Ajutoare de stat de care pot beneficia 900 de firme din transporturi. Finanțările ajung până la 18 milioane de euro per companie. Se pot cumpăra vehicule

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI), a aprobat prin Ordinul nr. 756/2025 o schemă de ajutor de stat dedicată susținerii investițiilor în vehicule cu emisii zero. Acest demers este finanțat din Fondul pentru Modernizare și urmărește susținerea tranziției energetice în transporturi, oferind granturi importante operatorilor eligibili.
Operatorii economici cu codurile CAEN de transport (4920, 4941, 5010, 5020, 5030 și 5040) pot accesa finanțare pentru achiziția de vehicule cu emisii zero. Suma maximă ce poate fi acordată este de 18 milioane euro per întreprindere, acoperind până la 100% din costurile eligibile.
Această schemă reprezintă o șansă concretă pentru transportatori să-și modernizeze flotele, să devină mai eficienți energetic și să contribuie la reducerea poluării. De asemenea, este o oportunitate pentru dezvoltarea unei piețe sustenabile de logistică și transport, în linie cu direcțiile europene „Fit for 55” și Pactul Verde.
Încurajarea achiziției de vehicule cu emisii zero nu este doar un gest de conformare la directivele europene, ci un instrument de competitivitate economică, prin scăderea costurilor operaționale și accesul la piețe occidentale care penalizează emisiile.
Ordinul nr. 756/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 723/4.VIII.2025.
Domenii CAEN eligibile
Schema este destinată exclusiv unor coduri CAEN, selecționate pentru relevanța lor în domeniul transporturilor. Astfel, pot accesa fonduri nerambursabile doar operatorii economici activi în următoarele domenii:
- 4920 — Transporturi de marfă pe calea ferată
- 4941 — Transporturi rutiere de mărfuri
- 5010 — Transporturi maritime și costiere de pasageri
- 5020 — Transporturi maritime și costiere de marfă
- 5030 — Transporturi de pasageri pe căi navigabile interioare
- 5040 — Transportul de marfă pe căi navigabile interioare
Acestea acoperă, practic, toate tipurile de transport comercial, fie el rutier, feroviar, fluvial sau maritim.
Sunt eligibile toate categoriile de întreprinderi (micro, mici, mijlocii și mari) care au codurile CAEN anteriore, dar care:
- sunt înregistrate în România la momentul plății;
- dețin licență de transport validă;
- nu sunt în dificultate financiară;
- nu au fost condamnate pentru fapte de corupție, terorism, fraudă etc.;
- nu sunt în faliment, insolvență sau lichidare;
- și-au îndeplinit obligațiile fiscale.
Operatorii trebuie să se angajeze să păstreze bunurile achiziționate timp de minimum 5 ani și să nu le înstrăineze sau modifice destinația fără acordul MTI.
Ce pot achiziționa beneficiarii?
Schema permite achiziția de:
- Vehicule rutiere grele (N2 și N3) alimentate cu baterii electrice, pentru transportul rutier de marfă.
- Material rulant feroviar de marfă cu emisii zero.
- Nave maritime și de navigație interioară, pentru transportul de pasageri sau mărfuri, cu emisii directe zero de CO₂.
Vehiculele eligibile trebuie să fie noi, de generație nouă, și să nu fi mai fost achiziționate prin alte fonduri publice. De asemenea, trebuie respectat principiul DNSH („Do No Significant Harm”), adică să nu producă daune semnificative mediului în alte domenii conexe.
Cât poate primi un beneficiar
- Valoarea maximă a ajutorului: 18 milioane euro / întreprindere.
- Intensitatea ajutorului: până la 100% din costurile eligibile (diferența între un vehicul clasic și unul cu emisii zero).
- Schema funcționează prin proceduri de ofertare concurențială, unde ajutorul este acordat în funcție de punctaj și raport cost-beneficiu.
Important: beneficiarii nu pot primi ajutoare pentru aceleași cheltuieli eligibile din alte surse (de minimis sau alte scheme de stat/europene).
Bugetul total al schemei: 299 milioane euro, echivalent în lei.
Alocare pe submăsuri:
- 130 mil. euro pentru transport rutier (N2 și N3),
- 90 mil. euro pentru transport feroviar,
- 79 mil. euro pentru transport naval.
Se estimează că vor beneficia de această schemă aproximativ 900 de operatori economici.
Criterii de selecție și punctaj
Cererile sunt ierarhizate în funcție de:
- Valoarea ajutorului solicitat/vehicul — cu cât mai mic, cu atât mai mult punctaj (maxim 85% din totalul punctajului).
- Ponderea kilometrilor parcurși în România în anul anterior — maxim 15 puncte pentru cei care desfășoară peste 70% din activitate pe teritoriul țării.
Exemplu: Un transportator care solicită 150.000 euro/vehicul și care efectuează 80% din curse în România va primi un punctaj ridicat, având astfel șanse mari de finanțare.
Etapele procesului de selecție
Procesul presupune:
- Lansarea apelului de proiecte de către MTI;
- Depunerea cererii de finanțare, însoțită de o analiză de oportunitate și minimum două oferte de preț (una pentru vehiculul cu emisii zero, una pentru vehiculul echivalent cu motor termic);
- Evaluarea tehnico-economică și punctarea proiectului;
- Clasarea proiectelor în funcție de punctaj;
- Semnarea contractului de finanțare pentru proiectele câștigătoare;
- Monitorizarea și raportarea utilizării vehiculelor conform procentelor asumate.
Cheltuieli eligibile și neeligibile
Eligibile:
- Doar diferența de cost dintre un vehicul cu emisii zero și unul clasic echivalent;
- Numai vehicule noi, complet electrice sau cu emisii zero.
Neeligibile:
- TVA;
- Alte echipamente sau servicii care nu contribuie direct la scopul achiziției;
- Costurile vehiculelor second-hand sau hibride non-zero-emisii;
- Activitățile excluse din Anexa 3 (ex: transport cărbune, petrol, gaze).
Conform Anexei 3, nu se acordă finanțare pentru:
- Transportul cărbunelui, petrolului sau gazelor;
- Vehiculele rutiere/navale dedicate transportului de combustibili fosili;
- Navele care utilizează exclusiv combustibili convenționali.
Durata și termenii schemei
- Schema este valabilă până la 31.12.2028.
- Ajutoarele pot fi plătite până la 31.12.2030.
- După 31.12.2026, schema va fi aliniată la noile reglementări europene.
Articolul a fost realizat integral de Clever News Center – de la alegerea subiectului până la redactare – în exclusivitate pentru Termene.ro.




