Noul concept Dacia Hipster. Cum evoluează afacerile Dacia și cum se compară cu Ford. GRAFICE

Scris de
Alex Ciutacu
October 7, 2025
Producătorul auto Dacia, controlat de grupul Renault, a prezentat săptămâna aceasta un concept-car denumit Dacia Hipster, un vehicul electric cu o lungime de doar trei metri, conform informațiilor anunțate de companie.

Noul concept-car Dacia Hipster a fost prezentat în premieră la Paris, conform Profit.ro, în cadrul unui eveniment în care compania a anunțat noutăți și pentru modelele Duster, Bister, Sandero, Jogger, Logan face-lift și Spring.

Conceptul a fost gândit pentru segmentul vehiculelor electrice accesibile, dar Dacia nu a luat încă o decizie cu privire la intrarea în producție a acestui model. Dacia Hipster are patru locuri și o lungime de trei metri. Spre comparație, Dacia Spring are 3,7 metri lungime.

Afacerile Dacia

Dacia a luat naștere în anii `60 printr-un acord între autoritățile din România și producătorul francez Renault, conform unei analize din seria „Bătălia titanilor”, dezvoltată de Termene Business Hub.

În 1968 deja se producea la Mioveni primul autovehicul Dacia sub licența francezilor.După Revoluție, Dacia avea nevoie de o direcție, iar preluarea uzinei de către Renault în 1999 a pus bazele transformării radicale a unui brand național.

Renașterea începe să apară în 2004, odată cu lansarea primului model Logan, continuând cu modele de succes precum Sandero sau Duster, primul SUV sub brandul Dacia. Astăzi, Dacia este un brand de succes la nivel european și reprezintă unul dintre pilonii Renault.

Compania Automobile Dacia SA a avut afaceri de 27,8 mld. lei în 2024, în creștere cu 6% față de anul anterior, un profit net de 599,6 mil. lei, în creștere cu 7%, respectiv 10.987 de angajați, în scădere cu 5%, conform datelor Termene.

Dacă ne uităm la evoluția Dacia pe o perioadă mai lungă, observăm că afacerile au crescut de la 7,6 mld. lei în 2008 la peste 27,8 mld. lei în 2024, ceea ce înseamnă un plus de peste 260%.

În același interval de timp, profitul net al companiei a înregistrat fluctuații, întrucât se situa la 222 mil. lei în 2008, iar în 2024 a ajuns la 569,6 mil. lei, adică un plus de aproape 157%. Totuși, vârful a fost în 2018, când s-a ridicat la 752,4 mil. lei.

Dacia vs Ford

Cifra de afaceri – Dacia, gigantul incontestabil

În comparația Dacia vs Ford, Automobile Dacia domină categoric pe linia cifrei de afaceri, cu un avans masiv și constant față de Ford Otosan Craiova. În timp ce Dacia avea în 2008 o cifră de 7,64 mld. lei și trecea în 2024 de pragul de 27,8 mld. lei, Ford înregistra un parcurs care a cunoscut oscilații, de la 0,69 mld. lei în 2008, la 18,62 mld. lei în 2024.

Până în 2017, Ford Craiova nu reușea să depășească pragul de 5 mld. lei, în timp ce Dacia avansa deja către 20 mld. lei. Abia din 2018 încolo, odată cu lansarea producției Ford EcoSport și mai apoi Puma, uzina din Craiova începe o creștere vizibilă.

Profit și pierdere netă – stabilitate versus volatilitate

Dacia a menținut un nivel solid și stabil de profitabilitate pe toată perioada analizată. Profitul net a crescut progresiv de la 222 mil. lei în 2008 la 569,59 mil. lei în 2024, cu marje nete situate între 2% și 3% în majoritatea anilor. Punctul culminant a fost în 2018, cu un profit net de 752 mil. lei.

Ford Otosan, în schimb, a traversat un parcurs financiar tumultuos. Între 2008 și 2012, compania a înregistrat pierderi nete uriașe, culminând cu o marjă netă negativă de −146,64% în 2009.

Abia începând cu 2013 compania începe să vadă un profit net, însă acesta rămâne modest. Profitul maxim a fost atins în 2024, cu 369 mil. lei, marcând o revenire clară, dar insuficientă pentru a egala profitabilitatea Daciei. Per ansamblu, Dacia are o profitabilitate mai stabilă și mai susținută, în timp ce Ford Otosan pare să fi operat mult timp în pierdere.

Productivitatea angajaților – lecția eficienței

Pe zona de productivitate, Dacia rămâne lider categoric. Cifra de afaceri per angajat crește constant de la aproximativ 575.000 lei în 2008 la peste 2,5 mil. lei în 2024. Această evoluție este susținută nu doar de creșterea afacerii, ci și de scăderea treptată a numărului de angajați, de la peste 13.000 în 2008, la sub 11.000 în 2024, ceea ce arată o eficientizare operațională.

Ford Otosan, în schimb, înregistrează o traiectorie neregulată: productivitatea începe extrem de scăzut (181.000 lei/angajat în 2008), atinge un prim vârf în 2018 (peste 2,3 mil. lei/angajat), dar fluctuează ulterior în funcție de modificările în structură și investiții.

În 2024, Ford ajunge la 2,93 mil. lei/angajat, depășind pentru prima dată Dacia la acest indicator. Aceasta sugerează o recuperare accelerată a eficienței, probabil ca rezultat al automatizărilor și optimizărilor post-Ford Otosan.

Distribuie acest articol