa colectată”) şi rândul 25 („taxa deductibilă”).

  • Rezultat: alinierea formularului la noua situaţie a cotelor de TVA şi clarificarea modului de declarare a ajustărilor, reducând riscurile de erori în decont.

Implicaţii practice pentru contribuabili

Având în vedere aceste modificări, contribuabilii (persoane impozabile) trebuie să fie atenţi la următoarele aspecte:

  • Momentul în care înregistrarea devine valabilă: În funcţie de temeiul de înregistrare (art. 316 lit. a), b) sau c)), data de la care se consideră că sunteţi înregistrat în scopuri TVA s-a clarificat. Pentru o entitate care solicită înregistrarea înainte de operaţiuni, data este data înregistrării fiscale; pentru cei ce optează voluntar sau depăşesc plafonul – data solicitării sau depăşirii. Aceasta are impact asupra deducerilor TVA, asupra emiterii de facturi şi asupra compatibilității operaţiunilor realizate în perioada respectivă.
  • Transparenţă şi comunicare electronică: Pentru cei înregistraţi în Spaţiul Privat Virtual, certificatul de înregistrare TVA ar putea fi comunicat şi electronic — ceea ce implică o reducere a timpului de aşteptare, a birocraţiei şi o digitalizare mai mare.
  • Anulări din oficiu – risc crescut pentru entităţi cu sediul în alt stat UE: Dacă aveţi sediul activităţii economice într-alt stat membru UE, dar v-aţi înregistrat în România conform art. 316 şi optaţi pentru scutiri mici întreprinderi conform art. 310^2 alin.(7), trebuie să fiţi atenţi la riscul anulării înregistrării TVA de către organul fiscal. Astfel, planificarea tranzacţiilor trebuie să ţină cont de noua procedură.
  • Simplificarea procedurii de cerere – mai multă claritate: Eliminarea formularului 099 şi includerea criteriilor legate de deciziile de impunere definitive fac procedura mai transparentă. Pentru firmele care au deconturi neîntrebuinţate sau nedepuse, dacă comunicarea deciziei de impunere este valabilă ca şi condiţie, se reduce riscul blocării cererii de înregistrare.
  • Ajustările în decontul 300 şi cotelor TVA: Dacă firma dvs. a operat cu cotele anterioare modificării (adică până la 1 august 2025) şi apar ajustări bazei de impozitare, trebuie să fiţi atenţi la rândurile exacte de declarare (rândul 9/10 pentru taxa colectată, rândul 24/25 pentru dedusă). Greşelile pot genera obligaţii fiscale suplimentare sau controale.
  • Organizare internă şi control fiscal: Având în vedere modificările procedurale ale organului fiscal (unităţi fiscale, reorganizarea birourilor etc.), comunicarea cu organul fiscal trebuie să fie adaptată – poate fi necesar să verificaţi ce unitate fiscală va avea competenţa în cazul dvs., ce formular e actualizat etc.

Avantaje

Avantaje

  • Creşte claritatea normelor privind momentul valabilităţii înregistrării TVA.
  • Reduce zona de interpretare diferită de la local la local (unităţi fiscale).
  • Promovează digitalizarea (Spaţiul Privat Virtual) şi simplificarea procedurilor.
  • Permit entităţilor să planifice mai bine momentul înregistrării, deducerile şi obligaţiile fiscale.
  • Oferă organului fiscal instrumente mai clare pentru anulări din oficiu, contribuind la combaterea fraudei sau a comportamentelor fiscale riscante.

Recomandări pentru contribuabili

Verificaţi temeiul înregistrării TVA: Dacă solicitaţi înregistrarea (lit. a, b sau c) asiguraţi-vă că înţelegeţi data de la care sunteţi considerat înregistrat. Contractele, facturile şi deducerile trebuie să corespundă acestei date.

Actualizaţi procesele interne: În special pentru cele care ţin de Spaţiul Privat Virtual, emiterea certificatului şi primirea lui electronică. Ajustaţi fluxurile de lucru interne.

Monitorizaţi opţiunea pentru scutire mică întreprindere: Dacă aveţi sediul într-alt stat UE şi sunteţi înregistraţi în România, evaluaţi dacă opţiunea pentru regimul special de scutire (art. 310^2) este avantajoasă sau nu, ţinând cont de riscul anulării TVA.

