Efectele majorărilor de taxe și accize de la 1 august: inflație și recesiune

Luna august debutează cu majorări de taxe și accize care se vor vedea în prețuri mai mari, cel puțin cu câteva procente, dacă nu cumva procesul a avut loc deja încă din iulie. Într-o perioadă în care consumul este oricum moderat, chiar „anemic”, după cum spun economiștii, este clar că lupta pentru atragerea și fidelizarea clienților devine tot mai puternică.
Luna august debutează cu majorări de taxe și accize care se vor vedea în prețuri mai mari, cel puțin cu câteva procente, dacă nu cumva procesul a avut loc deja încă din iulie. Într-o perioadă în care consumul este oricum moderat, chiar „anemic”, după cum spun economiștii, este clar că lupta pentru atragerea și fidelizarea clienților devine tot mai puternică.
Scumpirea energiei electrice, dar și a carburanților vor avea și ele efecte asupra prețurilor, care vor crește treptat, astfel încât undeva spre sfârșitul anului să nu ne mirăm dacă inflația va ajunge undeva la 9%. Nu în ultimul rând, economiștii vorbesc și de recesiune în acest an.
Strategiile retailerilor
Analistul economic Adrian Negrescu spune că în încercarea de a-și fideliza clienții, retailerii vor tura la maximum strategiile de marketing.
Anumiți comercianți au anunțat că vor îngheța prețurile în august, în timp ce alții au declanșat ample campanii de fidelizare prin tot felul de strategii de marketing – promoții zilnice speciale, sisteme de puncte de fidelitate, vânzări combinate etc.
„Bătălia se va da pe fiecare leu, pe marje, pe dinamica prețurilor, urmând să asistăm la o concurență tot mai acerbă între retaileri, cum n-am văzut-o în ultimii ani. Dinamica prețurilor va atinge, probabil, un nivel fără precedent. În funcție de atractivitatea produselor, de vânzările în volum, de evoluția fluxului de clienți, vom vedea că prețurile se vor schimba mult mai des, retailerii încercând să se focuseze pe anumite intervale orare când au trafic în magazine, pe susținerea unor obiceiuri de consum”, spune Adrian Negrescu într-o postare pe Facebook.
În piață, este agitație mare în rândul retailerilor. Carrefour a anunțat că oferă reduceri sub formă de cupon de 33% la o selecție de game de produse, în perioada 30 iulie - 5 august, la Mega Image se aplică în august o reducere de 2% la fiecare coș de cumpărături, în timp ce Lidl va bloca prețurile la o serie de produse pe parcursul lunii august.
Inflație de 8-9%
Adrian Negrescu susține că nu vine nicio apocalipsă financiară la 1 august, creșterile de prețuri vor fi temperate, deoarece nimeni nu își permite să scumpească prea mult pentru că riscă să rămână cu marfa nevândută. Oricum, nivelul vânzările este sub așteptări în mai toate sectoarele.
„Să nu ne facem însă iluzii. Inflația va crește, probabil până la 8-9%, un nivel record în UE, însă va depinde de fiecare dintre noi cum ne vom adapta scumpirilor. Poate este timpul să ne regândim modul în care facem shopping, să ne focusăm pe priorități, să realizăm că suntem într-o criză economică cum n-am mai văzut în ultimii 15 ani”, afirmă Adrian Negrescu.
În iulie, rata anuală a inflației a urcat la 5.7% comparativ cu iunie 2024, față de 5.5% în mai 2025, potrivit datelor INS.
Recesiune
La rândul lui, economistul Aurelian Dochia spune și el că se așteaptă la creșteri moderate de prețuri pe fondul consumului „anemic”. El aduce în discuție și fenomenul de recesiune.
„Sunt puține sectoare care își pot permite să nu majoreze prețurile sau să nu le majoreze proporțional cu creșterile de TVA și alte măsuri luate și pentru că consumul este destul de anemic, să spunem, nu mai este dinamica care a fost până acum, eu cred că se vor face eforturi să nu crească prețurile foarte mult....(...) Sunt proiecții că inflația va ajunge la 9% spre sfârșitul anului, dar bineînțeles că acest lucru depinde de mulți factori, inclusiv de ce se întâmplă în lume, dacă ne îndreptăm către recesiune sau nu. Să nu uităm, recesiunea are efectul de a tempera creșterile de prețuri”, a declarat pentru Termene.ro Aurelian Dochia.
