Cele trei motive pentru care transportatorii de marfă se tem că vor rămâne fără contractele din afara României

Transportatorii de marfă se tem că vor pierde contractele la extern din cauza scumpirii combustibilului, dar și a energiei electrice. În plus, companiile autohtone din domeniu se tem în continuare că vor rămâne și fără șoferi care vor fi recrutați de concurența din Europa.
Cum mulți transportatori au contracte cu tarife fixe pe termen lung, fără clauze de indexare, în contextul actual, acestea pot deveni rapid nerentabile, iar negocierea tarifului implică riscul de pierdere a clientului în cazul în care are alternative mai ieftine.
Nu în ultimul rând, transportatorii atrag atenția că majorarea prețurilor de transport se reflectă în prețurile bunurilor (alimente, materii prime, retail).
Majorarea TVA, alături de creșterea accizelor la carburanți și scumpirea energiei electrice, în urmă cu câteva luni, au creat presiuni suplimentare asupra firmelor de transport de marfă. Mai mult, de la 1 septembrie s-a mărit și prețul rovinietei, ceea ce înseamnă zeci sau sute de mii de euro anual în plus la costuri pentru operatori, ori toate aceste cheltuieli afectează direct marjele și cash-flow-ul transportatorilor.
Riscurile pierderii contractelor
Pentru transportatori, problemele nu țin doar de scumpirea combustibilului și energiei electrice. Întrucât factorii economici, fiscali și structurali sunt impactanți, în acest moment, există mai multe riscuri pentru sectorul transporturilor, spune Vasile Ștefănescu, președintele Confederatiei Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
În primul rând, vorbim de risc de lichiditate și insolvență, IMM-urile fiind cele mai vulnerabile.
„Creșterea prețurilor la carburant și energie a redus marjele, TVA-ul mai mare accentuează blocajele de cash-flow (trebuie virat TVA colectată înainte de a încasa facturile), iar întreprinderile mici, cu capital limitat și contracte fixe, riscă insolvența dacă nu pot transfera rapid costurile către clienți”, a declarat pentru Termene.ro Vasile Ștefănescu.
O altă amenințare este legată de competitivitate și pierderea pieței externe. Transportul internațional este extrem de sensibil la diferențele de preț la combustibil între țări. Dacă România are accize/TVA mai mari decât țările vecine, transportatorii străini devin mai competitivi, iar firmele românești pierd contracte sau se reorientează către alimentarea în afara țării, atrag atenția transportatorii. În același timp, cabotajul și piața spot pot fi pierdute în favoarea companiilor străine.
Deficitul de șoferi crește
Nu în ultimul rând, trebuie menționat și faptul că deficitul de șoferi profesioniști se accentuează, în condițiile în care costurile salariale cresc.
„Șoferii cer salarii mai mari, iar firmele trebuie să aleagă între a majora tarifele sau a-și reduce marjele. Transportatorii trebuie să încerce să fidelizeze șoferii prin acordarea de bonusuri, plăți la timp, trebuie transparență. Ieșirea unui șofer bun costă mai mult decât o creștere salarială moderată”, arată Ștefănescu.
Un alt aspect la care angajatorii trebuie să se gândească este să existe flexibilitate în program, acolo unde e posibil, dar și mai multă predictibilitate pentru șoferi.
Pe de altă parte, ar trebui luată în calcul încheierea de parteneriate cu școli de șoferi pentru pregătirea viitoarei forțe de muncă, eventual cu sprijin parțial la costul obținerii permisului, susțin reprezentanții COTAR.
Presiune inflaționistă
O mare parte din problemele transportatorilor sunt legate de faptul că aceștia au încheiate contracte cu tarife fixe pe termen lung, fără clauze de indexare, iar acestea pot deveni rapid nerentabile. Ori negocierea tarifului implică riscul de pierdere a clientului, dacă acesta are alternative mai ieftine, atrag atenția reprezentanții COTAR.
Pe de altă parte, nu trebuie ignorat nici riscul de transmitere a costurilor și presiunea inflaționistă.
„Creșterea prețurilor de transport se reflectă în prețurile bunurilor (alimente, materii prime, retail). Statul poate reacționa cu măsuri suplimentare (controale, plafonări) care creează incertitudine pentru operatori. în scenarii extreme, clienții pot reduce volumele transportate sau pot negocia transporturi consolidate, scăzând cererea”, precizează Ștefănescu.
Marje reduse de profit
În același timp, transportatorii spun că schimbările frecvente de TVA, accize și facilități creează instabilitate. Lipsa predictibilității îngreunează planificarea investițiilor, cum ar fi achiziția de camioane electrice sau euro 6, iar pe de altă parte există riscul ca ajutoarele de stat sau compensațiile pentru motorină să fie reduse sau eliminate.
După cum se știe, transportatorii sunt presați să investească în camioane electrice/hibride pentru a respecta reglementările europene de mediu, în condițiile în care costul energiei electrice crește, iar infrastructura de încărcare este insuficient dezvoltată. Cu alte cuvinte, trebuie să facă — investiții mari în echipamente noi, dar fără garanția unor costuri de operare mai mici.
Reprezentanții COTAR mai susțin că, în prezent, nu există o evidență clară a unor cazuri concrete în care operatorii de transport să fi fost nevoiți să recurgă la măsuri extreme, precum reducerea semnificativă a activității, vânzarea de vehicule sau disponibilizarea de personal. Totuși, în condițiile majorărilor cumulate de TVA, accize, carburanți și energie, este de așteptat ca, în perioada imediat următoare, presiunea financiară să determine o parte dintre companii să ia în considerare astfel de decizii, dacă nu vor apărea măsuri compensatorii sau soluții de adaptare, operatorii fiind pregătiți chiar să recurgă la măsuri extreme.
Transporturile rutiere reprezintă peste 70% din totalul mărfurilor transportate, contribuie cu aproximativ 5% la PIB și asigură direct și indirect peste 350.000 de locuri de muncă. Peste 40.000 de companii activează în sector.




