Expansiune accelerată pe piața de retail. Cum se împarte stocul de spații moderne de retail de peste 4,7 mil. mp între regiunile țării. Transilvania și Banat au o treime

Scris de
Alex Ciutacu
August 6, 2025
Piața spațiilor de retail din România trece printr-o perioadă de expansiune accelerată, în contextul în care prima jumătate a anului 2025 a adus 162.000 mp de spații noi, într-o piață care a ajuns la un stoc de spații moderne de retail de 4,73 mil. mp, conform unei analize Cushman & Wakefield Echinox.

Cum se împarte stocul între regiuni

O treime din stocul de spații moderne de birouri, mai exact 1,6 mil. mp, se află în zona de Centru-Vest a țării, adică în 16 județe din Transilvania și Banat. Pe locul doi se situează zona București-Ilfov, cu 1,33 mil. mp, adică 28% din total.

În același timp, cele 8 județe din regiunea Moldovei au la un loc aproximativ 735.000 mp, iar zona de Sud, care cuprinde 16 județe, fără București-Ilfov, are o suprafață cumulată de pacuri de retail și galerii comerciale de 1,1 mil. mp.

Principalii indicatori: regiunea de centru vest. sursa: raport Cushman & Wakefield Echinox / *Institutul National de Statistica, cifre la nivelul județelor aprilie 2025

În ceea ce privește densitatea spațiilor de retail la nivel național, aceasta a crescut la 248 metri pătrați/ 1.000 locuitori, suprafață care se plasează printre cele mai reduse din Europa.

La nivel de oraș, localitățile cu cea mai mare densitate de spații comerciale sunt Pitești (1.510 mp/ 1.000 locuitori), Suceava (1.471 mp/ 1.000 locuitori), Deva (1.252 mp/ 1.000 locuitori), Sibiu (1.213 mp/ 1.000 locuitori), Oradea (1.123 mp/ 1.000 locuitori) – orașe cu până la 150.000 de locuitori și Timișoara (1.089 mp/ 1.000 de locuitori) – oraș primar cu o populație de peste 250.000 de locuitori.

Principalii indicatori: regiunea de est. sursa: raport Cushman & Wakefield Echinox / *Institutul National de Statistica, cifre la nivelul județelor aprilie 2025

În celelalte orașe cu peste 250.000 de locuitori acest indicator variază între 522 mp/ 1.000 de locuitori în Cluj Napoca și 914 mp/ 1.000 de locuitori în Iași.

În ceea ce privește evoluția chiriilor în acest an, singurele mișcări semnificative au fost consemnate în cazul spațiilor stradale de pe Calea Victoriei din București, care acum sunt cotate la €70/mp/lună și sunt așteptate creșteri suplimentare în trimestrele următoare. Pentru centrele comerciale din București și din principalele orașe din afara Capitalei chiriile au rămas stabile, variind între €50 - 90/mp/m/lună.

Principalii indicatori: regiunea de sud. sursa: raport Cushman & Wakefield Echinox / *Institutul National de Statistica, cifre la nivelul județelor aprilie 2025

Expansiune accelerată

În prima jumătate a anului livrările de noi proiecte au crescut cu peste 60% față de perioada similară a anului trecut. Mall Moldova din Iași (125.700 mp) și extinderea Iulius Mall din Suceava (16.500 mp) sunt cele mai importante proiectele livrate în acest interval.

Ținând cont de proiectele aflate în prezent în diferite stadii de dezvoltare, dezvoltarea de spații comerciale își menține ritmul susținut, cu mai mult de 700.000 mp proiecte care urmează să fie finalizate până la sfârșitul deceniului. Zona de Centru-Vest, respectiv Cluj-Napoca și Reșița, urmează să atragă circa 60% din aceste livrări, iar zona de Est, respectiv Bacău și Galați, va atrage 16% din proiectele în construcție la nivel național.

În zona de Sud, livrările programate se situează la 65.000 metri pătrați, printre orașele vizate fiind Tulcea și Giurgiu. În București, activitatea de dezvoltare continuă să fie moderată, cu proiecte totalizând 46.000 metri pătrați fiind în construcție.

Principalii indicatori: București. sursa: raport Cushman & Wakefield Echinox / *potrivit datelor din ianuarie 2025 de la INS

Cei mai activi dezvoltatori vor fi în perioada următoare Prime Kapital, Iulius Group și NEPI Rockcastle, cei mai mari dezvoltatori și proprietari de spații comerciale din piața locală.

Piața de retail din România traversează o perioadă de expansiune accelerată, stimulată de dorința dezvoltatorilor de a-și extinde portofoliile și de densitatea redusă de spații în multe din orașele secundare și terțiare”, a explicat Dana Radoveneanu, head of retail Cushman & Wakefield Echinox.

Te-ar putea interesa și:

De ce contează | Global Vision investește în premieră într-un parc de retail la Oradea. Investiție de 10 mil. euro, cu ATAC de la Auchan drept chiriaș ancoră

Top 50 companii românești din Cluj. Cum s-a schimbat vârful clasamentului din 2008 până în 2024. Nova Power & Gas e cea mai mare companie antreprenorială din județ

De ce contează | One United cumpără un teren pe fosta platformă FLARO din Sibiu. Este primul oraș pe care îl atacă dezvoltatorul după Capitală

Sibiu în date. Profiturile companiilor din județ au crescut cu peste 500% în ultimii 17 ani. Dezvoltarea software este una dintre cele mai populare activități din Sibiu

Analiză. Cine face business acasă la Ilie Bolojan? Topul firmelor din Bihor: producție pentru multinaționale, combustibil, agricultură și transporturi

Bătălia titanilor | McDonald’s vs KFC, lupta care a modelat piața HoReCa și comportamentul de consum din România. O analiză pe 17 ani de business. GRAFICE

Superbet are profituri de 3 ori mai mari din jocuri de noroc online decât din agențiile de la parter de bloc. Fenomenul jocurilor online domină piața