Cele mai mari companii românești reprezintă 2% din piața de retail de 150 mld. lei, în timp ce Lidl și Kaufland acoperă aproape 29% din piață

August 27, 2025
Cei mai mari jucători cu capital românesc reprezintă 2% dintr-o piață de retail alimentar de aproximativ 150 mld. lei în 2024, conform unei analize Big Read by Termene. Sunt premise mixte când vine vorba de ponderea pe care o vor juca în viitor retailerii autohtoni într-o piață dominată de grupuri internaționale.

Retailerii români, la marginea pieței

Piața a fost nemiloasă cu antreprenorii români, care au fost eliminați sistematic din piață prin achiziții sau falimente. Artima a fost cumpărată de Carrefour încă din 2007 și transformată treptat în supermarketuri Carrefour.

Minimax Discount, ajuns în portofoliul lui Dinu Patriciu, cel mai bogat român la finalul primului deceniu al anilor 2000, a intrat în insolvență după pierderi masive de peste 125 mil. lei, alături de un alt business de comerț fondat de el, rețeaua de magazine de proximitate Mic.Ro.

Și alți jucători mici, dar cu o prezență importantă la nivel local, precum Succes, Nic, Ethos, Albinuța, Pic sau Zanfir, au dispărut din peisaj. Un caz interesant: Remarkt Magazine, format din magazinele Real nepreluate de Auchan, a înregistrat ani de pierderi, revenind sporadic pe profit.

Singurii jucători locali semnificativi rămași sunt companii La Cocoș, cu afaceri de 1,17 mld. lei în 2024, Unicarm Supermarket, cu 811 mil. lei, Annabella, cu 683 mil. lei și Diana cu 468 mil. lei Chiar și împreună, acești patru jucători abia depășesc 3 mld. lei – mai puțin decât o cincime din veniturile Profi și echivalentul a doar 2% din întreaga piață, o proporție infimă comparativ cu giganții.

La polul opus, giganții Lidl, Kaufland, Ahold/Profi, Carrefour, Metro și Rewe controlează peste 85% din piață. Doar Kaufland și Lidl acoperă aproape 29% din piață.

Mai mult, La Cocoș nu va mai fi în curând un retailer cu capital majoritar românesc, întrucât grupul Schwarz a ajuns la un acord cu familia Nica și cu investitorii BERD, Morphosis Capital și CEECAT, pentru a prelua 70% din acțiunile companiei, într-o tranzacție în care antreprenorii români ar rămâne în firmă cu un pachet de 30%.

Dacă vânzarea La Cocoș va fi aprobată de Concurență, ponderea capitalului românesc la vârful sectorului de retail ar putea scădea. De cealaltă parte, săptămâna aceasta a adus și o veste bună pentru capitalul românesc.

Retailerul Annabella, dezvoltat de familia Mutu, a anunțat că va prelua cele 87 de magazine Profi și Mega Image pe care grupul Ahold Delhaize trebuia să le vândă conform condițiilor puse de Consiliul Concurenței la tranzacția Profi.

Asta înseamnă că Annabella, o rețea de peste 100 de magazine în Vâlcea, Argeș, Olt și Dâmbovița, va ajunge la o rețea aproape dublă ca dimensiune, iar brandul va intra în județe noi, în contextul în care mai bine de jumătate dintre cele 87 de magazine sunt în București-Ilfov. Alte județe noi pe harta Annabella vor fi Prahova și Giurgiu.

Distribuie acest articol