Platformele online atrag contractele multinaționalelor și îi lasă pe distribuitorii de mărfuri fără clienți

Firmele din sectorul de distribuție de bunuri de larg consum susțin că s-au redus volumele transportate în condițiile în care furnizorii cu care lucrau - multinaționale, în general, au trecut la colaborări cu platformele online pentru a reduce cheltuielile, în timp ce alți clienți și-au redus semnificativ activitatea, dacă nu cumva și-au închis-o complet.
Acest lucru se vede și prin prisma numărului mare de oameni care își caută un loc de muncă, susțin distribuitorii: Ei se tem că vor rămâne fără personal calificat, care va pleca la muncă în străinătate.
Trecerea la online
Ghassan Shakhshir, director general Safeway International Impex SRL (companie din Cluj cu activitate în sectorul de distribuție de mărfuri și retail), care este și vicepreședinte al Asociației Companiilor de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR), spune că efectele măsurilor fiscal-bugetare luate de guvernul Bolojan au urmări semnificative în piață.
Așa de exemplu, partenerii cu care distribuitorii lucrează au fost nevoiți să recurgă la măsuri radicale, de la colaborarea cu platformele online, până la reducerea activității.
„Creșterea costurilor a dus la închiderea unor divizii și la renunțarea la personal, iar multe companii au trecut la colaborări prin platforme online pentru a reduce cheltuielile – lucru ce s-a întâmplat la mulți furnizori, în special la furnizorii multinaționale. În unele cazuri, unii clienți și parteneri au fost nevoiți să își închidă complet activitatea. Impactul se resimte și pe piața muncii: numărul CV-urilor primite a crescut semnificativ, semnalând faptul că tot mai multe companii și-au oprit activitatea sau și-au redus operațiunile”, a declarat pentru Termene.ro Ghassan Shakhshir, vicepreședinte ACDBR.
Mai puțini clienți
Despre micșorarea numărului de clienți din cauza falimentului vorbește și Luigi Hirjanu, vicepreședinte ACDBR, care consideră că acesta reprezintă unul din principalele riscuri care amenință sectorul.
„Reducerea volumelor de transportat duce la șomaj, iar când se va ieși din criză firmele de distribuție vor fi slăbite din cauza lipsei de personal calificat care va pleca din țară”, avertizează vicepreședintele ACDBR.
În opinia lui, alte riscuri majore pentru sector constituie blocarea investițiilor începute sau preconizate, închiderea anumitor afaceri care erau la limită, precum și întârzieri în recuperarea banilor din piață și chiar nerecuperarea lor din cauză că mulți clienți vor închide afacerea.
Nu în ultimul rând, distribuitorii se tem că băncile vor reduce creditarea într-un sector economic care oricum era considerat de risc.
Măsuri necesare
De la 1 august, cota generală de TVA s-a majorat de la 19% la 21%, în timp ce cotele reduse de 5% și 9% au fost desființate, fiind introdusă o cotă de 11%.
În același timp, de la 1 iulie a încetat plafonarea prețului la energia electrică, ceea ce a afectat serios activitatea firmelor din sectorul de distribuție de mărfuri. Există, însă, o serie de măsuri care ar putea să vină în sprijinul companiilor, după cum susțin reprezentanții ACDBR.
„Membrii ACDBR consideră benefice măsuri precum stabilitatea pe termen lung a mediului fiscal, continuarea plafonării prețurilor la energie, granturi pentru tehnologizare și repornirea programului IMM Invest, care oferă credite cu dobândă redusă pentru companii”, a precizat Ghassan Shakhshir, vicepreședinte ACDBR.
Pe de altă parte, Luigi Hirjanu, avertizează că va trece ceva timp până când se vor vedea efectele în piață.
”Orice măsură care va viza creșterea economică și implicit a puterii de cumpărare va fi binevenită, dar efectul va fi vizibil doar după doi ani de la aplicarea ei”, susține Luigi Hirjanu.
Semnal de alarmă
Firmele din sectorul de distribuție de bunuri de larg consum se așteaptă la o perioadă foarte dificilă în următoarele trei luni, din cauza contextului economic tot mai tensionat, în care trebuie să-și gestioneze cu mare atenție activitatea.
Într-un sector în care marjele de profit sunt destul de mici, pe fondul majorării costurilor legate de creșterea salariilor și a scumpirii energiei electrice, în principal, dar și a reducerii consumului, expunerea pe piață devine tot mai dificilă, multe companii fiind în imposibilitatea de a-și continua activitatea.
Distribuitorii susțin chiar că 2025 este anul cu cei mai mulți bani blocați la clienți aflați deja în proceduri de insolvență sau reorganizare, iar din păcate, numărul firmelor cu care lucrează este tot mai mic.
Piața de e-commerce
În 2024, valoarea pieței de e-commerce s-a ridicat la 7,7 miliarde de euro, pentru acest an fiind estimată atingerea unei valori de peste 8 miliarde de euro, potrivit e-commerce Insights 2025, studiul MerchantPro care analizează comerțul online local.
Anul trecut, valoarea medie a achizițiilor online realizate de un client a fost de circa 857 euro, conform estimărilor Statista. Piața de eCommerce a arătat o reziliență ridicată și o capacitate bună de adaptare, înregistrând un avans de 8%, semnificativ superior creșterii economice (1%), aliniată cu evoluția retailului total (+8,6% în 2024, conform INS), cu toate că contextul geopolitic și socio-economic a fost dificil, se arată în studiu.




