Analist economic: Dacă o treime din forța de muncă a plecat, înseamnă că impozitul este mare în România

July 29, 2025
De la 1 august intră în vigoare o serie de majorări de taxe și impozite, printre care se numără creșterea cotei standard de TVA la 21% și a accizei la băuturi alcoolice, carburanți și tutun, măsuri motivate de presiunile asupra deficitului bugetar și de nevoia de a evita o creștere accelerată a dobânzilor la care România se împrumută pe piețele externe.

Nu sunt însă singurele decizii avute în vedere de autorități pentru următoarea perioadă. Potrivit Legii 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare, se mai elimină unele facilități fiscale, fiind aduse modificări importante privind impozitarea dividendelor, pensiilor, veniturilor din jocuri de noroc, dar și contribuțiilor de asigurări sociale de sănătate.

Toate aceste schimbări creează îngrijorare în rândul mediului de afaceri, care trece oricum prin momente dificile determinate de liberalizarea prețului la energie, costurile de producție în creștere sau lipsa forței de muncă.

Analiștii economici vorbesc chiar de o presiune fiscală destul de mare în România, dovada fiind evaziunea fiscală și depopularea României, adică migrația forței de muncă, un fenomen care se observă de câteva decenii.

Realitatea românească

Analistul economic Bogdan Glăvan consideră că presiunea fiscală este destul de mare în România. Multă lume compară situația de la noi cu cea din alte state, ceea ce nu este cea mai bună metodă, dacă putem spune așa.

„Presiunea fiscală în România este destul de mare. De unde știm? Mulți se uită și fac comparații internaționale, sunt bune și comparațiile internaționale, sunt utile numai că să nu comparăm mere cu pere... Să nu comparăm fără să înțelegem ce comparăm de fapt, nu poți să compari România cu Germania, traiul din România, contextul în care îți desfășori activitatea, viața - acestea sunt diferite în România față de Germania, costul vieții, tot ce înseamnă trai în România, lucrurile pe care le primești de la stat, modul în care desfășori activitatea sunt complet diferite în România față de Germania și atunci nu poți să spui că taxele trebuie să fie la fel sau că la ei sunt mai mari, hai să fie și la noi la fel, de ce nu luăm Hong Kong sau Singapore ca reper?”, declară Bogdan Glăvan pentru Termene.ro.

Evaziune și depopulare

În opinia lui Bogdan Glăvan, dovada imediată că povara fiscală în România este mare constituie evaziunea și depopularea României, adică migrația forței de muncă, o tendință care se manifestă de 2-3 decenii, mai accentuată, însă, de la momentul aderării României la UE.

„În momentul în care am intrat în UE, în momentul în care tu vezi că populația îți pleacă înseamnă că presiunea fiscală e prea mare, dar este prea mare în comparație cu ce? Nu cu Franța sau cu Germania, în mod evident, ci în comparație cu cât ar trebui să fie ca să rețină baza de impozitare aici. Ea este mai mare decât este optim să fie și în consecință apare fenomenul erodării bazei de impozitare”, afirmă Bogdan Glăvan.

Pur și simplu statul român a rămas fără baza de impozitare, atrage atenția analistul economic.

„Dacă statul român a pierdut baza de impozitare și o treime din forța de muncă a plecat înseamnă că impozitul este mare în România. Ce ar fi trebuit să faci ca să nu plece? Un paradis fiscal în Europa de Est și în România în mod particular. Evident, acest lucru era dificil de realizat din punct de vedere politic și atunci trăim fenomenele pe care le trăim.... Părerea mea este că povara fiscală este mare în România”, declară Bogdan Glăvan.

România ocupă prima poziție în UE din punct de vedere al numărului de cetățeni (3,1 milioane de persoane) care trăiesc în alte state membre, cât și ca procent din populația națională care a ales să emigreze în interiorul UE, conform statisticilor europene. Principalele țări preferate de către români sunt Italia, Spania, Germania și Regatul Unit.

Măsuri adoptate

Vineri, 25 iulie 2025, a fost publicată în Monitorul Oficial al României, nr. 699, Partea I, Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, cu impact major asupra mediului de afaceri și a contribuabililor persoane fizice și juridice.

Legea nr. 141/2025 introduce creșteri semnificative de taxe: impozitul pe dividende urcă la 16%, TVA-ul standard crește la 21%, accizele se majorează, iar facilitățile fiscale se reduc. Măsurile vizează consolidarea bugetară.

Pentru companiile mari, recalcularea impozitului pe cifra de afaceri aferent primei jumătăți din 2025 va fi obligatorie, prin declarații rectificative. Se elimină tratamentul favorabil pentru corecții contabile din anii anteriori.

De asemenea, veniturile din pensii provenite din străinătate vor fi supuse impozitării și CASS, cu aceleași reguli ca în cazul celor din România. Se instituie obligații de declarare și plată pentru casele de pensii, AJPIS, ANOFM, etc.

Alte decizii importante: Se abrogă scutiri de TVA pentru anumite activități non-profit; plafonarea salariilor în sectorul public în 2026 la nivelul lunii decembrie 2025; se suspendă ocuparea posturilor vacante din instituțiile publice; nu se mai acordă premii sau sporuri suplimentare față de drepturile din decembrie 2025; se restricționează facilitățile de transport gratuit pentru anumiți bugetari sau categorii de persoane.

Articolul a fost realizat integral de Clever News Center – de la alegerea subiectului până la redactare – în exclusivitate pentru Termene.ro.