De ce abandonează clienții coșurile de cumpărături în magazinele online

Cumpărăturile prin intermediul magazinelor online au explodat în ultimii doi ani.
Cumpărăturile prin intermediul magazinelor online au explodat în ultimii doi ani. Chiar dacă eram în era internetului și, implicit, a comerțului online, în Romania erau destule persoane reticente la achizițiile pe internet.
Giganții din piață au venit cu multe beneficii și extra oferte în speranța că îi vor convinge pe consumatori să opteze pentru shopping online, dar cel mai mare efect l-a avut totuși pandemia, care ne-a forțat pe toți să utilizăm această formă de cumpărături. Practic, ne-am trezit cu toții nevoiți să cumpărăm de pe internet orice - de la haine până la apă, unt și hârtie igienică.
Cu toate acestea, foarte multe magazine online se confruntă cu abandonul coșurilor de cumpărături. În acest articol vei afla 8 dintre cele mai cunoscute cauze pentru care consumatorii își abandonează coșurile din magazinele online.
Primele obstacole
Statistic, peste 50% dintre persoanele care nu cumpăraseră niciodată online au făcut prima achiziție la începutul pandemiei, în faza inițială a restricțiilor. Perioada în care izolarea a fost obligatorie a educat forțat românii în privința achizițiilor online.
Înainte de pandemie, cele mai mari obstacole pentru consumatorii tentați să cumpere virtual erau utilizarea cardului în mediul online, costul transportului și timpul de livrare al produselor. Oamenii se temeau să-și divulge datele cardurilor pentru a cumpără ceva online. Ce te ajută aici este să dovedești că ești un site de încredere.
Și chiar dacă magazinele le dădeau posibilitatea să evite acest obstacol optând pentru plata la livrare, oamenii nu aveau răbdare să aștepte între 2 și 4 zile ca să primească produsele.
Rămâne costul transportului, pe care comercianții online nu-l puteau diminua sau elimina pentru că piață nu era formată și nu aveau oferte din partea firmelor de curierat. Așa că au fost nevoiți să atragă cumpărători făcându-le oferte de nerefuzat.
Între timp, lucrurile au evoluat și s-au mai schimbat, dar există în continuare multiple obstacole care-i determină pe oameni să nu finalizeze cumpărăturile online.
8 motive pentru care clienții abandonează coșul
1. Obligația de a crea un cont pentru a finaliza achiziția
Dacă ești proprietarul unui magazin online, pune-te în papucii cumpărătorului. Încearcă să faci o achzitie și vezi cât de mult îți ia să îți creezi un cont. Vezi cât de anevoios este. Foarte mare atenție la câmpurile pentru adresă și data nașterii (dacă e necesară). Sunt multe plugin-uri disponibile, nu le alege pe cele mai greoaie sau chiar enervante, uneori.
Observă timpul în care ajunge emailul de confirmare al contului creat. Te face acest lucru să abandonezi coșul? Poate gândești subiectiv. Fă același experiment pe site-ul unui competitor sau roagă un prieten să încerce să cumpere ceva de pe site-ul tău și să-ți dea feedback.
Acesta este unul dintre cele mai întâlnite motive pentru care un client abandonează coșul de cumpărături. De obicei, magazinele care impun crearea unui cont înainte de plasarea comenzii doresc să își creeze o bază de date cu clienți. Este de înțeles acest lucru, dar ar fi util să ai și opțiunea de achiziție fară crearea unui cont, mai ales dacă ești într-o nișă în care nu comercializezi produse consumabile pentru care clientul trebuie să revină foarte des.
2. Costuri extra care apar la finalizarea comenzii
Pune-te în locul clienților. Nu ar trebui să-ți fie greu pentru că și tu ești client la rândul tău, chiar dacă deții un magazin online. Este frustrant să vezi un preț, iar în momentul în care dai checkout să vezi cum prețul crește dintr-odată.
Acest lucru se poate întâmpla în primul rând din cauza costului transportului. Pentru a evita o astfel de neplăcere, pe pagina produsului, unde apare și descrierea, ar fi foarte util să fie vizibile și informații despre existența unui cost de transport, eventual un calculator de preț.
