Registrul Comerțului susține că portalul funcționează normal. Platforma ONRC se pregătește pentru valul de înscrieri în Start-Up Nation 2025

June 13, 2025
Portalul Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) funcționează „în parametri normali”, susține instituția, într-un răspuns oficial transmis recent către presă. Răspunsul vine în contextul în care, în vara anului trecut, sistemul informatic al instituției a fost afectat de mai multe disfuncționalități care au blocat sau îngreunat accesul antreprenorilor la serviciile online.

Potrivit unui răspuns primit de la ONRC, în săptămână analizată (26 – 30 mai 2025), platforma digitală a înregistrat o medie zilnică de 9.460 de utilizatori unici, în timp ce numărul mediu zilnic de cereri depuse s-a ridicat la 15.662.

„La data prezentei, portalul de servicii on-line al ONRC funcționează în parametri normali”, afirmă instituția, în răspunsul transmis.

Blocajele din anul 2024

Această declarație vine la mai puțin de un an după ce, în vara lui 2024, platforma digitală a ONRC a fost marcată de disfuncționalități majore.

Timp de mai multe săptămâni, utilizatorii s-au confruntat cu încărcări lente, erori recurente la autentificare, dar și blocaje la depunerea actelor de înființare sau modificare a firmelor.

Mai mulți antreprenori au reclamat, atunci, imposibilitatea de a accesa în timp util serviciile, ceea ce a dus la întârzierea unor proiecte sau chiar la retragerea unor dosare. În acel context, ONRC a invocat un volum ridicat de accesări și „probleme tehnice punctuale”.

Un nou cadru legal a limitat accesul la anumite servicii

În răspunsul oficial, ONRC mai precizează că, începând cu data de 26 mai 2025, accesul online la Registrul beneficiarilor reali este temporar suspendat pentru anumite categorii de solicitanți, ca urmare a intrării în vigoare a Legii nr. 86/2025. Această lege aduce modificări importante Legii nr. 129/2019 privind prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului.

Astfel, persoanele fizice și juridice care se încadrează la art. 19 alin. (8) lit. c) trebuie, pentru moment, să solicite informațiile prin e-mail, la adresa dedicată beneficiarireali@onrc.ro, însoțind cererea de documente doveditoare ale interesului legitim.

„Accesul la serviciul on-line de furnizare informații din Registrul beneficiarilor reali [...] este temporar suspendat”, precizează ONRC, făcând referire la noul cadru legislativ.

Deși restricția este temporară, ea generează o revenire parțială la comunicarea prin e-mail și analiză manuală a solicitărilor, o practică pe care digitalizarea administrației își propunea să o elimine.

Portalul ONRC, pregătit pentru Start-Up Nation 2025

În ciuda acestor ajustări temporare, ONRC dă asigurări că infrastructura sa digitală este stabilă și poate gestiona fără probleme un volum crescut de solicitări, așa cum este de așteptat în această toamnă, odată cu deschiderea unei noi sesiuni a programului Start-Up Nation 2025.

Programul, care susține financiar înființarea de noi întreprinderi mici și mijlocii, atrage de regulă mii de aplicanți, iar înregistrarea rapidă a firmelor reprezintă un pas esențial pentru eligibilitate.