Lockerele au redus diferența dintre afacerile FAN Courier și Sameday la doar 200 de milioane de lei

August 5, 2025
În 2016, diferența de cifră de afaceri dintre FAN Courier și Sameday era de aproape 499 milioane lei – FAN ajungând la 512 milioane de lei, iar Sameday la doar 13,4 milioane de lei. Practic, afacerea Fana Courier era în urmă cu un deceniu de 40 de ori mai mare decât Sameday.

În ultimii ani, lockerele easybox au devenit un diferențiator major în piața de curierat, iar Sameday a mizat agresiv pe această infrastructură, ajungând la peste 5.000 de unități la nivel național până la jumătatea anului 2025, în baza datelor comunicate de societate.

În comparație, FAN Courier anunța la începutul anului 2025 doar 2.000 de lockere, potrivit datelor oficiale ale companiei.

Diferența majoră în investiții a permis Sameday să ofere o alternativă de livrare eficientă, predictibilă și mai puțin dependentă de curieri, câștigând teren în special în segmentul urban și e-commerce. În schimb, Fan Courier a mizat pe un personal care să fie fidelizat prin condițiile oferite și pe investiții în flote.

Ambele strategii au funcționat.

Fan Courier și-a crescut cifra de afaceri de la an la an, mizând pe capacitatea personalului și a flotei. Sameday, la rândul său, a acoperit deficitul de personal și flotă prin easybox și a devenit concurentul principal al Fan Courier pe piața coletăriei.

Această rețea extinsă de lockere a contribuit direct la reducerea decalajului de cifră de afaceri dintre cele două companii, diferența scăzând de la peste 600 de milioane lei în 2019 la doar 204 milioane lei în 2024.

Pandemia a fost momentul lockerelor

Fan Courier a crescut constant după 2010 și a fost mereu liderul pieței de curierat, exceptând Poșta Română, companie de stat a cărei venituri provin mai mult din plata pensiilor și a altor servicii sociale decât din livrări de colete.

Însă, momentul pandemiei Covid-19, instalată din primăvara lui 2020 și până spre 2023 a făcut ca aceste cutii digitale să fie foarte utile pentru Sameday.

„Un curier poate livra un număr crescut de expediții și poate prelua şi retururile de la aceeași unitate efectuând un singur drum cu maşina“, recunoștea și la o întâlnire cu presa, Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier.

Lockerele au oferit clienților finali flexibilitate, reducând costurile de livrare și presiunea operațională pe resursa umană — un avantaj esențial într-un domeniu afectat de deficit de personal.

Desigur, la progresul afacerilor Sameday trebuie aminti și creșterea comerțului online din România. Sameday este principala companie de curierat care asigură majoritatea comenzilor de pe eMag, grup din care face parte și societatea de curierat.

Lockerele au redus diferența

Între 2015 și 2024, diferența de cifră de afaceri dintre FAN Courier și Sameday s-a redus constant, reflectând creșterea accelerată a celui de-al doilea jucător din piața de curierat.

În 2015, FAN Courier înregistra o cifră de afaceri de aproximativ 399 milioane lei, în timp ce Sameday abia depășea 8,6 milioane lei, diferența fiind uriașă: aproape 391 milioane lei, adică 98% din cifra FAN. Practic, Sameday era încă un jucător marginal.

În următorii ani, diferența s-a menținut mare, dar a început să scadă:

2016: diferență de 499 milioane lei în favoarea Fan Courier

Din 2017, Sameday a început să investească în lockerele easybox care au devenit serviciul cel mai căutat al companiei.

  • 2017: diferență de 544 milioane lei în favoarea Fan Courier
  • 2018: diferență de 599 milioane lei în favoarea Fan Courier
  • 2019: diferență de 626 milioane lei în favoarea Fan Courier

Abia după 2020 a început o reducere accelerată a decalajului, ca urmare a investițiilor masive și a integrării Sameday în ecosistemul eMAG. Astaa și pentru că din 2020 s-a instalat pandemia Covid-19.

  • 2020: diferența a scăzut la 613 milioane lei în favoarea Fan Courier
  • 2021: la 445 milioane lei în favoarea Fan Courier
  • 2022: doar 368 milioane lei în favoarea Fan Courier
  • 2023: 344 milioane lei în favoarea Fan Courier

2024: diferența a ajuns la 204 milioane lei, reprezentând doar 14,6% din cifra de afaceri FAN Courier

comparație Faan Courier vs Sameday

Până la sfârșitul lui 2026, Sameday ar putea depăși Fan Courier

În concluzie, în decurs de 10 ani, diferența de cifră de afaceri dintre FAN Courier și Sameday a scăzut cu aproape 50% în valoare absolută și de peste 80% în termeni procentuali.

Dacă tendința continuă în același ritm, Sameday ar putea ajunge din urmă sau chiar depăși FAN Courier în următorii 2–3 ani.

Sameday a cumpărat recent compania Cargus, o mișcare strategică prin care nu doar că își consolidează poziția pe piață, dar va putea redistribui curieri și personal, reducând presiunea pe recrutare într-o industrie aflată în criză de forță de muncă. Această achiziție vine în completarea strategiei de digitalizare și automatizare bazată pe rețeaua proprie de lockere.

