Confuzie legată de concediile medicale după noile reguli. Nu există claritate pentru concediile care durează mai multe luni, iar legea conține o eroare

Scris de
Alex Ciutacu
August 1, 2025
Noile reguli privind concediile medicale generează confuzie la nivelul companiilor când vine vorba de concediile care durează mai multe luni. În același timp, legea conține o eroare și nu include concediile medicale care durează fix 15 zile, conform Camerei Consultanților Fiscali (CCF).

CCF a transmis o adresă către Ministerul Finanțelor, ANAF și Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru a atrage atenția că primul pachet fiscal (legea 141/2025) pune companiile într-o dificultate majoră în situațiile în care un episod de boală se desfășoară pe parcursul a două sau mai multe luni calendaristice.

„Practic, noul mecanism de calcul se bazează pe informații din viitor, ceea ce contravine principiilor de transparență, acuratețe și predictibilitate financiară”, a explicat Luminița Obaciu, membră în cadrul Comitetului fiscal CCF.

Până acum, nivelul indemnizației era de 75% din baza de calcul, indiferent de durata concediului medical, însă noile măsuri vin cu un procent diferențiat în funcție de durata episodului. Mai exact, 55% din baza de calcul pentru concedii de până la 7 zile, 65% pentru concedii între 8 și 14 zile și 75% pentru concedii de peste 15 zile.

În practică, concediile medicale sunt acordate în etape, pe baza stării de sănătate a angajatului, ceea ce înseamnă că procentul corect de calcul nu poate fi cunoscut la data închiderii lunii curente, ci doar la finalul concediului medical.

Asta ar însemna ca firma sau angajatul să știe cât va dura cu exactitate concediul medical, pentru a determina procentul corect de calcul. Însă acest lucru nu este posibil în multe cazuri.

În plus, legea pare să conțină o eroare. Lipsește ziua 15 privind perioada de incapacitate temporară de muncă, intervalele fiind acum doar între 8 și 14 zile, respectiv peste 15 zile.

Consecințele actualelor reglementări

  • Rectificarea calculului salarial pentru luna precedentă și întocmirea unui ștat rectificativ aferent acelei luni;
  • Recalcularea și plata diferențelor de indemnizații de concedii medicale rezultate din modificarea procentului de calcul aplicabil. Aceste diferențe salariale vor fi plătite ulterior datei stabilite prin contractul de muncă pentru plata drepturilor salariale;
  • Recalcularea și plata diferențelor de taxe și contribuții salariale cu posibile penalități de întârziere pentru diferențele stabilite prin recalcul;
  • Rectificarea Declarației 112, ceea ce presupune efort administrativ suplimentar, riscuri de erori;
  • Depunerea de cereri rectificative de recuperare a indemnizațiilor de concedii medicale de la Casele de sănătate;
  • Blocaje în sistemele informatice de salarizare, care nu pot genera automat valorile corecte în lipsa unui procent aplicabil clar și complet în luna de început a episodului medical;
  • Incoerență între evidențele interne ale angajatorului și cele ale instituțiilor publice (CNAS, ANAF). În acest caz este vorba despre eliberarea de documente care conțin informatii eronate (adeverința de somaj, adeverințe de venit, rapoarte statistice, etc.), dacă acestea sunt solicitate și eliberate la momentul la care nu se cunoaște numărul total de zile de concediu medical aferente unui episod de boală.

Propunerile CCF

În adresa trimisă către autorități, Camera Consultanților Fiscali a propus o serie de corecții, respectiv:

  • Introducerea posibilității de a calcula indemnizațiile prin aplicarea procentului corespunzător fiecărui interval (primele 7 zile – 55%, zilele 8–14 – 65%, peste 15 zile inclusiv – 75%), fără a cumula zilele de concediu din certificate medicale succesive aferente aceluiași episod de boală.
  • Eliminarea obligației de recalculare a indemnizațiilor aferente lunilor anterioare, în situațiile în care informațiile necesare determinării procentului aplicabil devin disponibile ulterior încheierii lunii de raportare.

În ipoteza menținerii obligativității cumulării zilelor de concediu medical pentru același episod de boală, CCF solicită emiterea unei proceduri oficiale prin care diferențele de indemnizație să poată fi evidențiate exclusiv în luna în care sunt constatate, fără obligativitatea recalculării retroactive a impozitelor și contribuțiilor salariale și fără aplicarea de accesorii fiscale.

În plus, să fie menționat în mod expres că diferențele respective reprezintă venituri aferente lunii în care au fost identificate și înregistrate.