Investițiile în AI și transformare digitală, pe locul doi pe lista priorităților executivilor de top, după optimizarea costurilor și a profitabilității

Investițiile în AI și în transformare digitală se situează pe locul doi pe lista priorităților executivilor de top în 2025, după optimizarea costurilor și a profitabilității, conform studiului Horváth „CxO Priorities 2025”, la care au participat peste 1.000 de membri de board și directori generali din 33 de țări.
Același raport arată că investițiile în AI înregistrează o creștere anuală accelerată, în funcție de sector. Mai exact, investițiile AI ajung până la 1,3% din venituri în sectorul telecom, până la 0,4% din venituri în industria de producție medie și până la 0,6% din venituri în sectorul serviciilor.
Topul priorităților
Optimizarea costurilor și a profitabilității este pe primul loc în topul priorităților executivilor de top, iar pe locul doi se află investițiile în AI și transformare digitală. Mai departe, prioritățile diferă în funcție de industrie.
Spre exemplu, pentru companiilor din industria serviciilor, securitatea cibernetică ocupă locul trei în topul priorităților, dar pentru companiile din producție locul trei este ocupat de inovație și cercetare-dezvoltare (R&D). 65% dintre respondenții din producție vor să își majoreze investițiile în inovare și R&D în următoarele 12 luni.
Pe de altă parte, temele strategice legate de forța de muncă ocupă locul patru în rândul priorităților companiilor din servicii, în timp ce companiile din producție plasează securitatea cibernetică pe locul patru.
În timp ce unele dintre teme au urcat în topul priorităților, altele au coborât, iar cel mai elocvent exemplu este trendul care s-a format în jurul sustenabilității, a cărei importanță s-a diminuat începând cu anul 2021. După ce a ajuns chiar pe locul doi în topul priorităților în urmă cu câțiva ani, sustenabilitatea a scăzut pe locul 12 în anul 2025.
Desigur, per ansamblu, 67% dintre companii rămân dedicate atingerii obiectivelor „net zero”, dar una din cinci a decis decalarea inițiativelor legate de sustenabilitate, ceea ce reflectă un climat incert și prevalența altor obiective de business.
„Pe măsură ce economia globală devine tot mai fragmentată, directorii executivi își concentrează atenția asupra factorilor reali care determină performanța: menținerea competitivității pe piețele consacrate cu produse și servicii validate, în paralel cu gestionarea costurilor pentru protejarea marjelor de profit. Companiile înțeleg că revenirea la creștere într-un context de disrupție tehnologică și reașezare economică globală cere un dublu focus: excelență și eficiență în businessul de bază, alături de o transformare structurală proactivă”, a explicat Maria Boldor, Partner și Managing Director, Horváth România.
Studiul Horváth
Studiul Horváth „CxO Priorities 2025” a fost realizat prin intervievarea, în perioada mai-iunie 2025, a peste 1.000 de membri de board și directori generali, provenind dintr-o gamă variată de 15 industrii: energie, industria de producție, automotive, retail, tehnologie, servicii financiare și altele.
Respondenții provin din 33 de țări din America de Nord și de Sud, Orientul Mijlociu, Asia, Australia și Europa, inclusiv din Germania, Austria, Elveția, Polonia, România și Ungaria, oferind astfel o perspectivă comparativă la nivel regional și sectorial. 80% dintre companiile participante generează venituri anuale de peste 100 de milioane de euro.
În actualul context economic global, marcat de conflicte comerciale și disrupții tehnologice, studiul Horváth a identificat patru aspecte fundamentale, care asigură un avantaj strategic și determină performanța companiilor:
- Excelență operațională: creșterea eficienței și a competitivității la nivel de costuri;
- Portofoliu rafinat de produse și servicii: prioritizarea creșterii și a ofertelor cu valoare adăugată ridicată;
- Lanț valoric global echilibrat: construirea unei amprente reziliente și competitive;
- Nucleu pregătit pentru viitor: inovație prin tehnologie și inteligență artificială.
Studiul „CxO Priorities” arată că cea mai mare parte a creșterii de venituri prognozate pentru 2025 (73% pentru industria de producție, respectiv 60% în sectorul serviciilor) va proveni din volumul vânzărilor și nu din prețuri, ceea ce confirmă presiunea sporită asupra marjelor de profit.
Atât sectorul de producție, cât și cel de servicii vizează o reducere a costurilor de 3% raportat la venituri, demonstrând un angajament comun pentru eficientizarea cheltuielilor și îmbunătățirea disciplinei financiare.




