Mărcile proprii realizate de producătorii români ocupă tot mai mult loc pe rafturile magazinelor. Profitul este adus de bunurile premium

Majorările de taxe și impozite de la 1 august îi fac pe români să fie tot mai chibzuiți când vine vorba de consum, tendință care se remarcă de altfel deja de mai multe luni.
Retailerii susțin că în acest context nu mai miră pe nimeni faptul că a crescut ponderea mărcilor proprii, cele care ajută producătorii să se susțină. Profitul este adus, însă, de produsele premium.
Așa se și explică modul cum reușesc unii producători în anumite zone din țară să iasă pe piață cu prețuri mai degrabă modice la unele produse, departe de costurile reale. Pare incredibil, dar astăzi există zone ale țării unde o pâine de 300 de grame se găsește la un preț de doar 1,3 lei.
Marca proprie, pe val
Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMM România), spune că în ultima vreme s-a remarcat faptul că românii caută tot mai mult promoțiile, produsele mai ieftine fiind preferate în această perioadă de austeritate.
„Avem un proces de downtrading, de a cumpăra produse mai ieftine și chiar a crescut destul de bine marca proprie la anumite produse. Cred că este o creștere undeva de 5-6% față de normal. La începutul anului a fost înregistrată o scădere de câteva procente, dar acum a crescut peste. Produsele scumpe, de acolo își făceau producătorii bugetele”, a explicat Feliciu Paraschiv pentru Termene.ro.
Acesta mai spune că produsele ieftine sunt cele care îl ajută pe un producător să rămână pe linia de supraviețuire, în schimb, profitul vine de la cele scumpe.
„Marca proprie aduce producătorului salariile, costurile, energia. Adică el poate să nu concedieze oamenii. Tot marca proprie îi garantează faptul că are de lucru în fiecare lună pentru salariați, dar ea nu face profit. Produsele cu valoare adăugată, un pic mai scumpe, aduc profitul”, a mai precizat Paraschiv.
Pâine la 1,29 lei
Reprezentantul comercianților mici și mijlocii afirmă că există zone în țară în care pâinea de 300 de grame se vinde la un preț incredibil de doar 1,29 lei, un nivel care îi uimește chiar și pe brutarii cu experiență.
„Imaginați-vă că există pâine în piață, care costă 1,29 de lei. În București nu găsiți, doar în zona Moldovei - Galați, Brăila, Vaslui, Bârla. Unii brutari au zis că nu înțeleg cum poate să fie atât de ieftină pâinea de 300 grame la raft. Acei producători supraviețuiesc cumva din niște produse premium - pâinea împletită, pâinea cu semințe, pâinea graham, pâinea neagră, altfel nu ar fi sustenabili”, arată Paraschiv.
Pentru ca o pâine să aibă un preț la raft de 1,29 înseamnă că ea pleacă de la producător la 1 leu bucata, la care se adaugă adaosul comerciantului. Oricum am da-o este greu de crezut că acesta este prețul real de cost al produsului.
Scumpiri de la 1 august
Feliciu Paraschiv arată că în contextul majorărilor de taxe de la 1 august vor urma scumpiri importante, în medie, fiind așteptat un procent de circa 10%.
În primul rând, este vorba de majorarea TVA, care va crește cu 2%, după care vine scumpirea carburanților, creșterea prețului la energia electrică, dar și suprataxarea băncilor. În total, este vorba de un procent estimate undeva la 10%.
„Noi știm că o să crească TVA cu 2%, la raft vom vedea cumva 3%, pentru că e vorba de TVA-ul pe adaos și fiecare companie, pe tot lanțul, plecând de la producător, are un adaos de 20% -30%. Adaosul acela va suferi o creștere de TVA și vom simți în final, la raft, undeva la 2,8% - 3% creșterea. Al doilea impact, mai puțin cunoscut, este acciza la carburant, care am înțeles că o se fie de vreo 50 de bani. Mai este și suprataxarea băncilor, unde nu știm ce se va întâmpla. Putem să aproximăm un 2-3% ca și creștere, dar nu cred că mai mult”, a declarat Feliciu Paraschiv.
Consumul, în scădere
În urmă cu câțiva ani, România era campioana absolută în Uniunea Europeană a comerțului cu amănuntul, asimilat consumului domestic. În ultima vreme, însă, lucrurile s-au schimbat semnificativ.
Volumul comerțului cu amănuntul în România s-a redus, în luna mai, cu 0,4% față de aprilie 2025 și s-a majorat cu 2,3% în comparație cu mai 2024, conform datelor Eurostat.
Reculul din mai vine după un avans marginal de 0,1% în aprilie 2025 și o altă scădere în luna martie comparativ cu februarie 2025, de 0,3%. În primele două luni ale anului, consumul domestic, principalul factor de creștere a economiei, în ultimii ani, a înregistrat un avans de 0,9% în ianuarie și un plus de 0,4% în februarie, cifre care ridică semne de întrebare cu privire la evoluția acestuia în următoarele luni.
În același timp, rata anuală a inflației a urcat la 5,7% în luna iunie, potrivit datelor publicate de Institutul Național de Statistică, de la 5,45% în luna mai, ceea ce reprezintă cel mai mare nivel din acest an.
Majorare de taxe de la 1 august
Cota generală de TVA se majorează de la 19% la 21%, începând cu luna august, în timp ce cotele reduse de 5% și 9% vor fi desființate, urmând să fie introdusă o cotă de 11%.
TVA redusă vom avea doar la alimente, medicamente, apa pentru irigații, cărți și lemne de foc. De asemenea, industria hotelieră va avea și ea TVA de 11%, cel puțin până la finele anului.
În același timp, toate celelalte servicii și produse vor fi taxate cu 21%. Din august vor creste cu 10% și accizele la carburanți, alcool și tutun.




