Finanțări de 96 de milioane de euro pentru investiții în domeniul social

September 16, 2025
MIPE a aprobat, prin ordin publicat în Monitorul Oficial, schema de minimis „Sprijin pentru economia socială”, finanțată prin PEO 2021–2027 (FSE+). Măsura combină garanții de portofoliu cu granturi pentru dezvoltarea/innovarea/scalarea/extinderea întreprinderilor sociale și de inserție, până la 31 decembrie 2028.

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a lansat o schemă de ajutor de minimis dedicată economiei sociale, cu obiectivul de a facilita accesul la creditare și granturi pentru întreprinderile sociale și întreprinderile sociale de inserție.

Instrumentul financiar combinat (garanție + grant) susține investițiile, capitalul de lucru, digitalizarea, tranziția verde și incluziunea pe piața muncii a persoanelor vulnerabile, în toată țara, până la finele lui 2028.

Ordinul 5.413 al ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene a fost publicat în Monitorul Oficiual nr. 845 din 15 septembrie.

Calendar, buget, ținte

Schema este activă de la publicarea în Monitorul Oficial și se aplică până la 31 decembrie 2028 (în limita fondurilor). Plățile se pot efectua până la 31 decembrie 2029.

Bugetul total estimat al ajutorului de minimis pe durata schemei este de 96.159.977,30 euro (echivalent 478.674.751 lei la cursul InforEuro iulie 2024), din care aproximativ 46,45 milioane de euro pentru garanții și 49,7 milioane de euro pentru granturi, cu alocări distincte pentru regiunile mai puțin dezvoltate și pentru București–Ilfov.

Numărul estimat de beneficiari: 540.

Economia socială primește un nou impuls: Guvernul, prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), a aprobat schema de ajutor de minimis „Sprijin acordat sectorului economiei sociale pentru dezvoltare/inovare/scalare/extindere de întreprinderi sociale și întreprinderi sociale de inserție”, finanțată din Programul Educație și Ocupare (PEO) 2021–2027, prioritatea 4 „Antreprenoriat și economie socială”, obiectivul specific ESO4.1 (FSE+).

Ordinul 5.413, semnat la 8 septembrie 2025 și publicat în Monitorul Oficial pe 15 septembrie, instituie un instrument financiar combinat – garanție plafonată de portofoliu și componentă de grant – conceput să rezolve simultan problema accesului la finanțare și nevoia de impact social măsurabil.

Ce presupune schema de finanțări

Schema este transparentă, se aplică pe întreg teritoriul României – atât în regiunile mai puțin dezvoltate (Nord-Est, Sud-Est, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru), cât și în Regiunea București–Ilfov – și nu necesită notificare la Comisia Europeană (în baza art. 3 alin. 1 din Regulamentul de minimis). În cadrul ei pot fi lansate mai multe apeluri de proiecte.

Beneficiari eligibili sunt întreprinderile sociale și întreprinderile sociale de inserție, definite potrivit Legii nr. 219/2015 și legislației conexe.

În această umbrelă intră societăți cooperative, cooperative de credit, asociații și fundații, case de ajutor reciproc ale salariaților și ale pensionarilor, societăți agricole, cooperative agricole, precum și alte persoane juridice care respectă principiile economiei sociale. Întreprinderea socială de inserție trebuie să asigure cel puțin 30% personal din grupuri vulnerabile, raportat la timpul total de muncă.

Condițiile-cheie de eligibilitate includ:

  • vechime minimă de 1 an la depunerea solicitării de credit;
  • deținerea atestatului de întreprindere socială și, după caz, a certificatului de întreprindere socială de inserție la semnarea contractului de credit;
  • înregistrare fiscală în România și activitate pe teritoriul țării;
  • lipsa procedurilor de insolvență, a stării de dificultate și a datoriilor publice;
  • model de afaceri viabil și capacitate de rambursare, evaluate de intermediarul financiar;
  • respectarea plafonului de minimis de 300.000 euro la nivel de întreprindere unică, pe 3 ani.

Schema acoperă domenii cu impact social direct: inserția pe piața muncii a persoanelor vulnerabile, promovarea egalității de șanse, digitalizarea și incluziunea digitală, tranziția verde (economie circulară, eficiență energetică, energie regenerabilă, protecția biodiversității), integrarea comunităților marginalizate (inclusiv sprijin pentru refugiați), accesul egal la servicii esențiale (sociale, medico-sociale, medicale), precum și inovarea socială și culturală.

Există o listă clară de activități excluse, precum producția primară agricolă și piscicolă, anumite activități sensibile sau interzise prin dreptul UE și național, investiții în combustibili fosili, incineratoare (cu excepții limitate), jocuri de noroc, tutun etc.

Cum funcționează instrumentul financiar combinat

Măsura pune la dispoziție o garanție de portofoliu plafonată: până la 80% din valoarea fiecărui împrumut, cu plafon de risc la nivel de portofoliu de 30%, iar suma garantată pentru portofoliul unui intermediar financiar nu poate depăși 24% din dimensiunea portofoliului. Intermediarii financiari își asumă minimum 20% din risc pentru fiecare împrumut. Durata maximă a creditelor:

  • investiții: până la 120 luni, cu grație de până la 12 luni;
  • capital de lucru: până la 36 luni.

Refinanțările nu sunt eligibile. Intermediarii trebuie să transfere integral avantajul garanției către beneficiarii finali. În plus, instrumentul combină garanția cu grant de până la 49% din valoarea creditului, utilizabil pentru:

  1. subvenționarea dobânzii (12 luni pentru capital de lucru; 24 sau 36 luni pentru investiții, în funcție de durata creditului, dar nu mai târziu de 31 decembrie 2029);
  2. rabaturi de capital (până la 25%) condiționate de menținerea locurilor de muncă existente și atingerea unui indicator de impact social asumat;
  3. asistență tehnică pentru accesarea și utilizarea instrumentului: până la 5.000 euro (investiții) sau 2.000 euro (capital de lucru).

