Firmele mici scapă de TVA în toată Uniunea Europeană din această toamnă

August 22, 2025
Un proiect de ordonanță a Ministerului Finanțelor va permite firmelor mici din România să beneficieze de regimul de scutire de TVA nu doar pe plan local, ci și în alte state membre UE, dacă nu depășesc plafonul unional de 100.000 euro și cel aplicabil în țara respectivă.

Ministerul Finanțelor propune o ordonanță prin care firmele cu cifră de afaceri redusă vor putea aplica regimul special de scutire de TVA și în alte state ale Uniunii Europene, nu doar în România.

Măsura transpune directivele europene și este valabilă pentru companiile care nu depășesc plafonul unional de 100.000 euro.

Practic, o firmă românească va putea activa în mai multe țări din UE păstrând statutul de neplătitoare de TVA, ceea ce înseamnă costuri mai mici și mai puțină birocrație.

Hotelurile de la Marea Neagră se închid mai devreme anul acesta. „Litoralul pentru toți” nu aduce mai mult de 20.000 de turiști

Plafonul din UE este de 100.000 de euro pentru firmele neplătitoare de TVA

Una dintre cele mai importante modificări propuse de Ministerul Finanțelor privește armonizarea regimului special pentru întreprinderile mici la nivel european. Până acum, micile companii puteau aplica scutirea de TVA doar în țara în care erau înregistrate. Directiva (UE) 2020/285 schimbă acest principiu, permițând aplicarea scutirii și în alte state membre, dacă sunt respectate anumite condiții.

Astfel, o firmă românească ce nu depășește plafonul anual de 100.000 de euro la nivelul Uniunii va putea solicita aplicarea regimului special și în alte state membre, atâta timp cât nu depășește plafonul local din țara respectivă. În oglindă, firmele mici din alte state vor putea beneficia de scutire și în România. Pentru acestea, ANAF va atribui un cod individual de identificare cu sufixul „EX”, care le confirmă dreptul de a opera sub regimul special.

Directiva (UE) 2022/542 aduce alte schimbări relevante. Ea clarifică modul de taxare pentru servicii culturale, educaționale, sportive sau de divertisment prestate online sau cu participare virtuală. De acum, TVA se va aplica în statul de consum – acolo unde clientul este stabilit sau își are reședința. Practic, se evită situațiile în care o firmă facturează servicii virtuale la cote diferite doar pentru că este stabilită într-un alt stat membru.

Taxele pe locuințe și terenuri nu mai cresc în 2026. Sistemul IT nu e gata. Însă, impozitarea va crește până la 70% în 2027Cum va fi aplicată eșalonarea datoriilor către ANAF, prevăzută în proiectul de modificare a Codului fiscalLegislația „dubioasă” a dus la explozia firmelor inactive din România. Ce spun antreprenorii

Regimul tranzitoriu

Un alt punct important privește regimul tranzitoriu. Companiile care, până la 1 septembrie 2025, depășesc plafonul vechi de 300.000 lei, dar nu și pe cel nou, de 395.000 lei, nu vor fi obligate să se înregistreze imediat în scopuri de TVA. Acestea vor putea solicita scoaterea din evidență și revenirea la regimul de scutire, dacă respectă condițiile privind cifra de afaceri din 2024 și 2025.

Beneficiile pentru mediul de afaceri sunt semnificative: reducerea birocrației, simplificarea conformării și eliminarea barierelor pentru firmele mici care își desfășoară activitatea peste granițe.

Conform Ministerului de Finanțe, această schimbare va încuraja comerțul transfrontalier și va oferi o mai mare flexibilitate întreprinderilor mici. În același timp, proiectul introduce mecanisme de raportare și control electronic, pentru a limita riscurile de fraudă și evaziune.

În esență, prin acest proiect de ordonanță, România își aliniază Codul Fiscal la standardele europene, aducând firmele mici mai aproape de piața unică digitală și fiscală a Uniunii Europene.

