De ce contează | Rețeaua românească de magazine Contakt intră pe piața din Cehia cu primele locații în Praga

Scris de
Tibi Oprea
Rețeaua românească de magazine Contakt, lider în retailul de accesorii pentru telefoane mobile, a anunțat intrarea pe piața din Cehia, marcând un nou pas strategic în planul său de extindere europeană.

Compania pornită din Timișoara, care până pe 3 decembrie derulează o ofertă publică inițială (IPO) în vederea listării pe piața AeRO a Bursei de Valori București, a semnat deja pentru două locații în Praga, în zone premium de retail, situate în mall-uri cu trafic ridicat. Deschiderea oficială a punctelor de vânzare este estimată pentru luna martie 2026.

Am ales Cehia ca punct de extindere a activității Contakt în urma unei analize atente a pieței pe care am făcut-o în teren, în decursul mai multor vizite pe care le-am făcut acolo. Am observat că există o cerere mai mare decât oferta pentru produse premium acolo.

Echipa Contakt a evaluat mai multe centre comerciale din Praga și a descoperit un nivel redus al concurenței în raport cu potențialul de consum, comparativ cu piața românească, unde oferta de accesorii de telefon este mult mai densă. Cehia s-a dovedit o piață matură, stabilă, cu putere de cumpărare ridicată și cu consumatori deschiși către produse premium.

Analiza concurenței a confirmat că principalii jucători existenți se poziționează în zona economică sau medie, lăsând un spațiu semnificativ pentru oferta Contakt, orientată către segmentul mediu-premium și premium”, spune Marcel Ioftor, cofondator Contakt.

Informații cheie

  • Contakt intră pe piața din Cehia cu primele două locații în Praga.
  • Deschiderea oficială este estimată pentru martie 2026.
  • Cifra de afaceri preconizată în primul an în Cehia - până la 800.000 de euro.
  • Model de business inovator, prin parteneri, replicat integral în Cehia.
  • Piața analizată indică concurență redusă și potențial ridicat de vânzări.
  • Contakt oferă pieței cehe portofoliu de produse premium.
  • Obiectiv de minimum 10 magazine în Cehia până la finalul lui 2026.
  • Echipa locală va fi calibrată în România.
  • Contakt se află până pe 3 decembrie în perioada de subscriere pentru listarea pe piața AeRO a Bursei de Valori București.

De ce contează

Termene Business Hub a participat recent la o întâlnire cu fondatorii companiei, care au înaintat planurile lor de creștere. Acestea includ exportarea modelului de business care a fost validat în România. Contakt însumează aproximativ 500 de experți în vânzări, iar modelul de business presupune parteneriate constând în contracte de servicii cu angajații pentru a asigura implicarea activă a acestora în vânzări și responsabilitatea directă în succesul proiectelor, similar cu francizele.

Modelul nostru de business, care a fost iterat și validat în piața locală, va fi exportat și în piețele externe. Compania are în vedere după listare extinderea în piețe precum Cehia, Bulgaria, Ungaria, Polonia, Serbia”, a spus Darius Petric, cofondator al Contakt, la întâlnirea cu presa.

În paralel, compania a demarat procesul de recrutare a primilor angajați locali. Responsabilii cehi de managementul operațiunilor vor trece printr-un program de formare în România timp de trei luni, pentru a prelua integral modelul de business utilizat cu succes pe piața locală.

Ulterior, echipa de management din România va asista direct primele șase luni de activitate în Praga, inclusiv prin prezență fizică, pentru a înțelege piața, a calibra cererea și pentru a adapta portofoliul de produse.

Cosmin Preda, Darius Petric și Marcel Ioftor, acționari Contakt

Pentru primul an de activitate, compania își propune o extindere accelerată, cu un obiectiv de minim 10 magazine în Cehia până la finalul lui 2026. Expansiunea va începe în Praga și va continua în principalele orașe ale țării.

În baza analizelor deja realizate, extinderea este considerată fezabilă, cu riscuri reduse și cu un potențial ridicat de scalabilitate. Conducerea companiei se așteaptă la o cifră de afaceri de 600.000-800.000 de euro pentru primul an de activitate în Cehia.

