Programul „Rabla” va fi organizat în 2025. Ghidul de finanțare va fi pus în consultare publică

Guvernul României a aprobat, printr-o Ordonanță de Urgență adoptată în ședința din 19 august 2025, continuarea programul „Rabla” și în acest an, 2025.
Programul „Rabla” 2025 este adaptat la condițiile economice și la prioritățile de mediu, valoarea voucherelor va fi una mai mică față de alte ediții
Decizia a fost luată la propunerea Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), care urmărește să reducă presiunea asupra bugetului de stat și să orienteze resursele Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) către proiecte realizabile și cu impact direct, așa cum se precizează într-un comunicat al ministerului de resort.
Reducerea valorii voucherelor și limitarea bugetului nu înseamnă renunțarea la obiectivele de mediu, ci o ajustare pragmatică la realitățile economice.
Bugetul mic al programului Rabla 2025
Programul „Rabla” va fi relansat în luna septembrie 2025, cu o alocare de 200 de milioane de lei, fonduri care vor susține atât casarea mașinilor vechi și poluante, cât și achiziția unor vehicule mai puțin dăunătoare pentru mediu.
Noutatea principală este că valoarea voucherelor acordate prin program va fi redusă față de anii precedenți. Potrivit ministerului, această ajustare vine ca răspuns la actualul context economic, marcat de constrângeri bugetare, dar nu modifică esența programului: sprijinirea tranziției către o mobilitate mai curată.
Ghidul de finanțare actualizat, care va reglementa modul de desfășurare a ediției 2025, va fi publicat până la sfârșitul săptămânii și supus consultării publice. Astfel, producătorii, dealerii auto, organizațiile de mediu și cetățenii vor putea transmite propuneri și observații înainte de lansarea efectivă a sesiunii de înscrieri.
Două decenii de rezultate și ținte europene atinse
„Într-un an cu constrângeri bugetare, am ales să finanțăm doar acele programe care aduc beneficii clare: mai puțină poluare în orașe, mai puține conflicte cu fauna sălbatică și mai multă siguranță pentru oameni. Această ordonanță nu închide definitiv programele AFM. Guvernul își păstrează opțiunea de a aproba, prin memorandum, și alte proiecte până la finalul anului. Ne asigurăm astfel că fiecare leu din Fondul pentru Mediu este folosit eficient pentru proiecte realizabile într-un timp scurt, cu efecte directe și vizibile pentru oameni și pentru mediu”, a declarat ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu.
Programul „Rabla” nu este doar un mecanism de sprijin pentru achiziția de autoturisme noi, ci și unul dintre cele mai longevive programe de mediu derulate în România. În cei 20 de ani de existență, a dus la scoaterea din circulație a peste 1 milion de vehicule vechi și poluante, contribuind semnificativ la reducerea emisiilor de dioxid de carbon și a noxelor în marile orașe.
Mai mult, România și-a atins ținta din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), care prevedea casarea a 250.000 de autoturisme poluante până în 2026. Această performanță a fost bifată înainte de termen, ceea ce arată eficiența și atractivitatea programului.
Prima varianta a programului Rabla 2025 a fost anulată
Inițial, Rabla 2025 urma să debuteze în iunie cu un buget de circa 610 milioane lei pentru persoane fizice și 770 de milioane de lei în total. Programul a fost însă suspendat cu o zi înainte de lansare, din motive bugetare, urmând să fie reluat mai târziu cu sume mult reduse
Valoarea ecotichetelor acordate în forma anulată a programului a fost următoarea:
- 37.000 de lei pentru achiziţia unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
- 15.000 de lei pentru un autovehicul plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;
- 12.000 de lei pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid; 10.000 de lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (benzină, GPL/GNC) sau o motocicletă;
- 120.000 de lei pentru achiziţia unui autovehicul nou plug-in hibrid sau pur electric de către instituţiile publice şi UAT.
Lista actualizată a programelor gestionate de AFM
MMAP a anunțat că în perioada următoare va fi prezentată lista actualizată a programelor gestionate de AFM, împreună cu un calendar de relansare a acestora. Continuarea depinde de deciziile guvernamentale, dar și de disponibilitatea fondurilor europene și naționale.
Astfel, chiar dacă în 2025 resursele sunt mai limitate, autoritățile promit că programe precum „Rabla” vor rămâne în atenție, alături de alte inițiative de protecție a mediului și de tranziție energetică.




