Statul câștigă mai mult de pe urma majorării salariului minim din 2026 decât salariații, consideră patronatele din transporturi

Majorarea salariului minim de la 1 ianuarie 2026 nu vine în niciun caz în sprijinul angajaților, ci mai degrabă este o formă prin care statul vrea să strângă mai mulți bani la buget, susțin reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
Dacă chiar se vrea o măsură care să vină în ajutorul salariaților, atunci statul ar trebui să reducă taxele și impozitele pe muncă, iar diferența respectivă să ajungă la angajați, spun membrii COTAR.
După câte se pare, autoritățile ar lua în calcul și posibilitatea scăderii impozitării, măsură cerută de sindicate pentru a compensa majorarea salariului minim brut de anul viitor, așa cum a lăsat să se înțeleagă în urmă cu câteva zile ministrul Muncii, Florin Manole.
Statul câștigă
Vasile Ștefănescu, președintele Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), spune că dacă statul nu va reduce taxele și impozitele pe muncă pe care angajatorul trebuie să le plătească de anul viitor, atunci majorarea salariului minim brut pe economie nu va aduce mare lucru în buzunarul angajatului. Cel care va câștiga va fi tot statul, care va încasa mai mulți bani la buget.
„Această măsură cu mărirea salariului minim pe economie nu vine în niciun caz în avantajul salariatului. Totul se face pentru a mări de fapt taxele la bugetul de stat. Dacă vrea să vină în ajutorul angajatului, statul trebuie să diminueze taxele și impozitele la salarii, iar diferența s-o dăm noi la angajat”, a declarat pentru Termene.ro Vasile Ștefănescu.
Ministrul Muncii Florin Manole recunoaște și el că vor crește încasările la buget, odată cu majorarea salariului minim brut de anul viitor.
În același timp, pentru cei aproximativ 100.000 de salariaţi din sistemul public sau beneficiari de ajutoare sociale care au salariul minim măsura nu presupune un impact bugetar semnificativ
„Cheltuielile statului vor creşte nesemnificativ atunci când vorbim de creşterea salariului minim. Cresc încasările la stat şi cresc veniturile pentru popor”, a declarat Manole.
Majorarea salariului minim ar trebui să intre în vigoare din 2026, conform angajamentelor asumate de România față de Comisia Europeană, în caz contrar țara noastră riscă să intre în procedură de infringement.
Patronatele nu doresc această mărire sau dacă se va face ea să fie la minimul posibil, în timp ce sindicatele ar fi de acord cu o creștere de 300 de lei, până la 4.350 lei, potrivit informațiilor vehiculate în presă.
Stagnare
Reprezentanții COTAR spun că toate majorările de taxe și impozite din acest an au afectat serios activitatea în sector, companiile luptând să supraviețuiască.
„Toate stau pe loc acum. Nu au fost concedieri masive, dar nici nu putem să spunem că am avut de muncă ca să mai facem și angajări. Sunt tot mai puține contracte”, arată Vasile Ștefănescu.
Cât despre perspectivele pentru perioada următoare, acesta se abține să avanseze prognoze în contextul actual, mai ales că este convins că statul va recurge în continuare la majorări de taxe și impozite pentru a face rost de bani.
„Eu vă spun că n-au bani. Sunt sigur că vor recurge la majorare (n.red.- majorarea salariului minim) pentru că n-au bani. Deci aici e tot vorba de finanțe”, precizează Ștefănescu.
Transporturile rutiere reprezintă peste 70% din totalul mărfurilor transportate, contribuie cu aproximativ 5% la PIB și asigură direct și indirect peste 350.000 de locuri de muncă. Peste 40.000 de companii activează în sector.
Costuri mai mari
Majorarea TVA, alături de creșterea accizelor la carburanți și scumpirea energiei electrice, au creat presiuni suplimentare asupra firmelor de transport de marfă, care au anunțat că reduc activitatea, dacă aceste costuri nu vor putea să fie transferate integral în tarifele de transport.
La o firmă cu zece camioane, de exemplu, numai costurile cu carburanții reprezintă 100 000 lei/an în plus, respectiv 500 000 lei / an în cazul a 50 de camioane.
În același timp, a crescut și prețul rovinietei de la 1 septembrie 2025, ceea ce înseamnă zeci sau sute de mii de euro anual în plus la costuri pentru operatori.
Toate aceste costuri, chiar și cu un consum mai redus de combustibil (25.000 l/an/camion) afectează direct marjele și cash-flow-ul transportatorilor În fapt, majorarea accizelor și a TVA-ului a dus la scumpiri vizibile de la începutul lunii iulie-august, au declarat reprezentanții COTAR – Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România.
Ultimele discuții
Consiliul Naţional Tripartit, care reuneşte sindicate, patronate şi reprezentanţi ai Guvernului, s-a reunit luni după-amiază, tema discuțiilor fiind majorarea salariului minim pe economie pentru 2026.
Potrivit informațiilor publicate de Profit.ro, sindicatele au propus o creștere salarială de 300 lei până la 4.350 lei. De cealaltă parte, patronatele fie nu au dorit însă majorarea, fie ar fi de acord cu adoptarea unui nivelul minim potrivit calculelor reieșite din prevederile legale. Acesta ar fi 4.319 lei, iar cel maxim este de 4.778 lei.
În prezent, salariul minim pe economie este de 4.050 de lei, în urma majorării de la 1 ianuarie 2025, iar de acesta beneficiază aproximativ 1,1 milioane de români.




