De ce contează | Retailerul autohton Annabella cumpără cele 87 de magazine Profi și Mega Image de care Ahold Delhaize trebuia să scape. Afacerile Annabella în perioada 2008-2024

Scris de
Alex Ciutacu
August 18, 2025
Retailerul autohton Annabella, controlat de familia Mutu, va cumpăra 87 de magazine Profi și Mega Image, ceea ce înseamnă aproape o dublare a rețelei actuale și județe noi pe harta retailerului, conform unui anunț al companiei românești, citat de Economedia. De ce contează?

Oportunitatea de extindere a venit în contextul în care grupul Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, va prelua rețeaua Profi de la fondul Mid Europa Partners, într-o tranzacție de 1,3 mld. euro.

La finalul anului 2024, Consiliul Concurenței a autorizat tranzacția cu condiții, una dintre ele fiind că Ahold Delhaize trebuie să vândă 87 de magazine din 44 de localități în care activitățile Mega Image și Profi se suprapun.

În urmă cu câteva luni, ZF scria că au fost mai multe oferte pe masă pentru tranzacția estimată la 50 mil. euro, printre care retaileri locali, dar și Carrefour sau Zabka, care operează magazinele Froo.

Informații cheie

  • Annabella a anunțat luni că a ajuns la un acord pentru a cumpăra cele 82 de magazine Profi și 5 magazine Mega Image.
  • Mai mult de jumătate dintre magazine sunt amplasate în București-Ilfov, dar sunt magazine și în județele Prahova, Giurgiu și Dâmbovița.
  • Familia Mutu operează peste 100 de magazine Annabella în județele Vâlcea, Argeș, Olt și Dâmbovița, cu suprafețe cuprinse între 200 și 800 mp. Unitățile funcționează sub trei formate de retail.

De ce contează

Preluarea celor 87 de magazine Profi și Mega Image de către Annabella este o veste bună pentru capitalul românesc, în contextul în care retailul modern românesc este o industrie de aproape 150 mld. lei, cu profituri anuale de 5 mld. lei, în care antreprenoriatul local este marginal, conform unei analize Big Read by Termene.

Cei mai mari retaileri români – Unicarm, Annabella, Diana și La Cocoș – abia depășesc împreună 3 mld. lei venituri, reprezentând puțin peste 2% din piață, deși La Cocoș nu va mai fi în curând un retailer cu capital majoritar românesc, întrucât grupul Schwarz a ajuns la un acord cu familia Nica și cu fondurile de investiții pentru a prelua 70% din acțiunile companiei.

Afacerile Annabella

Povestea brandului Annabella a început în 1994, cu un magazin în care se vindeau fructe și legume în Râmnicu Vâlcea. Afacerea a fost dezvoltată de Dorina Mutu și Dan Mutu, care s-au cunoscut pe când lucrau împreună la fabrica de Conserve Râureni.

Astăzi operează peste 100 de magazine în rețeaua Annabella și dețin din 2008 fabrica Râureni, pe care continuă să o dezvolte, conform ZF. Cei doi sunt acționari în mai multe firme, inclusiv în sectorul imobiliar comercial, unde au dezvoltat un parc de retail de 4.000 mp în Horezu, jud. Vâlcea, respectiv un parc de 7.000 mp în Râmnicu Vâlcea.

Afacerile Annabella SRL au ajuns la 683,2 mil. lei în 2024, în creștere cu 13% față de anul 2024, în timp ce profitul s-a situat la 22,3 mil. lei, în scădere cu 26%, iar numărul de angajați a crescut cu 12%, până la 1.383 de oameni. Acționarul firmei este holdingul DMD Capital Partners Holding SRL, care îi are în spate pe Dorina Mutu (50%) și Dan Mutu (50%).

A doua cea mai mare companie pe care cei doi o controlează prin intermediul holdingului este Annabella Fabrica de Conserve Raureni SA, cu o cifră de afaceri de aproape 176 mil. lei în 2024, în scădere cu 5% față de anul anterior, un profit net de aproape 13,9 mil. lei, în scădere cu 11%, respectiv 341 de angajați, în scădere cu 6%.