Formularul 112 va fi revizuit. ANAF propune un nou model de declarație pentru conformarea la modificările Codului Fiscal

August 7, 2025
Formularul 112 se actualizează pentru a include noi tipuri de venituri supuse CASS, precum pensii peste 3.000 lei, șomaj și ajutoare sociale. Se introduc coduri noi de asigurat, poziții în nomenclatorul fiscal și se modifică instrucțiunile de completare.

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în colaborare cu instituții cheie ale sistemului de protecție socială – Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) – a lansat în consultare publică un proiect de ordin comun pentru aprobarea modelului actualizat al formularului 112, intitulat oficial „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.

Această inițiativă vine ca răspuns la modificările substanțiale aduse Codului Fiscal prin Legea nr. 141/2025, care au intrat în vigoare la 1 august 2025 și care extind baza de impunere a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS) pentru o serie de categorii de venituri anterior exceptate.

Ce se schimbă în completarea Formularului 112

Conform noilor dispoziții prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. a²), j)-m) din Codul Fiscal, începând cu luna august 2025, se instituie obligația de plată a CASS pentru următoarele tipuri de venituri:

  • Venituri din pensii care depășesc plafonul lunar de 3.000 lei;
  • Indemnizații de șomaj, conform Legii nr. 76/2002;
  • Indemnizații acordate pentru creșterea copilului, conform Legii nr. 273/2004 și OUG nr. 111/2010;
  • Ajutoare sociale, precum ajutorul de incluziune și ajutorul pentru familia cu copii (Legea nr. 196/2016);
  • Drepturi acordate în baza unor legi speciale (veterani, deportați, revoluționari, persoane persecutate politic etc.).

Pentru toate aceste categorii, plătitorii de venituri – instituții publice sau entități private, după caz – devin responsabili nu doar de calculul și reținerea CASS, ci și de raportarea lunară a acestor obligații prin formularul 112, care capătă un rol extins și consolidat în noul cadru fiscal.

Motivele actualizării

Pentru a reflecta noile obligații fiscale și pentru a asigura o raportare unitară și coerentă, proiectul de ordin propune mai multe ajustări tehnice și structurale asupra formularului 112 și anexelor sale. Cele mai importante sunt:

1. Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului”

  • Introducerea unor noi tipuri de asigurați (valori 3.1 – 3.6), care acoperă persoanele ce beneficiază de drepturi speciale (ex. veterani, persoane persecutate politic etc.);
  • Redenumirea valorii 4, aferentă beneficiarilor de venit minim de incluziune și ajutoare pentru familie, în contextul abrogării art. 154 alin. 1 lit. l) din Codul Fiscal;
  • Revizuirea mențiunilor privind obligația de plată a CASS pentru categoriile de asigurați corespunzătoare valorilor 2, 5, 6 și 35.

2. Modificarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale”

  • Introducerea pozițiilor 25 – 30 pentru declararea contribuției datorate de noii asigurați, în coerență cu extinderea categoriilor de venituri impozabile și a obligativității raportării lunare.

3. Actualizarea secțiunilor C.2 și E.2 din Anexa angajator

  • Includerea unor noi câmpuri pentru indemnizațiile acordate în caz de incapacitate temporară de muncă, în conformitate cu modificările aduse OUG nr. 158/2005;
  • Se va urmări, astfel, corelarea declarațiilor fiscale cu realitatea sumelor plătite din fondurile asigurărilor sociale de sănătate.

4. Adaptarea instrucțiunilor de completare

  • Noile tipuri de venituri și categorii de contribuabili impun clarificări suplimentare în ghidul de completare a formularului 112, pentru a evita erorile de raportare și pentru a sprijini conformarea contribuabililor.

Proiectul propus de ANAF

ART. 1

(1) Se aprobă modelul și conținutul formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate", precum și anexele nr. 1.1 "Anexa angajator" și nr. 1.2 "Anexa asigurat" la acesta, prevăzute în anexa nr. 1.

(2) Anexa nr. 1.1 "Anexa angajator" și Anexa nr. 1.2 "Anexa asigurat" fac parte integrantă din formularul prevăzut la alin. (1).

(3) Se aprobă nomenclatoarele prevăzute în anexele nr. 2 - 5.

(4) Declarația prevăzută la alin. (1) este o declarație de impunere în sensul art. 1 pct. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.

ART. 2

Formularul prevăzut la art. 1 se completează și se depune conform instrucțiunilor prevăzute în anexa nr. 6.

ART. 3

Persoanele fizice și juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora, instituțiile și persoanele fizice prevăzute la art. 68^1 alin. (2), art. 72 alin. (2), art. 84 alin. (8), art. 125 alin. (8) și (9), art. 147 alin. (1), (1^1), (12) și (13), art. 151 alin. (8), art. 169 alin. (1) și (1^1), art. 174 alin. (5), art. 174^1 alin. (5), art. 220 alin. (1) și (2) și art. 220^7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, au obligația depunerii declarației prevăzute la art. 1 prin mijloace electronice de transmitere la distanță.

ART. 4

Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare și păstrare a formularului prevăzut la art.1 sunt stabilite în anexa nr. 7.

ART. 5

Anexele nr. 1 - 7 fac parte integrantă din prezentul ordin.

ART. 6

  1. (1)Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii august 2025.

ART. 7

Direcțiile de specialitate și structurile subordonate din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, Casei Naționale de Pensii Publice, Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, precum și structurile care funcționează în subordinea acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

ART. 8

Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Articolul a fost realizat integral de Clever News Center – de la alegerea subiectului până la redactare – în exclusivitate pentru Termene.ro.