Sfaturile ANAF pentru utilizarea corectă a sistemului e-Transport

July 21, 2025
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) oferă sfaturi esențiale privind utilizarea corectă a sistemului RO e-Transport, ce monitorizează transporturile de bunuri cu risc fiscal ridicat. Respectarea regulilor evită amenzi usturătoare și contribuie la combaterea evaziunii fiscale.

Sistemul RO e-Transport, implementat de ANAF, devine un instrument vital pentru controlul transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat și a celor internaționale. Contribuabilii trebuie să se conformeze noilor reguli de declarare digitală, iar nerespectarea acestora atrage sancțiuni considerabile. ANAF pune la dispoziție un ghid actualizat în 2025, ce include detalii despre accesare, completarea corectă a datelor, generarea codului UIT și evitarea contravențiilor.

ANAF a elaborat un ghid detaliat pentru anul 2025 destinat tuturor contribuabililor obligați să utilizeze Sistemul național RO e-Transport. Acest sistem, digitalizat în cadrul procesului de modernizare a administrației fiscale, are ca scop principal combaterea evaziunii și a fraudei fiscale prin monitorizarea riguroasă a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat.

Reamintim că Guvernul a decis suspendarea amenzilor pentru neactivarea GPS-ului și netransmiterea poziției vehiculului în sistemul RO e-Transport. Măsura oferă firmelor timp pentru adaptare, dar celelalte obligații rămân active și sancționabile.

Utilizatorii e-Transport

Sistemul este obligatoriu pentru furnizorii, beneficiarii, importatorii, exportatorii și transportatorii care operează transporturi de bunuri periculoase fiscal. Sunt monitorizate și operațiunile intracomunitare, de depozitare, nontransferurile și regimurile de stocuri la dispoziția clientului.

Acces și autentificare:

Accesul la sistem se face prin Spațiul Privat Virtual (SPV), iar autentificarea se realizează prin www.anaf.ro, secțiunea RO e-Transport. Utilizatorul poate completa transportul direct în aplicație sau prin API.

Declararea transportului

Codul UIT

Codul UIT identifică transportul și este esențial. Trebuie pus la dispoziția conducătorului auto și prezentat la cererea autorităților. Utilizarea codului după expirarea valabilității este interzisă.

Vehiculele trebuie echipate cu dispozitive GPS. Acestea trebuie pornite înainte de începerea transportului și oprite doar la final. Codul UIT și documentele de transport trebuie prezentate la cererea organelor ANAF, Vamă sau Poliție.

Excepții de la declarare:

Anumite transporturi sunt exceptate: misiuni diplomatice, produse accizabile în regim suspensiv (prin EMCS), și colete poștale.

Cele 5 sfaturi esențiale ale ANAF

Ghidul Fiscului recomandă:

  1. Declarați din timp (max. 3 zile înainte de transport);
  2. Verificați corectitudinea tuturor datelor;
  3. Utilizați doar coduri UIT valide;
  4. Echipamentele GPS trebuie funcționale;
  5. În caz de erori, corectați datele înainte de începerea transportului

Sancțiuni

Nerespectarea obligațiilor de declarare, poziționare GPS, utilizare UIT expirat sau informații incorecte se sancționează cu amenzi de la 10.000 la 100.000 lei. La recidivă, se pot confisca până la 100% din valoarea bunurilor nedeclarate.

Amânarea sancțiunilor din sistemul RO e-Transport până la 31 decembrie 2025

În contextul numeroaselor modificări legislative și al dificultăților întâmpinate de mediul de afaceri în implementarea tehnică și operațională a sistemului RO e-Transport, Guvernul a decis prin Ordonanța de urgență nr. 29/2025 să suspende temporar aplicarea anumitor sancțiuni prevăzute de OUG nr. 41/2022.

Astfel, până la data de 31 decembrie 2025, nu se vor aplica amenzi pentru nerespectarea obligațiilor privind:

  • transferul datelor de poziționare a vehiculului de transport pe toată durata traseului (obligație ce revine operatorului de transport rutier);
  • activarea și dezactivarea dispozitivului de poziționare GPS de către șofer, la începutul și finalul cursei;

Această amânare are scopul de a oferi contribuabililor timp suplimentar pentru adaptarea la cerințele tehnice și operaționale ale sistemului, evitând sancționarea disproporționată a unor neconformități generate de constrângeri practice sau lipsa infrastructurii digitale corespunzătoare.

Amânarea sancțiunilor nu presupune o eliminare a obligațiilor, ci o fereastră de tranziție. Contribuabilii care nu respectă alte obligații din sistemul e-Transport (precum declararea corectă și la timp a transporturilor) pot fi în continuare sancționați conform legislației în vigoare.