Principalele modificări din ordonanță

Proiectul de ordonanță propune modificarea mai multor articole din Codul Fiscal (Legea 227/2015), cu efecte directe pentru contribuabili:

  • Definiția întreprinderii mici este clarificată: o persoană impozabilă ce aplică regimul special de scutire prevăzut de art. 310 sau 310^2. Pragul pentru firmele stabilite în România rămâne de 395.000 lei cifră de afaceri anuală.
  • Reguli de înregistrare: firmele care depășesc plafonul trebuie să solicite înregistrarea în scopuri de TVA imediat. În caz de întârziere, ANAF va face înregistrarea din oficiu, stabilind obligațiile de plată retroactive.
  • Introducerea articolelor 310^1 și 310^2: acestea reglementează modul în care firmele românești pot aplica scutirea în alte state membre și, respectiv, firmele străine pot aplica scutirea în România. Ambele articole stabilesc criterii clare privind plafonul unional de 100.000 euro și obligația notificării autorităților fiscale.
  • Noi reguli pentru servicii virtuale: TVA-ul se aplică în statul unde se află consumatorul, nu unde este stabilit furnizorul. Astfel, târgurile, expozițiile sau cursurile online vor fi impozitate la locul clientului.
  • Regularizarea TVA: companiile care trec de la regimul special la cel normal vor fi obligate să ajusteze facturile și avansurile emise anterior. Beneficiarii vor putea deduce TVA-ul doar după emiterea facturilor de corecție.
  • Simplificarea pentru întreprinderile mici din alte state UE: acestea nu vor fi obligate să se înregistreze în România, dacă aplică regimul special. Nu vor avea drept de deducere a TVA, dar nici obligația depunerii de deconturi lunare.
  • Perioada tranzitorie 2025–2026: firmele care au depășit plafonul de 300.000 lei înainte de septembrie 2025, dar nu și pe cel de 395.000 lei, pot reveni la regimul de scutire prin cerere depusă la ANAF.

Ordonanța prevede și obligații clare de raportare: firmele românești care aplică scutirea în alte state UE vor depune trimestrial la ANAF situații centralizate cu toate operațiunile efectuate. Totodată, ANAF va administra electronic aceste notificări și va comunica codurile individuale de identificare în termen de 35 de zile lucrătoare.

Intrarea în vigoare este prevăzută pentru 1 septembrie 2025, iar în termen de 30 de zile ANAF trebuie să emită ordinele necesare pentru aplicarea procedurilor.

Recomandări articole Business News by termene.ro

Firmele cu datorii la ANAF nu își vor mai putea schimba acționariatul, conform unui proiect al Ministerului FinanțelorConcediile medicale se plătesc mai puțin. Plata se face în funcție de tipul bolii și de numărul de zile de repaos. Exemplu de calculProiectele imobiliare din centrul Bucureștiului nu mai pot fi vândute de brokerii imobiliariAfacerile cunoscute cu shaorma din București ar putea depăși pragul de un miliard de lei în 2025Cât vând stațiile Petrom în comparație cu Rompetrol în contextul stării de urgență energetică. Afacerile benzinăriilor din RomâniaLockerele au redus diferența dintre afacerile FAN Courier și Sameday la doar 200 de milioane de leiClasamentul la fotbal pe cifre de afaceri și venituri. Liga I a ajuns un business de 106 milioane de euroSteaua, cu Gigi Becali finanțator, a lăsat datorii de 87 de milioane de lei imposibil de recuperat de ANAFUn miliard de euro este aportul de capital social pe care SRL-urile trebuie să îl aducă pentru a atinge pragul propus de 8.000 de leiMediul de afaceri privește cu pesimism proiectul de creștere a pragului capitalului social pentru un SRL la 8.000 de leiMinisterul Finanțelor a publicat regulile privind majorarea capitalului social la 8.000 de lei pentru SRL-uriCodul de Procedură Fiscală va fi schimbat de Ministerul Finanțelor. Modificări la plata dividendelor și la impozitarea veniturilor independenteCCR: Comercianții răspund pentru practici incorecte, chiar dacă nu sunt producătoriFirmele din România recrutează electricieni asiatici. La mare căutare sunt și ospătariiCererea firmelor românești pentru migranți a atins cifre record în 2025. Reciclarea este noul sector care caută muncitori străiniPrețurile cerute de Poșta Română pentru ca firmele să-și mute sediile în oficii poștaleFestivalul Untold a ajuns la afaceri de peste 100 de milioane de lei pe an, pornind de la un eveniment organizat de un ONGFormularul 112 va fi revizuit. ANAF propune un nou model de declarație pentru conformarea la modificările Codului Fiscal