Afacerile Tesla România au scăzut de aproape trei ori mai mult decât înmatriculările. Veniturile companiei sunt mai mici cu jumătate de miliard de lei

Tesla Motors România SRL a încheiat 2024 cu afaceri de 418,97 milioane de lei, în scădere cu 56% față de 2023, și profit net de 2,05 milioane de lei.
Scăderea veniturilor este mult mai mare față de cea a înmatriculărilor. Numărul înmatriculărilor Tesla în România a scăzut doar cu puțim peste 20% în 2024, de la 3.213 unități în 2023 la 2.550.
Analiza este realizată cu ajutorul datelor platformei Termene.ro.
Datele financiare raportate arată o corecție a veniturilor Tesla Motors România în 2024 de peste 500 de milioane de lei, asta după cel mai bun an din istoria scurtă a filialei, este vorba de anul 2023.
Din perspectivă de eficiență, marja netă a scăzut de la ~1,27% (2023) la ~0,49% (2024), ceea ce indică fie presiuni mai mari pe prețuri/costuri, fie un mix comercial cu pondere mai redusă a serviciilor și accesoriilor cu marjă superioară.
Structura acționariatului are ca partener unic compania Tesla International B.V. (Olanda). Administratori sunt David Jon Feinstein, Simon Zwahlen, Stephan William Werkman (mandate prelungite în 2025, cu scadență 2035).Tesla Motors România SRL este subsidiara din țara noastră a companiei americane.
Vechimea entității locale este de 4 ani (înființată pe 22 ianuarie 2021), cu obiect de activitate principal 4511 – comerț cu autoturisme și autovehicule ușoare.
Afacerile Tesla în România
Tesla Motors România a încheiat anul 2024 cu o cifră de afaceri de 418,9 milioane de lei, potrivit datelor oficiale raportate la Ministerul Finanțelor, administrate cu ajutorul platformei Termene.ro.
Față de 2023 – cel mai bun an din istoria companiei pe piața locală – veniturile s-au prăbușit cu 56%, echivalentul unei scăderi de aproape 540 de milioane de lei, adică aproximativ 110 milioane de euro.

Scăderea veniturilor nu a fost direct proporțională cu cea a înmatriculărilor. Afacerile Tesla România s-au prăbușit de aproape trei ori mai mult decât înmatriculările.
Potrivit datelor Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în 2024 au fost înmatriculate 2.550 de autoturisme Tesla în România. În 2023, înmatriculările Tesla au fost puțin peste 3.200 de unități. Rezultă o scădere de 20% în 2024 față de anul precendent.
2024 versus 2023
Comparația 2024 vs. 2023 evidențiază un „an de digestie” după vârful istoric al veniturilor din 2023.
O scădere de peste 50% a cifrei de afaceri, dublată de comprimarea marjei, poate decurge din factori cumulați: recalibrarea cererii după vârf, dinamica prețurilor, calendarul livrărilor, mix de modele/versiuni, efectul investițiilor în rețea și personal.
Fără a extrapola dincolo de datele disponibile, rezultatul net (pozitiv) și lipsa presiunilor pe lichiditate/datorii fiscale arată reziliență financiară și management al riscului adecvat.
Deși indicatorii de profitabilitate s-au deteriorat, profilul de risc rămâne favorabil. Compania are scor de evaluare 8,4, risc comercial scăzut, risc de insolvență scăzut (Altman Z – 2024) și risc juridic scăzut (Q2 2025).
Nu sunt raportate restanțe la ANAF, iar statul fiscal este activ și plătitor de TVA (din 01.05.2021). Biroul facturilor neîncasate indică 0 facturi restante și 0 zile întârziere medie — semnal bun privind disciplina de plată și relația cu furnizorii. Capacitatea de plată este menționată la 14,08 milioane lei.
Un alt element structural pozitiv este expansiunea operațională. La nivelul rețelei, în 2024–2025 s-au consolidat patru puncte de lucru: Voluntari (București Nord), Cluj-Napoca (Rodnei 1), Apahida (Cluj) și Ghiroda (Timiș). În paralel, numărul de angajați a crescut cu 57%, la 33 (estimativ ~21 în 2023), ceea ce sugerează investiții în capacități comerciale și post-vânzare.
De asemenea, la final de 2024 sediul social a fost mutat la America House, Bd. Nicolae Titulescu 4–8, București, o adresă premium care, de regulă, reflectă o strategie de consolidare a prezenței corporate.

Veniturile Tesla sunt mai mici decât valoarea automobilelor înmatriculate
Modele 3 și Y sunt înmatriculate cel mai des în România.
Tesla Model 3 2024 — în România, la baza de date ccarprice apare la 164.000 lei ca preț de pornire pentru un Model 3.
Tesla Model Y 2024 — conform ccarprice, variantele Model Y 2024 au prețuri precum 215.960 lei pentru Long Range și 255.960 lei pentru versiunea Performance.
Rezultă că prețul mediu pentru un automobil Tesla (modelele Y sau 3) a fost în 2024 de 44.440 euro, cu TVA inclus. Aici mai trebuie precizat că sunt și modele Tesla care ajung la 130.000 de euro, dar numărul acestora vândute în România este unul destul de mic.
La un preț mediu de circa 44.400 de euro per unitate (aproximativ 220.000 de lei, conform valorilor Model 3 și Model Y listate pe piață), valoarea totală a acestor vehicule depășește 561 de milioane de lei.
Această sumă este cu peste 140 de milioane de lei mai mare decât cifra de afaceri raportată de companie în 2024.
Motivele diferențelor stau în faptul că o parte dintre comenzi sunt facturate prin alte entitățile ale grupului, sau prin parteneri.
De asemenea, o parte dintre autoturismele înmatriculate în 2024 au fost achiziționate și facturate în ultimele luni din 2023, anul record pentru Tesla România, ceea ce explică parțial discrepanța dintre livrări și cifra de afaceri declarată pentru 2024.
Cauzele regresului Tesla în România
Scăderea abruptă a veniturilor poate fi atribuită mai multor factori:
- reducerea globală a prețurilor pentru modelele Tesla, care a micșorat marjele de profit;
- modificarea fluxurilor contabile, cu transferul unei părți a vânzărilor către platforma centralizată Tesla Europe;
- diminuarea cererii locale, pe fondul tăierii subvențiilor din programul Rabla Plus și al creșterii costurilor de finanțare;
- și reorientarea operațională a filialei române spre servicii post-vânzare și logistică, mai puțin pe vânzări directe.




