Profituri mai mici pentru producători și retaileri, de la 1 august. Scade numărul produselor achiziționate din coșul de consum

Valoarea coșului de consum va rămâne constantă și după majorarea TVA de la 1 august, însă este de așteptat să se reducă numărul produselor achiziționate, ceea ce va micșora și profiturile, fie că vorbim de producători sau de retaileri.
Creșterea TVA de la 1 august, împreună cu majorare accizelor la carburanți și eliminarea plafonării la energia electrică din iulie vor aduce scumpiri undeva la 10% în medie la majoritatea produselor de pe rafturi, însă sunt așteptate prețuri mai mari chiar și cu 20%, la unele alimente, după cum susțin comercianții.
Nu în ultimul rând, mai trebuie pusă la socoteală și majorarea salariilor entry-level în cazul magazinelor, cu un impact semnificativ asupra costurilor înregistrate de aceste unități.
Mai puține produse
Ghassan Shakhshir, Director General Safeway International, o companie din Cluj cu activitate în sectorul de distribuție de mărfuri și retail, spune că se așteaptă ca suma alocată de clienți pentru cumpărături să rămână constantă și în perioada următoare, cu observația că vor fi mai puține produse în coș din cauza scumpirilor, situația care s-a și observat de ceva vreme.
„S-a păstrat valoarea coșului, dar s-a redus numărul de produse, cumva omul a avut tot acei 50 de lei, dar a cumpărat mai puține lucruri”, a declarat pentru Termene.ro Ghassan Shakhshir, Director General Safeway International, care face parte și din conducerea Asociației de Distribuție de Bunuri din România (ACDBR).
Acesta spune că în medie este estimată o creștere de prețuri de 10% pentru mărfurile de la raft de luna viitoare, însă vor și unele produse la care scumpirea va fi și mai mare, din cauza contextului internațional.
„Avem produse la care prețul va crește și cu peste 20%, pentru că sunt afectate de ceea ce se întâmplă la nivel mondial, pe fondul majorărilor de prețuri, cum ar fi la ciocolată sau cafea, care au cunoscut niște creșteri de preț masive”, arată Ghassan Shakhshir.
Profit redus
La rândul lui, Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMM România), vorbește și el de o valoare constantă a coșului de cumpărături, dar cu un număr mai mic de produse achiziționate.
„Coșul minim de cumpărături costă cam 600 de lei pe săptămână pentru o familie cu 3-4 persoane. Valoric ne așteptăm să rămână la fel și să scadă din punctul de vedere al volumului de produse achiziționate. Clientul nu poate să taie de la factura de utilități, nu poate să plătească mai puțin la gaze sau la telefon, nu se poate. Facturile acestea trebuie achitate integral și atunci clientul nu are cum să reducă costurile, trebuie să taie de la produsele FMCG, de la produsele de larg consum care sunt în supermarketuri”, afirmă Feliciu Paraschiv.
Un număr mai mic de produse în coș înseamnă și profituri mai mici atât pentru comercianți, cât și pentru producători, care oricum au pierdut în totalitate facilitățile pentru salariați din acest an, mai atrage atenția Paraschiv.
Cheltuieli în creștere
Pe lângă majorările de TVA și accize sau scumpirile la energia electrică, trebuie puse la socoteală și costurile mai ridicate ale magazinelor, în special, după ce au crescut salariile angajaților entry-level.
„In medie, prețurile la raft vor fi mai mari cu 10%, un 3% provine din majorarea TVA, la care se adaugă cheltuielile mai mari ale magazinelor, in special, după creșterea salariilor entry-level, ceea ce este valabil la magazinele unde sunt casieri și manipulanți, deci automat ne așteptăm la creșteri semnificative în piață”, arată managerul Safeway International, care deține o rețea de 17 magazine în Cluj.
Nu în ultimul rând, trebuie menționat și faptul că în cazul magazinelor alimentare scumpirea energiei are un impact semnificativ.
„În cazul magazinelor alimentare a doua cheltuială după personal sunt utilitățile, consumul de curent în special pentru frigidere, încălzire sau răcire și abia după aceea vin chiriile. Încă nu ne-au venit facturile la energia electrică, dar și acestea ne vor afecta deosebit de mult, deoarece majorarea de preț merge de la câteva procente, până chiar și la 40%”, spune Ghassan Shakhshir.
Majorări de la 1 august
Luna august va debuta cu majorarea cotei generale de TVA de la 19% la 21%, în timp ce cotele reduse de 5% și 9% vor fi desființate, urmând să fie introdusă o cotă de 11%.
Astfel, TVA redusă vom avea doar la alimente, medicamente, apa pentru irigații, cărți și lemne de foc. De asemenea, industria hotelieră va avea și ea TVA de 11%, cel puțin până la finele anului.
În același timp, toate celelalte servicii și produse vor fi taxate cu 21%. Tot de luna viitoare vor crește cu 10% și accizele la carburanți, alcool și tutun.
Nu în ultimul rând, Guvernul a fost anunțat măsuri importante pentru 2026: impozitul pe dividende va crește la 16% de la 1 ianuarie 2026, urmând să fie instituit un impozit suplimentar de 4% pentru bănci și, de asemenea, se va recurge la contribuții de sănătate extinse.
Articolul a fost realizat integral de Clever News Center – de la alegerea subiectului până la redactare – în exclusivitate pentru Termene.ro.




