Jumătate din motorina importată în România ar putea avea origini rusești | Economica.net

Economica.net prezintă o analiză din care reiese că jumătate din motorina importată în România vine din Turcia, unul dintre marii cumpărători de petrol rusesc.
Economica.net prezintă o analiză din care reiese că jumătate din motorina importată în România vine din Turcia, unul dintre marii cumpărători de petrol rusesc.
Jumătate din motorina importată în România în prima jumătate din acest an vine din Turcia, suspiciunea fiind că mare parte din ea este obținută din rafinarea petrolului rusesc, în condițiile în care Turcia este, după India, cel mai mare cumpărător de țiței din Rusia.
Dincolo de chestiunile de concurență corectă, importurile de carburanți cu origine India și, posibil în curând și Turcia, i-ar putea determina pe ucraineni să nu mai cumpere deloc carburanți din Portul Constanța, privând portul românesc de încasări substanțiale. 1 octombrie este un moment important, conform Economica.net.
Importurile
În România s-au importat în primele șase luni ale anului 934.000 de tone de motorină, potrivit datelor Institutului Național pentru Statistică, transmise la solicitarea noastră. Valoarea totală a importurilor a fost de 609 milioane de euro.
Cea mai multă motorină de import a avut drept origine Turcia, potrivit aceleiași surse. Astfel, din cele 934.000 de tone importate, 477.000 de tone au venit din Turcia. Adică mai mult de jumătate din volumul importurilor. Valoarea importuilor turcești a fost de 296 de milioane de euro.
Turcia este urmată, la mare depărtare, de două țări UE: Ungaria, cu 117.000 de tone, și de Grecia, cu 111.000 de tone. Abia după aceea urmează India, cu 60.000 de tone.
Care este problema motorinei importate din Turcia
Pe scurt, posibilia “spălare” a petrolului rusesc, care nu poate fi vândut nici direct, și nici rafinat în țările Uniunii Europene, unde este în vigoare un embargou (cu excepțiile notabile ale Ungariei și Slovaciei) asupra livrărilor de țiței rusesc sau carburanți proveniți din țișei rusesc.
Acum câteva zile, Reuters amintea, citând date LSEG, că Turcia este al doilea cumpărător de țiței rusesc, după India.
Rafinăriile din cele două țări cumpără țițeiul rusesc mai ieftin, îl rafinează în propriile rafinării după care vând carburanții pe piețe. Asta chiar dacă țările occidentale au impus un plafon de preț peste care nu poate fi cumpărat țițeiul rusesc. Reuters amintește că una dintre rafinăriile din Turcia, Tupras, oprise achiziția de țiței Ural când prețul cerut a fost peste pragul de 60 de dolari pe baril, la începutul anului. Dar, ulterior, fluxurile au fost reluate după aprilie, când prețul a scăzut sub acest nivel.
Mai multe amănunte în articolul publicat de Economica.net.
Recomandări articole Business News by termene.ro
Românii sunt în topul investitorilor străini în alte țări. Statele cu cele mai bune randamente
Domeniile în care românii preferă să muncească 10 ore pe zi timp de patru zile pe săptămână
România, printre țările UE campioane la scumpirea vacanțelor în această vară
Motivele pentru care românii nu pot identifica produsele „Made in România”
Ce joburi se caută în 2025. Angajările sunt pentru posturi la birou. Retailul rămâne lider
România cade pe locul 48 în clasamentul global al startup-urilor
Afacerile din domeniul construcțiilor din România merg cel mai bine din toată Uniunea Europeană