Analiză financiară Fan Courier în 2024

Fan Courier Express SRL este firma pe care operează în principal Fan Courier.

Actualul lider al pieței românești de curierat, și-a continuat în 2024 traiectoria de creștere, consolidându-și poziția de referință în sectorul serviciilor poștale și de curierat (CAEN 5320).

Cu o vechime de 24 de ani și sediul în București, compania a demonstrat o performanță solidă.

În anul 2024, cifra de afaceri a crescut cu 12%, ajungând la 1,39 miliarde lei, comparativ cu 1,23 miliarde lei în 2023, conform datelor platformei Termene.ro. Creșterea reflectă atât adaptarea eficientă la cererea pieței, cât și extinderea operațiunilor în zona B2B, unde Fan Courier este un partener preferat în logistică și livrări rapide.

Totuși, profitul net a înregistrat o scădere de 6%, de la 75,2 milioane lei în 2023 la 70,99 milioane lei în 2024, în contextul unor cheltuieli mai mari, posibile investiții în flotă, tehnologie sau creșteri salariale. De altfel, numărul mediu de angajați a crescut ușor, de la 3.833 la 3.872, marcând o evoluție de +1%.

Fan Courier Express SRL este deținută de trei antreprenori români: Mihai Adrian – 40%, Mihai Neculai – 40% și Felix-Lucrețiu Pătrașcanu – 20% (și administrator unic).

Toți cei trei acționari au și participații în alte companii din ecosistemul FAN (ex: FAN Courier Active, FAN Courier Security, SLS Cargo, FAN Delivery Express), conturând un grup integrat logistic și de transport, activ pe mai multe verticale de business

Evoluția anuală a cifrei de afaceri (2015–2024) aa Fan Courier

| An | Cifră de afaceri (RON) |

| ---- | ---------------------- |

| 2015 | 399.323.193 |

| 2016 | 512.375.946 |

| 2017 | 585.946.144 |

| 2018 | 686.369.661 |

| 2019 | 791.763.937 |

| 2020 | 1.013.572.810 |

| 2021 | 1.046.793.532 |

| 2022 | 1.105.333.843 |

| 2023 | 1.234.490.793 |

| 2024 | 1.394.939.596 |

Creșterea medie anuală a cifrei de afaceri în ultimul deceniu a fost de aproximativ 13%, un ritm susținut, care a permis companiei să se poziționeze ca operatorul nr. 1 în curieratul românesc.

Cu 146 puncte de lucru în toată țara și mai multe entități funcționale la aceeași adresă centrală din București, FAN Courier deține una dintre cele mai robuste rețele logistice din România. Compania dispune de lichidități semnificative (208 milioane RON în conturi la final de 2024), ceea ce îi conferă capacitate de plată excelentă — 50.217.825 RON și un capital propriu de peste 533 milioane RON.

Analiză financiară a Sameday în 2024

Delivery Solutions SA, cunoscută public sub brandul Sameday, este un jucător major pe piața de curierat din România. Societatea este înființată în 2008, cu sediul în București.

În 2024, Sameday a înregistrat o creștere spectaculoasă a principalilor indicatori financiari. Cifra de afaceri a crescut cu 33%, ajungând la 1,19 miliarde lei, în timp ce profitul net a trecut de la o pierdere de 14,7 milioane lei în 2023 la un câștig de 21,4 milioane lei – o evoluție de 245%. Deși numărul mediu de angajați a rămas practic neschimbat (1.326), compania a reușit să-și majoreze semnificativ investițiile, crescând activele imobilizate cu 60% și capitalurile proprii cu 81%.

După doi ani de pierderi semnificative (2022–2023), Sameday a revenit pe profit în 2024, raportând un rezultat net de peste 21 milioane RON, susținut de investiții majore și optimizări operaționale.

Evoluția cifrei de afaceri Sameday (2015–2024)

| An | Cifră de afaceri (RON) |

| ---- | ---------------------- |

| 2015 | 8.6 milioane |

| 2016 | 13.4 milioane |

| 2017 | 40.9 milioane |

| 2018 | 87 milioane |

| 2019 | 165 milioane |

| 2020 | 399,8 milioane |

| 2021 | 601,4 milioane |

| 2022 | 736,5 milioane |

| 2023 | 890,8 milioane |

| 2024 | 1.190,8 milioane |

Creșterea medie anuală în ultimii 5 ani a fost de peste 30%, un ritm accelerat în linie cu dezvoltarea e-commerce-ului, în special prin parteneriatul strategic cu eMAG.

Acționarii sunt: Dante International SA (eMAG) – 94,69%, Lucian Baltaru – 5,3% (și administrator).

Sameday face parte integrantă din ecosistemul eMAG, fiind principalul vector logistic al acestuia pentru livrările de tip B2C și easybox. Această afiliere asigură un flux constant de volume și susține investițiile în infrastructură.

Articolul a fost realizat integral de Clever News Center – de la alegerea subiectului până la redactare – în exclusivitate pentru Termene.ro.