De recesiune vorbește și Adrian Codîrlașu, președintele Asociației Chartered Financial Analyst (CFA) România, care este de părere că este greu pentru România să respecte angajamentele asumate față de Comisia Europeană în privința deficitului.
”Anul acesta, probabil deficitul va fi de 8% și anul viitor poate ajunge la 6%, noi trebuie să mergem către 3%. De aceea spun că scenariul de bază pe care îl văd eu este recesiunea”, susține Codirlasu.
Scumpiri pe linie
Prin companiile care au anunțat scumpiri se numără și CFR Călători, care va crește prețul biletelor de tren cu până la 4,5 lei. La clasa a II-a prețurilor biletelor vor fi mai mari cu maximum 3 lei, în timp ce la clasa I creșterea va fi de până la 4,5 lei. Aceste valori maxime sunt atinse în cazul trenurilor IC pentru zone kilometrice de peste 600 km, după cum au precizat reprezentanții companiei.
Prețuri mai mari vor fi și la carburanți, odată cu creșterea accizelor cu 10%. Astfel, benzina se va scumpi cu 0,43 lei pe litru, în timp ce la motorină avansul este de circa 0,40 lei pe litru. Nu în ultimul rând sunt așteptate scumpiri și la tutun, țigarete și alcool.
Printre sectoarele cele mai afectate se numără și cel al imobiliarelor. Aceasta pentru că pentru piața rezidențială, TVA-ul de 9% aplicat până acum pentru livrarea de locuințe noi către persoanele fizice va fi înlocuit, în majoritatea cazurilor, cu noua cotă de 21%. În aceste condiții, un apartament care costa, de exemplu, 80.000 de euro, va fi mai scump cu până la 10.000–15.000 de euro, după majorarea TVA-ului. Excepție constituie persoanele fizice care semnează un antecontract până la 1 august și achită un avans de cel puțin 20%, ele vor putea beneficia, în anumite condiții, de cota redusă de 9% până cel târziu în august 2026
Două cote de TVA
Începând cu data de 1 august 2025, România a trecut oficial la un nou regim de TVA, conform Hotărârii de Guvern nr. 602/2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 715 din 31 iulie 2025.
Prin această reglementare, sistemul fiscal românesc adoptă două cote distincte de TVA: o cotă standard de 21% și o cotă redusă de 11%, aplicabilă unui spectru larg de bunuri și servicii esențiale, în special produse alimentare și servicii cu impact social.
Cota redusă de TVA de 11% se aplică pe întreg lanțul economic, de la producție la consumul final, pentru o listă extinsă de produse agroalimentare, de la carne, lapte și miere, până la fructe, legume, cereale, produse de panificație, conserve, miere, semințe, uleiuri și preparate alimentare diverse.
Sunt excluse de la cota redusă anumite alimente cu zahăr adăugat, dacă acesta depășește 10g/100g produs, cu excepția formulelor speciale pentru sugari. Se impune astfel și o analiză a compoziției produselor pentru a determina aplicabilitatea cotei reduse.
Hotărârea introduce reglementări detaliate pentru cazuri concrete: livrarea mierii către producători de cosmetice, importul de ulei pentru biodiesel, precum și pentru comerțul cu alimente utilizate în scopuri industriale. De asemenea, sunt prevăzute reguli stricte pentru dovada utilizării produselor în scop alimentar pentru a beneficia de cota redusă, altfel fiind aplicabilă cota standard.
Sectorul hotelier și turistic beneficiază, de asemenea, de TVA redusă de 11% pentru serviciile de cazare, în timp ce în cazul restaurantelor și cateringului, băuturile alcoolice și anumite sucuri vor rămâne taxate cu 21%.
Noua cotă de 21% devine astfel regula generală pentru majoritatea produselor și serviciilor din economie. Excepție constituie produsele incluse în lista specială care beneficiază de TVA redusă de 11%, precum alimentele de bază, cazarea în hoteluri sau serviciile de irigații.
Autoritățile mizează pe această reformă ca pe un pas important în consolidarea fiscală.
Articolul a fost realizat integral de Clever News Center – de la alegerea subiectului până la redactare – în exclusivitate pentru Termene.ro.