Valoarea creditului per beneficiar poate ajunge la 500.000 euro (echivalent lei), cu respectarea plafonului de minimis. Un beneficiar poate avea și credit de investiții, și credit de capital de lucru, dacă îndeplinește condițiile, are capacitate de rambursare și nu dublează finanțarea acelorași costuri.

Ce cheltuieli se pot finanța

Lista cheltuielilor eligibile acoperă investiții (echipamente, utilaje, mijloace fixe, software, licențe, brevete, construcții și modernizări de spații de producție/servicii/comercial) și capital de lucru (mărfuri, materii prime, consumabile, servicii și lucrări, stocuri, chirii, utilități, salarii, taxe și contribuții, alte costuri operaționale).

Componenta de grant acoperă dobânda, rabatul de capital și asistența tehnică.

Obligații sociale concrete

Fiecare beneficiar trebuie să păstreze numărul de locuri de muncă pe care îl are la data solicitării creditului și să își asume cel puțin un indicator de impact social (ex.: locuri de muncă nou-create; pondere de angajați din grupuri vulnerabile; persoane din grupuri vulnerabile care beneficiază de servicii).

Rabatul de capital este strâns legat de performanța socială:

  • Pentru întreprinderile sociale de inserție și cele cu cel puțin o persoană vulnerabilă angajată: până la 25% din grant pentru ≥2 locuri noi; 20% pentru 1 loc nou; 15% pentru atingerea indicatorului și menținerea locurilor existente.
  • Pentru celelalte întreprinderi sociale: până la 15% pentru ≥2 locuri noi; 10% pentru 1 loc nou; 7% pentru atingerea indicatorului și menținerea locurilor existente.

Nerespectarea obligațiilor (de exemplu, neocuparea prelungită a locurilor de muncă nou-create sau pierderea statutului de întreprindere socială) poate duce la restituirea grantului (integral sau parțial) și, în anumite situații, la recuperarea întregului ajutor de minimis, cu dobânzi.

Cine gestionează banii

Furnizorul schemei este MIPE, prin Autoritatea de Management PEO. Administratorul de schemă este FNGCIMM, care constituie fondul specific și selectează intermediarii financiari (instituții de credit sau IFN-uri) prin proceduri deschise și competitive.

Intermediarii analizează solicitările (eligibilitate, încadrare în regulile de minimis, domeniu de activitate, fiabilitatea planului de afaceri, impactul social), semnează contractele de credit garantat combinat cu grant, monitorizează implementarea și raportează în RegAS (Registrul ajutoarelor de stat).

Transparența este asigurată prin informarea fiecărui beneficiar cu privire la cuantumul și natura ajutorului (de minimis) și prin publicarea pe site-urile oficiale; ajutoarele individuale peste echivalentul a 100.000 euro sunt publicate pe ajutordestat.ro.

Reguli-cheie privind cumulul și plafonul de minimis

Plafonul cumulat al ajutoarelor de minimis pentru întreprinderea unică este de 300.000 euro pe 3 ani. Schema prevede reguli pentru fuziuni, achiziții sau divizări, precum și obligația separării activităților/conturilor pentru entitățile care operează și în sectoare excluse. Ajutoarele nu se cumulează cu alte ajutoare de stat pentru aceleași costuri eligibile, dacă s-ar depăși intensitatea maximă admisă. ESB (echivalentul subvenție brută) al garanției se calculează ex-ante, după formule standardizate, în funcție de durata garanției (până la 5 sau 10 ani) și de pragurile stabilite (de ex., sumă garantată maximă de 2.250.000 euro pentru garanții ≤5 ani).

Procedură: cum aplici, ce declari

Solicitanții depun cererea de credit garantat combinat cu grant la intermediarul financiar, însoțită de:

  • declarații privind ajutoarele de minimis primite în ultimii 3 ani (la nivel de întreprindere unică);
  • structura întreprinderii unice;
  • alte ajutoare de stat/minimis primite pentru aceleași costuri;
  • inexistența deciziilor de recuperare neexecutate;
  • neîncadrarea în sectoare/activități excluse;
  • inexistența procedurilor de insolvență;
  • absența relocării către unitatea unde se investește (cu 2 ani înainte) și angajamentul de a nu reloca 2 ani după finalizarea investiției.

După evaluare, intermediarul comunică în scris valoarea maximă a ajutorului și caracterul de minimis, cu trimitere expresă la Regulamentul UE aplicabil. Contractele, plățile și eventualele recuperări se înregistrează în RegAS în termenele prevăzute. Documentele privind ajutorul se păstrează 10 ani.

Monitorizare, raportare, recuperări

Furnizorul și administratorul monitorizează permanent ajutoarele, în baza OUG nr. 77/2014 și a regulamentelor Consiliului Concurenței. La solicitarea Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenței, MIPE transmite datele necesare în 20 de zile lucrătoare. Ajutoarele utilizate abuziv sau acordate cu încălcarea condițiilor se recuperează, cu dobânzi calculate de la data plății până la recuperare, conform procedurilor în vigoare. Sunt enumerate expres motivele de restituire integrală (de la nerespectarea Regulamentului de minimis, până la infracțiuni legate de accesarea fondurilor), dar și motivele specifice pentru restituirea grantului (ex.: pierderea statutului de întreprindere socială, neatingerea indicatorului social, neocuparea prelungită a locurilor de muncă).