FrieslandCampina vinde Napolact către un grup din Ungaria controlat de Sándor Csányi, președintele băncii OTP. Cum au evoluat afacerile FrieslandCampina în România

Scris de
Alex Ciutacu
August 1, 2025
Grupul Royal FrieslandCampina a ajuns la un acord pentru vânzarea operațiunilor din România, inclusiv a brandului Napolact, către Bonafarm Group din Ungaria, grup controlat de Sándor Csányi, președintele grupului bancar OTP.

Tranzacția va cuprinde operațiunile FrieslandCampina din România, brandul Napolact și facilitățile de producție din Cluj-Napoca și Târgu Mureș. Tranzacția este pe masa autorităților de reglementare și ar trebui finalizată până la sfârșitul anului 2025. Pentru context, Bonafarm operează în prezent brandul Sole Mizo.

Reprezentanții FrieslandCampina au explicat că decizia este aliniată cu strategia grupului de a se concentra pe piețele sale principale, pe segmente de creștere cu valoare adăugată, pe sinergii la nivelul companiei și pe piețele în care laptele provenit de la fermierii din Royal FrieslandCampina poate fi valorificat în mod optim.

Deși compania din România deține o poziție de lider pe piața locală a lactatelor, activitățile sale oferă sinergii limitate cu portofoliul din Europa și nu folosește lapte de la fermele membre Royal FrieslandCampina. Cu Bonafarm Group ca nou proprietar, compania din România are noi oportunități de creștere”, conform comunicatului de presă care anunță tranzacția.

Scurt istoric

FrieslandCampina a preluat Napolact în mai multe etape în perioada 2002-2005, potrivit ZF. Astăzi, pe lângă Napolact, compania mai are în portofoliu brandurile Campina, Milli, Oké şi Dots.

Dacă atunci când a preluat Napolact grupul FrieslandCampina opera opt fabrici în România, de-a lungul timpului a închis mai multe dintre ele și a rămas cu fabricile de la Cluj și Târgu Mureș pe care le vinde acum către Bonafarm.

Cum au evoluat afacerile FrieslandCampina în România

FrieslandCampina a încheiat anul 2024 cu afaceri de 588,8 mil. lei, în creștere cu 4% față de anul anterior și o piedere netă de 29,4 mil. lei. Numărul mediu de angajați s-a situat la 422 de oameni, în scădere cu 15%, conform datelor Termene.

În perioada 2008-2024, afacerile au fluctuat între 255 și 588 de milioane de lei, dar profitul nu a fost niciodată la un nivel ridicat. Compania a înregistrat pierderi în 8 dintre cei 17 ani din perioada analizată, iar cel mai mare profit net a fost în anul 2020 și s-a ridicat la 29,7 mil. lei.

Distribuie acest articol