„Listarea la bursă este un pas firesc în dezvoltarea Contakt. După două decenii de creștere, această etapă ne permite să consolidăm poziția de lider și să accelerăm extinderea în România și în afara țării. Suntem o companie născută în retail, dar cu o direcție clară spre tehnologie și digitalizare”, spune Darius Petric, cofondator și președinte al Consiliului de Administrație Contakt.

În Cehia va fi replicat modelul operațional utilizat cu succes în România, în care punctele de vânzare aparțin Contakt, iar dezvoltarea rețelei se realizează în regim de parteneriat. Acest sistem a generat o creștere rapidă pe piața din România și a validat modelul de extindere prin parteneriat.

Noi considerăm că suntem ca o școală de antreprenoriat pentru cei care înțeleg că au această șansă de a face business, de a lua o afacere de la zero, de a o gândi, construi și crește, având în tot acest timp un partener care îi susține chiar și în momentele mai delicate, prin care trebuie să trecem pe urmă cu toții, ca antreprenori”, adaugă Marcel Ioftor.

Portofoliul care va fi introdus în Cehia include produsele cu cel mai mare succes în România, în special soluțiile de protecție premium pentru ecran, precum foliile PanzerGlass, brand cu notorietate globală, alături de foliile de silicon premium dezvoltate sub brand propriu.

Acestea vor fi completate de gama extinsă de huse de telefon, accesorii de fashion și business, precum și de portofoliul partenerului ceh Swissten, un avantaj important având în vedere preferința consumatorilor locali pentru branduri naționale.

Contakt își continuă astfel direcția strategică de dezvoltare europeană, consolidându-și poziția ca un brand regional de referință în zona de accesorii pentru telefoane și servicii conexe. În paralel, compania poartă discuții avansate cu alte țări din Europa, precum Bulgaria, pentru extindere pe piețe străine.

Listarea la BVB

Acțiunile Contakt sunt oferite spre subscriere în perioada 12 noiembrie - 3 decembrie 2025, la un interval de preț cuprins între 4,3 și 5,2 lei pe unitate, cu pas de cotație 0,3 lei la oricare dintre nivelurile de preț [4,3], [4,6], [4,9], [5,2]. Valoarea totală a ofertei este cuprinsă între 15,7 și 19 mil. lei.

Prețul de subscriere minim de 4,3 lei/acțiune este echivalentul unui posibil discount de până la 18% față de valoarea estimată în raportul de evaluare realizat de consultantul de business Dragoș Cabat, membru al Consiliului Director CFA România și partener alături de Flavian-Cătălin Pah în Cabat & Pah Investments, consultantul pentru listare al Contakt. În urma celor două metode consacrate de evaluare a rezultat un preț pe acțiune de 5,24 lei.

Oferta vizează atingerea unui free-float de 10% din capitalul social, cu intenția declarată de a extinde treptat acest procent până la 30%, chiar 35%, prin emisiuni viitoare de acțiuni, la o evaluare mai bună. Această strategie are ca obiectiv creșterea lichidității acțiunilor Contakt și consolidarea prezenței companiei pe piața de capital românească.

Investitorii pot subscrie un minim de 200 de acțiuni (echivalentul a 860 lei) și un maxim de 500.000 de acțiuni. Cei care nu dețin încă un cont de tranzacționare pot utiliza codul promoțional „CONTAKT” pentru deschiderea unui cont la intermediarul ofertei, Goldring, fără a fi necesară alimentarea cu suma minimă standard. Acțiunile se pot subscrie la orice broker autorizat de la BVB.

Oferta va cuprinde atât o componentă de vânzare de acțiuni existente deținute de către acționarii fondatori (3,06 milioane de acțiuni existente și ofertate de către cei trei acționari actuali), cât și o componentă de vânzare de acțiuni nou emise în cadrul unei majorări de capital (600.000 de acțiuni nou emise). Pragul de succes îl reprezintă vânzarea a 3,1 milioane de acțiuni.

Reprezentanții companiei au spus că sunt în companie de 23 de ani și nu au în Vedere un exit total. Aceștia au semnat un acord de lock-up care prevede că aceștia nu vor realiza vânzări suplimentare în următorul an.