Formularul 300 – atenţie la rânduri şi cote: Dacă în perioada relevantă au existat operaţiuni cu cote de TVA modificate (21% / 11%) şi apar ajustări bazei de impozitare, verificaţi cu atenţie rândurile 9/10/24/25.

Documentaţi deciziile de impunere: Dacă aţi primit decizii de impunere definitive, păstraţi documentele – ele pot fi considerate echivalente cu depunerea declaraţiilor TVA pentru cererea de înregistrare.

Consultanţă fiscală: În cazul unor situaţii complexe (ex: opţiuni transfrontaliere, anulări din oficiu), consultaţi un specialist fiscal pentru a gestiona corect riscurile.

Proiectul de ordin

Art. I

Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 239/2021 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 23 februarie 2021, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. Articolul 3 se modifică și va avea următorul cuprins:

Art. 3
(1) În cazul persoanelor impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, aceasta se consideră valabilă începând cu data înregistrării fiscale, potrivit art. 316 alin. (11) lit. a) din Codul fiscal.
Prin excepție, dacă solicitarea se face concomitent cu înregistrarea în registrul comerțului, înregistrarea în scopuri de TVA devine valabilă de la data înregistrării persoanei impozabile în registrul comerțului.
(2) Pentru solicitările potrivit art. 316 alin. (1) lit. b), înregistrarea devine valabilă de la data depășirii plafonului de scutire prevăzut la art. 310 alin. (1) din Codul fiscal.
(3) Pentru solicitările potrivit art. 316 alin. (1) lit. c), înregistrarea devine valabilă de la data solicitării înregistrării în scopuri de TVA.

2. Anexa la ordin se modifică și se completează după cum urmează:

2.1. Punctul 1 – redefinirea sferei aplicării procedurii;
2.2. Punctul 6 – precizarea datei anulării în caz de inactivitate fiscală;
2.3. Punctul 8 – clarificări privind situațiile de cazier fiscal;
2.4. Punctul 10 – introducerea alin. (3) privind comunicarea electronică prin Spațiul Privat Virtual;
2.5. Punctul 11 – introducerea alin. (11) privind corelarea automată cu datele ONRC.

Art. II

Ordinul președintelui ANAF nr. 2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal privind TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 592 din 3 august 2016, se modifică și se completează după cum urmează:

  • Se introduc modificări pentru:
    • corelarea cu art. 316 alin. (11) lit. i) din Codul fiscal (situația contribuabililor nerezidenți care optează pentru regimul special de scutire – art. 310²);
    • introducerea unei noi Secțiuni 5¹, care stabilește procedura de anulare, din oficiu, a înregistrării TVA pentru persoanele impozabile cu sediul în alt stat membru UE;
    • actualizarea formularelor „Decizie privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA” și „Decizie privind anularea, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA”;
    • introducerea posibilității comunicării certificatului TVA prin Spațiul Privat Virtual;
    • corelarea cu noile structuri fiscale (unități fiscale municipale/orășenești/comunale).

Art. III

Ordinul președintelui ANAF nr. 2011/2016 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, potrivit prevederilor art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, se modifică și se completează după cum urmează:

  • Se elimină formularul 099, rândurile aferente fiind preluate în declarațiile de mențiuni (010, 013, 015, 016, 020, 040, 070, 093, 700).
  • Se introduce o nouă regulă: condiția privind depunerea tuturor deconturilor TVA se consideră îndeplinită dacă persoanei i s-a emis o decizie de impunere definitivă, fie în urma inspecției, fie din oficiu.
  • Se clarifică competențele șefilor unităților fiscale și procedura de comunicare a certificatului prin Spațiul Privat Virtual.
  • Se modifică prevederile privind contestațiile (termen 45 de zile).

Art. IV

Instrucțiunile pentru completarea și depunerea formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”, aprobate prin Ordinul ANAF nr. 2131/2025, se modifică astfel:

  • Rândurile 16 și 34 sunt reformulate pentru a evita dubla declarare a ajustărilor bazei de impozitare aferente operațiunilor cu cote de TVA aplicabile anterior datei de 1 august 2025 (24%, 20%, 19%, 9%, 5%).
  • Se precizează că aceste ajustări se declară exclusiv la rândurile specifice, în funcție de cota aplicabilă, conform art. 287 și 291 din Codul fiscal.

Art. V

Anexele nr. 1 și nr. 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. VI

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. VII

Structurile competente din cadrul ANAF, inclusiv Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, direcțiile generale regionale ale finanțelor publice și unitățile fiscale subordonate, vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Distribuie acest articol