De asemenea, nu puține au fost situațiile când o prezentare reușită a contribuit la succesul unei afaceri, iar din experiența celor care au bifat o astfel de realizare, am spicuit cele mai importante sfaturi.
Fii concis
Atunci când faci o prezentare, este esențial să nu îți plictisești audiența cu detalii nesemnificative și divagații care nu au foarte mare legătură cu subiectul. Interlocutorii te vor urmări o vreme, apoi își vor pierde interesul, pe care va fi foarte greu să îl recâștigi. Trebuie să fii cât mai concis, iar discursul tău să se rezume doar la aspectele esențiale. În cazul unui plan de afaceri, aceste aspecte ar trebui să fie legate de soluțiile propuse, avantajele oferite și modalitățile de punere în practică.
Captează atenția audienței
Este foarte important să stârnești interesul audienței încă din startul prezentării, și poți face asta începând cu o poveste care să conducă la subiectul la care se referă planul de afaceri. Povestea trebuie să cuprindă aspecte care să facă trimitere la scopul produsului sau serviciului pe care îl promovezi, beneficiile acestuia, demonstrând totodată de ce acesta ar fi necesar.
Cunoaște-i pe cei cu care stai de vorbă
Prezentarea unui plan de afaceri trebuie precedată de o temeinică documentare cu privire la cei cu care vei sta față în față. Trebuie să știi foarte bine cine sunt acei oameni, ce afaceri conduc, cât sunt dispuși să investească, în ce relații sunt cu ceilalți parteneri și în ce alte proiecte importante au fost implicați. Cunoscând toate aceste detalii, vei putea să îți stabilești mai ușor modul de abordare, astfel încât să fii convingător.
Nu vorbi doar în nume personal
Chiar dacă tu ești „creierul”, iar planul de afaceri îți aparține în totalitate, evită să vorbești doar la persoana întâi. Interlocutorii vor aprecia mai mult dacă vei vorbi în numele echipei pe care o coordonezi, având atitudinea unui lider și nu a unui stăpân de moșie. Chiar nu ezita să îți lauzi echipa, să amintești alte realizări anterioare și să subliniezi pregătirea și abilitățile profesionale ale membrilor săi.
Fii pregătit să oferi răspunsuri și detalii suplimentare
Pe parcursul prezentării, sunt toate șansele ca interlocutorii să îți adreseze întrebări sau să îți ceară diferite detalii, iar de fiecare dată trebuie să fi pregătit să le răspunzi la obiect. De aceea, e bine să anticipezi aceste întrebări și să ai pregătite toate detaliile necesare, pentru că nu vrei să fii prins pe picior greșit. Pregătește-ți materiale suplimentare, pe care nu trebuie să le incluzi neapărat în prezentare, dar pe care să la ai la îndemână dacă situația o va impune. Nu încerca să ocolești răspunsurile și chiar încurajează-i pe interlocutori să îți pună întrebări.
În ultima perioadă, din cauza contextului generat de pandemie, se pune foarte mult accent pe comunicarea online, astfel că ai putea fi pus în situația să îți prezinți planul de afaceri în acest mod. Regulile de mai sus sunt valabile și pentru prezentările online, doar că de această dată trebuie să acorzi atenție și spațiului din care vei vorbi. Dacă vei folosi un cadru larg, trebuie să ai grijă să nu apară detalii deranjante cum ar fi o pată de igrasie pe peretele din fundal,
incarcatoare pentru telefoane aruncate pe birou sau un coș de gunoi într-un colț al imaginii.
Ținând cont de toate aceste reguli, sunt toate șansele ca prezentarea să fie una de succes iar planul tău de afaceri să fie pus în practică.



.webp)