Compania ar urma să vină la BVB la o capitalizare între 157,4 mil. lei și 190,3 mil. lei, respectiv un multiplu PER (raport preț/câștig) între 9,16x și 11,08x, în funcție de prețul final de ofertă. Pentru rezultatele financiare estimate aferente 2025, compania estimează un multiplu PER de minimum 8,11x și maximum 9,81x.

După listare, Contakt își propune implementarea unei politici de dividend care vizează distribuirea a 70% din profitul net anual către acționari. Compania a transmis că va fi un emitent care oferă dividend, posibil și peste procentul de 70%, dar are și o componentă mai redusă de creștere. Ieșirea în Cehia se află în etapa finală.

După încheierea perioadei de subscriere, pe 3 decembrie, Contakt va iniția procedura de admitere la tranzacționare pe piața AeRO a Bursei de Valori București, sub simbolul bursier CTK.

Planuri de extindere

Fondată în 2002, la Timișoara, de antreprenorii Cosmin Preda și Darius Petric, cărora li s-a alăturat în 2014 Dumitru Marcel Ioftor, compania Contakt este unul dintre principalii jucători din piața românească de accesorii GSM.

Următorii cei mai mari jucători din piața locală cu profil similar sunt Mobiup Distribution SRL, cu afaceri de 61,4 mil. lei și profit net de 15,7 mil. lei în 2024, respectiv Robest Com SRL, cu afaceri de 60,8 mil. lei și o pierdere netă de 0,07 mil. lei anul trecut.

Rețeaua numără în prezent 235 de magazine la nivel național, cu 25 de locații noi deschise în 2025. Un procent de 90,5% din totalul cifrei de afaceri este realizată B2C, în magazine, în timp ce B2B are o pondere de 5,3%, partea de service are 4,1%, iar online-ul are o pondere nesemnificativă.

Deschiderile de noi locații sunt realizate în ritmul deschiderii de noi mall-uri și centre comerciale. Investiția într-o insulă nouă se ridică la aproximativ 15.000 de euro, iar în cazuzl strip mall-urilor ajunge la 50.000 de euro. Chiria în mall-uri se ridică în medie la 2.000 de euro pe lună.

În 2024, Contakt a înregistrat afaceri de aproape 130 mil. lei și o marjă de profit netă de peste 12%, peste media din retailul specializat. Pentru 2025, compania estimează o cifră de afaceri de 138 mil. lei și un EBITDA de aproximativ 22 mil. lei, în creștere față de 20,2 milioane lei în 2024. Rezultatele financiare sunt auditate de Deloitte.

În 2026, afacerile sunt estimate 146,2 mil. lei, iar profitul la 21,5 mil. lei. Pentru 2027, afacerile sunt așteptate la 154,7 mil. lei și profitul la 23,6 mil. lei. Pentru 2028, afacerile sunt estimate la 163,2 mil. lei și profitul la 24,9 mil. lei.

Marja profitului net a fost de 11% în 2024 și este estimată la 14,1% în 2025, 14,7% în 2026, 15,2% în 2027 și 15,3% în 2028. Rata medie anuală de creștere a business-ului Contakt din perioada 2021-2024 a fost de 22%.

Din cele 16-19 mil. lei pe care Contakt plănuiește să îi atragă de la investitori, 60% vor fi utilizați pentru extinderea pe piețe externe și achiziții strategice, 10% pentru cercetare și dezvoltare producție proprie și 30% spre diversificarea liniilor de business.

Furnizorii Contakt sunt în proporție de 70% din Europa și de 30% din Asia. În prezent, se țintește inversarea strategiei de aprovizionare, cu 60% Asia și 40% Europa. Bonul mediu al unui client este de 148 de lei.

Piața accesoriilor mobile la nivel global are o rată anuală estimată de creștere (CAGR) de 4,4% între 2024 și 2030 și de 7% între 2023 și 2032. În Europa, compania estimează un CAGR de 3,8% în 2024-2030 și de 7,8% în 2024-2029 pe unități vândute.

Fondat în 2002 la Timișoara, Contakt este unul dintre principalii retaileri de accesorii pentru telefoane mobile și tablete din România, cu o rețea de peste 235 de magazine în întreaga țară. Compania oferă o gamă variată de produse, inclusiv huse, folii de protecție, încărcătoare și gadgeturi, atât în magazinele fizice, cât și online.