Lideri vs întârziați în adopția AI. Cele trei scenarii posibile pentru IMM-urile românești în următoarele 18 luni

Scris de
Alex Ciutacu
November 11, 2025
Companiile românești au în față trei scenarii când vine vorba despre implementarea automatizărilor și adopția AI în următorii doi ani, în contextul în care întreprinderile mici și mijlocii (IMM) au trecut la o etapă de adopție accelerată la nivel global.

Firmele care trec deja dincolo de proiecte-pilot și au un plan clar de implementare pentru soluțiile de automatizare și AI au șansa să devină liderii noii paradigme tehnologice și economice, ceea ce le va aduce creșteri importante la nivelul veniturilor, dar și la nivelul indicatorilor operaționali sau de vânzări. În același timp, întârziații riscă creșteri de costuri și scăderi de venituri.   

În România, 89% dintre IMM-uri cataloghează AI-ul drept un element de importanță strategică, dar numai 14% au trecut dincolo de proiecte-pilot. Dacă facem un pas în spate, la nivel global, 73% dintre IMM-uri resimt presiunea competitivă generată de concurenții care au adoptat deja soluții AI, însă doar 23% au implementat până acum o formă de automatizare, conform datelor agregate de Sferal.ai.

Pionierii (implementare până în T2/2026)

IMM-urile românești care vor să se poziționeze drept pionieri în noua paradigmă economică implementează automatizări și soluții AI în următoarele 6-8 luni, câștigând un avans de cel puțin 12 luni în fața concurenței.

Aceste companii antreprenoriale se încadrează în categoria de „early adopters”, adică cei care nu așteaptă soluții perfecte, ci implementează automatizări care rezolvă probleme imediate în afacerile lor.

Liderii se bucură de o serie de avantaje strategice, precum stabilirea unui standard în ceea ce privește așteptările clienților, cotă de piață suplimentară, puterea de a menține prețuri bune în raport cu alți competitori sau avantaje în recrutare în fața talentelor interesate de automatizări și AI.

Companiile românești care se poziționează drept early adopters abordează implementarea începând cu automatizări legate de experiența clienților, iar apoi trec la automatizarea operațiunilor interne. Totodată, liderii se bazează pe rezultate măsurabile în practică mai mult decât pe tehnologii sofisticate.  

În ceea ce privește impactul estimat pentru cei care adoptă primii, veniturile ar putea crește cu 15-30% în următoarele 12 luni, cheltuielile administrative ar putea scădea cu 25-50%, în timp ce achiziția de clienți ar putea deveni cu 40-60% mai eficientă, conform datelor Sferal.ai.

Valul doi (implementare până în T4/2026)

Dacă pionierii care vor să devină lideri în adopția de tehnologie realizează implementarea până în iunie 2026, valul doi de IMM-uri care vor să capteze beneficiile automatizărilor trebuie să implementeze în perioada iulie-decembrie 2026, pentru a câștiga un avans de 6-9 luni în fața întârziaților.

Aceste companii implementează soluții de automatizare care au dovedit deja în piață, bazându-se pe rezultatele obținute de pionieri. Pe de o parte, antreprenorii din valul doi beneficiază de un teren bătătorit, dar pe de altă parte pierd o parte din avantajele de care se bucură pionierii.

Avantajele strategice de care se bucură valul al doilea sunt: risc de implementare mai redus, întrucât învață din greșelile pionierilor; acces la platforme și soluții care au avut mai mult timp să se maturizeze; o perspectivă de ROI (return on investment) mai clară, unde estimările se pot baza pe rezultatele altor proiecte de automatizare din piață; furnizori de soluții de automatizare care au un istoric practic mai extins.

Pe de altă parte, aceste companii se confruntă și cu o serie de provocări, cum ar fi așteptările clienților, deja influențate de experiența oferită de pionieri, un potențial de diferențiere mai redus, o presiune de a implementa mai repede pentru a ajunge din urmă pionierii sau o luptă mai strânsă pentru talente în piața muncii, unde au un avantaj companiile care au automatizat deja o parte din procese.

În implementare, companiile românești din valul doi de adopție se bazează mai mult pe proiectele de succes realizate de pionieri și experimentează mai puțin. Aceste companii pun mai degrabă accent pe implementare rapidă și ROI decât pe inovație.

IMM-urile din valul doi de adopție nu vor resimți un impact pozitiv la fel de mare ca pionierii, dar estimările Sferal.ai arată că aceștia se pot aștepta la creșteri de venituri cuprinse între 8% și 15% într-un interval de 18 luni, o eficiență operațională îmbunătățită cu 15-30%, respectiv o îmbunătățire a ratei de conversie pe achiziția de clienți cuprinsă între 20% și 35%.

Întârziații (implementare după T1/2027)

Pentru companiile care nu au început implementarea până la finalul anului 2026, automatizările și adopția AI devin o problemă de supraviețuire mai mult decât o oportunitate de diferențiere.

Începând cu anul 2027, IMM-urile vor fi forțate să treacă la implementare ca reacție la presiunea din piață, care va veni dinspre pionieri și dinspre firmele din valul doi. Implementarea automatizărilor și adopția AI devine o necesitate.

Dezavantajele strategice cu care se confruntă întârziații pot fi legate pe de o parte de așteptările clienților, întrucât cei care au implementat deja au ridicat standardul când vine vorba de o experiență automatizată, dar, pe de altă parte, pot fi legate de marjele tot mai reduse. Mai mult, accesul la talente va fi mai dificil.

Totuși, dacă vor trece la implementare, întârziații se vor confrunta cu prețuri mai mari din partea furnizorilor de soluții de automatizare, se vor confrunta cu o presiune mai mare, cu o complexitate ridicată la integrare, dar și cu rezistență la schimbare în cultura organizației.

Dacă în cazul pionierilor și a companiilor din valul doi vorbim despre beneficii în implementare, în cazul întârziaților estimările arată un posibil declin al veniturilor cuprins între 5% și 15%, creșteri de 10-20% la nivelul costurilor operaționale și un declin de 20-40% în achiziția de clienți.

Vrei să fii pionier, să intri în valul doi sau să rămâi printre întârziați? Treci de la idee la rezultate, doar dialogând cu Sferal.ai, fără cod, fără echipe tehnice și fără luni de implementare. Sferal.ai îți arată pe 25 noiembrie, de la ora 19:00, cum funcționează un business conectat la schimbările rapide din industrie. Rezervă-ți locul acum și treci de la procese împrăștiate la echipe conectate.