Comercianții speră să acopere deficitul de vânzări de 10% din comenzile de sărbători

November 18, 2025
Scăderea consumului provoacă îngrijorare în rândul comercianților mici și mijlocii, care vorbesc de un deficit de vânzări, începând cu luna august, de 10%, față de anul trecut, dar și comparativ cu un ritm normal de creștere pentru acest an, în condițiile unei rate a inflației de aproximativ 10%.

Dacă valoric vânzările s-au menținut aproximativ la același nivel, nu același lucru se poate spune și despre volum, scăderea fiind resimțită din plin.

Estimările nu sunt deloc optimiste nici pentru lunile octombrie și noiembrie, cu un nivel foarte scăzut în general, în așteptarea sărbătorilor de Crăciun. Toată lumea își face planuri pentru Sărbători, dar nu trebuie uitat faptul că după decembrie urmează ianuarie, o altă lună slabă din punct de vedere al vânzărilor, cel puțin până la jumătate, așa că cele două trebuie privite împreună, susțin comercianții mici și mijlocii.

La rândul lor, producătorii au și ei probleme, pentru că rămân cu stocuri, din cauza cererii mai mici, ceea ce le dă peste cap planul de producție.

Volume mai mici

Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii (ANCMM) din România, vorbește de scăderea consumului, începând cu luna august, odată cu majorarea TVA și a accizelor, ceea ce a dus la apariția unor blocaje în piață.

„Vorbim de o scădere a consumului, care a început din august și se simte, adică avem din nou niște blocaje în piață. Cred că ne ducem undeva aproape de 10%, față de ce ar fi trebuit să avem în mod obișnuit. Noi avem o rată de creștere normală, în general, în toate magazinele, care este minim rata inflației. Adică nu poți să spui că ai creștere, dacă nu ai avans peste rata inflației, dar în momentul în care acum noi suntem la același nivel de vânzări ca anul trecut, înseamnă că suntem deja, scăzând rata inflației de circa 10%, aproape cu 10% cu un deficit de vânzări”, a declarat pentru Termene.ro Feliciu Paraschiv.

Reprezentantul comercianților mici și mijlocii spune că deficitul nu se vede foarte mult valoric, cât mai mult cantitativ, pentru că nu se mai rulează aceeași cantitate de marfă.

„Poate că valoarea este similară sau puțin mai mică sau mai mare, dar marfa în sine, volumul de marfă este mai mic”, precizează Feliciu Paraschiv.

Speranțe pentru decembrie

După două luni modeste din punct de vedere al vânzărilor - octombrie și noiembrie - toată lumea își face planuri pentru perioada sărbătorilor de iarnă, când sunt așteptate vânzări importante. În același timp, nu poate fi trecut cu vederea nici faptul că ianuarie, cel puțin în primele două săptămâni, este o lună slabă.

„Octombrie și noiembrie sunt luni cu vânzări foarte slabe, toată lumea așteaptă luna decembrie și își face planuri, dar ca și om de afaceri, dacă nu privești decembrie în sumă cu ianuarie, mai ales în retail, ai o problemă, pentru că toată luna ianuarie, în special în prima jumătate a lunii, se va simți un recul. De aceea decembrie trebuie privit întotdeauna împreună cu ianuarie ca să ai o medie corectă, dacă ai avut o creștere sau nu”, mai arată Feliciu Paraschiv.

Stocuri

Reducerea consumului afectează în mod semnificativ și pe producători care sunt nevoiți să țină marfa pe stoc, ceea ce presupune costuri, dar le dă peste cap și graficul de producție.

„Apar blocaje, pentru că producătorii au niște grafice de producție, ei produc și marfa rămâne pe stoc, iar efectele se manifestă pe întreg lanțul. Producătorii cer banii de la retaileri, aceștia vor să se alinieze la Legea 81/2022 privind practicile comerciale neloiale care reglementează relațiile dintre furnizorii de produse agricole/alimentare și cumpărători și se creează niște blocaje”, afirmă Feliciu Paraschiv.

De altfel, la acest moment, una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă companiile din România constituie scăderea creditului comercial, principala modalitate prin care se finanțau firmele.

Dacă înainte termenele de plată ajungeau și până la câteva luni, acum, aproape nimeni nu mai furnizează marfă pe datorie. Se cere avans, în general, iar termenele de plată se stabilesc undeva la o lună.

Consiliul Concurenței s-a sesizat recent cu privire la termenele mari în care se fac plățile și a efectuat inspecţii inopinate la sediile a şase mari lanţuri de retail alimentar. Legislația în vigoare prevede ca plățile să se efectueze în termen de 14 zile la produsele alimentare perisabile, respectiv 21 de zile la  celelalte mărfuri.

Inflație de 9,8%, în octombrie

În octombrie, rata anuală a inflației în România a fost de 9,8%, nivel asemănător celui atins în lunile septembrie și august, potrivit datelor comunicate de către Institutul Național de Statistică (INS).

Față de luna septembrie, în octombrie 2025, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 0,48%, mărfurile nealimentare cu 0,41%, iar serviciile cu cu 0,74%.

Dacă ne raportăm la octombrie 2024, se observă creșteri importante: astfel, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 7,57%, mărfurile nealimentare înregistrează un plus de 10,9%, în timp ce la servicii vorbim de un avans de 10,5%.

În topul scumpirilor se află pâinea și produsele de panificație: +9,5%, fructele proaspete: +22,7%, laptele: 9,4%, energia electrică: +72,3%, tutunul: +6,7%, transporturile: +12,4%, gazele naturale: +3,1% și combustibilii: +5%.

Distribuie acest articol