Annabella vs Diana, cine va fi primul retailer vâlcean care va cuceri piața națională? O analiză 2008-2024 | Bătălia titanilor

Scris de
Alex Ciutacu
November 12, 2025
Annabella sau Diana? Lupta dintre cele două afaceri de familie pornite din județul Vâlcea a dat naștere unor retaileri care se dezvoltă constant, ambii având premise pentru a se remarca în piața de retail alimentar la nivel național. Află cum se compară evoluția cifrelor Annabella vs Diana, dintr-un nou episod din seria „Bătălia titanilor”.

Într-o piață de retail alimentar dominată de marile lanțuri internaționale, capitalul antreprenorial românesc este marginal, reprezentând puțin peste 2% din întregul sector. Astfel, dezvoltarea retailerilor Annabella și Diana este cu atât mai importantă. O particularitate interesantă pe care o regăsim la ambele afaceri de familie este că fiecare operează și producție alimentară, nu doar retail.

Puțină istorie

Familia Crăciunescu

Atât Annabella, cât și Diana au luat naștere în anii `90 și au reușit să rămână afaceri de familie în ultimele trei decenii. Din punct de vedere cronologic, primul brand care și-a deschis ușile pentru români a fost Diana, întrucât soții Dumitru și Irina Crăciunescu au inaugurat în 1991 un magazin de tip consignație, iar în 1992 au deschis primul magazin Diana care comercializa și produse alimentare.

În paralel, cei doi au intrat în producția alimentară, cu carne și preparate din carne sub brandul Diana. Producția alimentară a trecut la nivelul următor în anul 2000, când Diana a preluat Carvil SA Râmnicu Vâlcea, o fostă întreprindere de industrializare a cărnii. Până în 2013, Diana a ajuns la 30 de magazine.

Dezvoltarea grupului Diana a fost preluată integral de Irina Crăciunescu, alături de fiicele sale, Diana și Adina Crăciunescu, după decesul lui Dumitru Crăciunescu din 2014. Grupul a mers înainte și a ajuns la 43 de magazine în 2016. De-a lungul timpului, Diana a testat formate și concepte noi, dar a trecut și printr-un proces de rebranding cu magazinele sale.

Ca parte din strategia de dezvoltare, Diana a preluat și businessul Pescăria Magic. În octombrie 2025, Diana a ajuns la magazinul cu numărul 96 și vrea să atingă borna de 100 de magazine până la finalul anului. Chiar dacă povestea a început în județul Vâlcea, rețeaua s-a extins și în județele Gorj, Dolj, Argeș, Olt și Dâmbovița.

Compania care operează magazinele Diana se numește Diana Com SRL, unde unicul acționar este Irina Crăciunescu. O altă companie de dimensiuni mari din grup este Diana SRL, activă în producție, unde acționariatul se împarte între Irina Crăciunescu, Adina Crăciunescu și Diana Ilie Crăciunescu. Din grup fac parte mai multe firme.

Familia Mutu

De cealaltă parte, povestea brandului Annabella a început în 1994, cu un magazin în care se vindeau fructe și legume în Râmnicu Vâlcea. Afacerea a fost dezvoltată de Dorina Mutu și Dan Mutu, care s-au cunoscut pe când lucrau împreună la fabrica de conserve Râureni.

În anul 2000, familia Mutu definește mai clar conceptul Annabella, un magazin cu autoservire, dedicat în proporție de 75% retailului alimentar, restul fiind ocupat de produse non alimentare. În 2008, familia Mutu a cumpărat fabrica de conserve Râureni, intrând astfel în producție.

În 2012 a început un proces de rebranding pentru magazinele Annabella, iar familia Mutu a testat și lansat concepte și formate noi. Până în 2014, rețeaua cuprindea 50 de magazine și a continuat să se dezvolte în anul următor, atât organic, cât și prin tranzacții, cum a fost cea din 2023, când a preluat 13 magazine Best Market de la omul de afaceri Ion Șoloman, conform ZF.

Annabella a depășit pragul de 100 de magazine și s-a extins dincolo de Vâlcea, în județele Argeș, Olt și Dâmbovița. În august, Annabella a anunțat că va prelua cele 82 de magazine Profi și 5 magazine Mega Image pe care Ahold Delhaize trebuia să le vândă în contextul tranzacției prin care a preluat Profi de la Mid Europa Partners.

Mai mult de jumătate dintre magazinele Profi și Mega Image preluate de Annabella sunt amplasate în București-Ilfov, dar sunt magazine și în județele Prahova, Giurgiu și Dâmbovița. Astfel, Annabella reușește să obțină aproape o dublare a rețelei de magazine printr-o singură mutare.

Compania care operează magazinele Annabella se numește Annabella SRL și are acum sediul în județul Vrancea. Este controlată de DMD Capital Partners Holding SRL, entitate deținută în proporții egale de Dan-Constantin Mutu și Dorina Mutu. În grup regăsim și producătorul Fabrica de Conserve Râureni, dar și alte firme.

Analiză financiară. Annabella vs Diana (2008-2024)

Creștere constantă a cifrei de afaceri

Ambele companii au avut o creștere constantă a veniturilor în ultimii 17 ani. Annabella a urcat de la circa 130 mil. lei în 2008 la peste 680 mil. lei, ceea ce înseamnă o creștere de peste 420%. Ritmul a fost mai accelerat după anul 2018 și putem observa salturi importante în perioada 2022-2023.

În același timp, magazinele Diana au pornit de la un nivel mai redus în 2008, de 26 mil. lei, dar au ajuns la aproape 470 mil. lei în 2024, adică un plus de peste 1.700% în perioada analizată. Putem observa o creștere accelerată în perioada 2018-2023, ceea ce marchează o expansiune comercială susținută.

Cât de profitabili

Profitabilitatea retailerului Annabella a fost relativ stabilă, cu marje de 3–5% în ultimul deceniu și o tendință de consolidare. După un vârf de aproape 30 mil. lei în 2023, profitul net a scăzut în 2024 la 22 mil. lei, compania menținând însă o marjă pozitivă.

La Diana, marjele au fost mai mici în primii ani, dar s-au îmbunătățit constant, depășind 3% în perioada 2019–2024. Profitul a crescut de la câteva sute de mii de lei în anii 2000 la peste 15 mil. lei în 2023–2024, cu o tendință de stabilizare în perioada recentă.

Cât de productivi

Ambele companii au avut o creștere continuă a numărului de angajați, dar în ritmuri diferite. În cazul magazinelor Annabella, compania a crescut de la aproape 480 de angajați la aproape 1.400 de angajați, cu o tendință de creștere accelerată după 2017, pe fondul extinderii rețelei de magazine.

În cazul magazinelor Diana, numărul de salariați a crescut de la circa 80 de oameni la aproape 730 de angajați, cu un avans mai pronunțat în perioada 2018-2020, odată cu implementarea planurilor de investiții și dezvoltare.

Totodată, productivitatea raportată la cifra de afaceri a urcat de la aproximativ 270.000 de lei în 2008 la aproape 500.000 de lei în 2024, înregistrând o creștere constantă, cu un salt vizibilă după anul 2020.

Pentru compania care operează magazinele Diana, productivitatea a crescut de la 290.000 de lei la peste 640.000 de lei per angajat, ceea ce arată o eficientizare mai rapidă în raport cu extinderea personalului. Din 2022, Diana a depășit vizibil Annabella în ceea ce privește productivitatea per angajat.

Distribuie acest articol