Cadourile business sunt o practică obișnuită în mediul de afaceri și reprezintă o bună modalitate de a menține și consolida relațiile cu partenerii și clienții. Deși poate părea un gest de complezență, oferirea unui astfel de cadou trebuie să se facă ținând cont de mai multe reguli de etichetă, pentru a evita situații neplăcute ce ar putea afecta relația dintre partenerii de afaceri.
Pentru că nu vrem să treci printr-o astfel de experiență, îți prezentăm care sunt aceste reguli de etichetă pe care trebuie să le ai de fiecare dată în vedere.
Nu oferi cadouri foarte scumpe. Dar nici prea ieftine…
Un cadou business trebuie să aibă o valoare medie, pentru a evita să dai naștere la interpretări. Astfel, un cadou ieftin, de duzină, poate fi interpretat ca un gest de desconsiderare sau îi poate da de înțeles partenerului de afaceri că ai vrut doar să te achiți de o obligație. La polul opus, un cadou foarte scump poate fi interpretat ca o tentativă de mită sau o modalitate de cumpărare a influenței.
Un exemplu de cadou potrivit în anumite circumstanțe este o sticlă de băutură fină, să zicem un whisky bun. Prețul unei sticle de whisky de calitate se încadrează în limitele unui buget decent care poate fi alocat unui cadou business, iar o astfel de idee nu lasă loc de interpretări.
Așteaptă momentul oportun
Orice cadou se oferă cu o ocazie anume, iar acest lucru este valabil și când vorbim despre darurile business. Așadar, așteaptă un moment oportun pentru a oferi un cadou business și nu-ți face griji că astfel de momente nu vor apărea. Sărbătorile tradiționale, aniversările, finalizarea unui proiect important sau semnarea unui contract sunt cele mai potrivite prilejuri de a face un astfel de cadou. De asemenea, dacă organizezi o conferință sau o altă întâlnire importantă, poți oferi participanților mici daruri de protocol, cum ar fi o agendă personalizată, un rucsac sau o geantă pentru laptop.
Nu te grăbi cu darul de la prima întâlnire
Dacă ai stabilit un prim contact cu un viitor partener de afaceri sau un client important, nu este cea mai bună idee să îi oferi o cadou de la prima întâlnire. Așteaptă să faceți cunoștință, să aveți o primă rundă de discuții, iar apoi, când relația se mai cimentează, îi poți oferi un cadou, cu prima ocazie.
Excepție fac situațiile când viitorul partener te invită la el acasă, caz în care nu poți merge cu mâna goală. Cadoul trebuie să fie însă unul adecvat pentru o vizită și nu trebuie să facă vreo trimitere la relația de afaceri. Totuși, nu te aventura nici la cadouri prea „domestice” așa cum sunt un set de oale sau un robot de bucătărie, pentru că nici acestea nu sunt potrivite pentru o primă întâlnire. Un buchet de flori, o cutie de bomboane de ciocolată sau un pachet de cafea sunt cele mai bune variante în acest caz.
Ai grijă la aspectul cadoului
Indiferent de cadoul ales, acesta trebuie să arate impecabil, la toate capitolele, inclusiv la ambalaj. De aceea, înainte de a împacheta cadoul, asigură-te că obiectul pe care îl vei dărui nu are defecte, zgârieturi sau vreo urmă care n-ar trebui să existe. Apoi, împachetează cu grijă, pentru că și ambalajul trebuie să fie perfect, fără suprafețe șifonate, rupturi sau colțuri îndoite. Contează mult și modul de prezentare, așa că ambalajul trebuie ales cu grijă, iar un bilețel scris de mână și atașat cadoului va da acestuia o notă mai personală.
Te poți baza cu încredere pe aceste sfaturi pentru a avea o relație cât mai bună cu partenerii și clienții, iar acest lucru nu poate fi decât în beneficiul afacerii tale.



.webp)