Există și magazine online care au diferite taxe ascunse pe care prefera să nu le evidențieze în pagina de prezentare a produsului, iar acest aspect conduce către abandonarea coșului de cumpărături înainte de checkout.
3. Costul transportului este prea mare
Acesta este un aspect pe care nu prea ai cum să îl controlezi, mai ales dacă ești un magazin online la început de drum.
Totuși, înainte să îți faci planul de business sau calculele pentru afacerea ta, trebuie să iei în considerare că prețul transportului este unul dintre factorii principali pentru care clienții abandonează coșul de cumpărături. Este un obstacol greu de gestionat.
Marii comercianți au ieșit în piață cu oferte atractive în ceea ce privește acest aspect fiindcă își permit. Din păcate, pentru un mic comerciant online e foarte ușor să piardă un client din cauza costului de transport. Negocierea unui transport mai ieftin ar fi una dintre variante.
O altă variantă este să oferi transport gratuit clienților care cumpără de o anumită sumă. Asta înseamnă că trebuie să ai pusă la punct o soluție bună de upsell pentru ca utilizatorul tău să ajungă la suma repsectiva și să beneficieze de transportul gratuit.
4. Viteza de încărcare a paginii este mică
Răbdarea este o virtute, dar nu este tocmai punctul forte al clienților. O viteză de încărcare a paginii peste 3 secunde îl poate face pe utilizator să abandoneze cumpărătura. Așadar, optimizarea magazinului tău online din acest punct de vedere trebuie să fie capul listei priorităților. Ia în considerare acest aspect și testează constant viteza de încărcare a paginilor din site.
5. Prea multe câmpuri de completat până la checkout
Timpul este un alt factor determinant de care trebuie să ții cont. Cu cât procesul de checkout este mai greoi sau mai amplu, cu atât riști să pierzi clientul.
Multe coșuri sunt abandonate în punctul acesta, pentru că omul va căuta un alt site, mai ușor de utilizat, de unde să cumpere. Gândește-te bine de câte informații ai nevoie în realitate pentru a putea vinde în siguranță produsul tău și rezumă-te doar la acelea.
De asemenea, îți recomandăm să ai cât mai puține elemente de distragere a atenției pe pagina de achiziție, pentru ca utilizatorul să se poată concentra strict pe buy button. Dacă îi dai extra câmpuri de completat, va părăsi coșul și va căuta alte opțiuni.
6. Ineficiența codului de reducere
Dacă ai o ofertă de reducere activă, care poate fi accesată cu un cod de reducere, este obligatoriu ca acest cod să funcționeze și să nu-i pună niciun fel de problemă cumpărătorului.
Dacă întâmpină probleme la folosirea codului de reducere, nu doar că abandonează coșul, dar sunt șanse foarte mari să nu se mai întoarcă în magazinul tău.
Testează funcționalitatea codului până când știi 100% sigur că totul este în regulă. De asemenea, dacă oferta are un termen mai lung de valabilitate, verifică frecvent codul ca să nu ai surprize.
7. Dificultatea introducerii datelor de logare
Aici vorbim despre cei care au depășit problema creării unui cont. Există consumatori care acceptă crearea unui cont, dar abandonează achiziția dacă devine complicat să intre în cont sau dacă se pierde coșul odată ce se autentifică.
8. Achiziția pe firmă nu e optimizată
Sunt unii clienți care vor să cumpere ”pe firmă” sau poate că ai un magazin online care vinde exclusiv B2B. În cazul acesta, e necesar să ai o integrare API care să îmbunătățească experiența utilizatorului.
Mai concret, prin API îți poți conecta platforma (adică magazinul) la o bază de date care conține toate informațiile despre companii, așa cum este Termene.ro. Odată ce clientul scrie CUI-ul sau numele firmei, restul câmpurilor din formular se completează automat.
AFLĂ MAI MULTE DESPRE INTEGRAREA API
Nu sunt chestiuni greu de reparat sau de îmbunătățit, trebuie doar să le identifici din timp, să găsești soluții de optimizare, să le aplici și să testezi periodic procesul complet de achiziție.




