Roboții ar putea fi salvarea industriei HoReCa din România. Costă mai puțin decât salariații, nu beau și nu fumează la locul de muncă

Lipsa forței de muncă în HoReCa ar putea fi suplinită cu succes și la noi de roboți, care costă mai puțin decât un salariat, iar în plus nu beau și nici nu fumează și pot să muncească non-stop.
Specialiștii spun că un robot costă mai puțin decât un angajat, iar investiția se amortizează în aproximativ opt luni, ceea ce face sună destul de bine. Iar cum românii sunt atrași în general de ceea ce este nou, să nu ne mirăm dacă în scurt timp vom ajunge să fim serviți de roboți în restaurantele din România.
Se întâmplă deja la Cluj sau mai nou la Iași, de exemplu, unde a fost deschis un restaurant asiatic, primit cu interes de localnici datorită robotului chelner „Roby”.
Preț accesibil
Dan Țone, fondatorul Eutron Invest România, companie care furnizează soluții tehnologice personalizate pentru societăți din mai multe sectoare, de la retail, finanțe-bănci, sănătate, producție, logistică și până la HoReCa, spune că utilizarea roboților pe post de chelner este ceva obișnuit în restaurantele din Asia. La noi, lucrurile sunt abia la început, dar există interes.
Astfel de roboți pot fi o soluție pentru restarante, retail, depozite de marfă, servicii de pază și control, iar lista poate continua.
„Un angajat costă 10.000 euro pe an, iar robotul 8.000 euro, practic investiția se recuperează în opt luni. Pentru un restaurant un astfel de robot este foarte bun, iar românilor le plac lucrurile astea, prind și atrag”, spune Dan Țone, fondatorul Eutron.
Mai mult de atât, cu roboții nu ridică problemele întâlnite în mod obișnuit în cazul salariaților.
„Roboții nu emigrează, nu fumează, nu stau de vorbă, se adresează și nu-și schimbă discursul, sunt predictibili, te conduc la masă”, afirmă Dan Țone.
Acesta dă drept exemplu Asia, țări precum Coreea de Sud, unde intri in restaurant și nu ai nicio interacțiune cu cineva, dai comanda, ți se livrează și plătești la ieșire.
Problema HoReCa
Aproape jumătate din managerii din HoReCa susțin că cea mai mare problemă cu care se confruntă, în prezent, este lipsa forței de muncă, potrivit informațiilor din piață. Industria ospitalității se numără de altfel și printre sectoarele în care muncesc cei mai mulți străini.
„Circa 40% din managerii de top spuneau că pentru 2025 cea mai mare problema a lor va fi resursă umană, a doua mare problema era predictibilitatea fiscală. Unu din șase angajați provine din Asia, iar numărul continuă să crească. Eu nu consider că este un lucru rău câtă vreme resursă umană nu exista și românul nu vrea sa muncească în acest sector. Ai noștri pleacă să lucreze în HoReCa afară, noi aducem străini”, declară Dan Țone.
Cei mai mulți muncitori străini din domeniul ospitalității provin din Nepal și Sri Lanka. Din cei peste 120.000 de muncitori care vin din Asia, în jur de 18.000 servesc clienții sau lucrează în bucătăriile restaurantelor de la noi. Din păcate, de ceva vreme a apărut și fenomenul de migrare către Europa, arată Dan Țone.
„Când primesc documentele de muncă pentru România, le obțin pentru o țară europeană. Când se duc dincolo - în Italia, Spania, Olanda - sunt angajați la negru pentru că ei au în intrat în Europa prin România. Munca la negru nu s-a născut în România”, arată Țone.
Fondatorul Eutron are în portofoliu mai multe tipuri de roboți importați din Asia pe care îi propune firmelor de la noi. Primele livrări au și fost făcute deja.
„Am instalat un robot la muzeul de artă din Iași, este gardian, patrulează prin cele patru încăperi ...În general, angajații în industriile acestea de pază și apărare se plictisesc după două ore. Robotul acesta poate fi folosit și în office”, mai menționează Dan Țone.

Primii roboți
Chiar dacă în România, folosirea roboților în HoReCa este abia la început, nu putem spune că nu există interes sau că clienții n-ar fi receptivi la această tendință.
La Iași, de exemplu, s-a deschis recent un restaurant asiatic, unde toată lumea vine să-l vadă pe robotul chelner Roby, care duce comanda la masă și le urează clienților „poftă bună”. Aceasta este prima unitate de acest fel din zonă, investiția aparținând unui om de afaceri chinez.
Anul trecut, și un restaurant din Iulius Mall Cluj-Napoca apela la roboți, care aveau rolul de a duce comenzile la masă și de a prelua farfuriile murdare. Și nu sunt singurele exemple de acest fel.
În România există undeva la peste 80.000 de restaurante, cafenele, baruri şi pizzeria, potrivit datelor din piață. Numărul angajaților care lucrează în industria HoReCa depășește 200.000 de persoane.




