Esența zilei, 16 iunie. Chinezii de la Chery au expediat primele mașini pentru piața din România. Scădere bruscă a gradului de ocupare

Azi e luni, 16 iunie, iar „Esența zilei” va rezuma știrile importante pentru mediul de afaceri și va oferi și explicații, puncte de vedere legate de evenimentele prezentate. Rubrica editorială va fi actualizată pe parcursul zilei.
Chinezii de la Chery au expediat primele mașini pentru piața din România. Marca va debuta pe piață în iulie 2025
Chery Automobile a expediat primul transport oficial de vehicule către România din Wuhu, China. Acesta include modelele TIGGO 7 și TIGGO 8.
Intrarea mărcii Chery pe piața din România este programată pentru luna iulie, iar primul transport oficial de vehicule se află deja pe drum. Conform oficialilor Chery Automobile, acest prim transport către România marchează un moment important în extinderea globală a companiei. De altfel, această primă livrare „semnalează nu doar intrarea oficială a Chery pe piața europeană, ci și poziționarea României drept una dintre primele piețe strategice ale brandului în regiune”, anunță Economica.net.
Transportul include modelele TIGGO 7 și TIGGO 8, disponibile atât în versiuni cu motor termic (ICE), cât și cu sistem hibrid cu alimentare la priză (PHEV). Versiunea hibridă plug-in (PHEV) este echipată cu tehnologia Chery Super Hybrid (CSH) care integrează un sistem hibrid cu un randament termic de până la 46,5%, un sistem de transmisie hibridă electrică fără trepte DHT cu o eficiență de 98,5% și un sistem de management al bateriei cu standarde ridicate de siguranță. Aceste dotări „propun o soluție completă de mobilitate sustenabilă, însemnând consum redus de combustibil, performanță ridicată și funcționare silențioasă, răspunzând perfect cerințelor pieței europene și oferind, totodată, o dovadă clară a angajamentului Chery față de piața europeană”.
Unul dintre cei mai mari traderi de electricitate atacă plafonarea prețurilor, cerând despăgubiri statului
Energy Distribution Services (EDS), unul dintre cei mai mari traderi de energie electrică din România, cu încasări de peste 2 miliarde lei anul trecut și mai mult de 4 miliarde lei în 2023, având activitate semnificativă și pe piața furnizării către clienți finali noncasnici, a reclamat la Curtea Constituțională (CCR) toate prevederile legale prin care, din 2021 încoace, statul român a plafonat prețurile facturate de furnizori consumatorilor, plafonare care ia sfârșit de la 1 iulie, conform datelor Profit.ro.
Sesizarea de neconstituționalitate înregistrată recent pe rolul CCR a fost făcută într-un proces de contencios administrativ în curs, intentat în octombrie 2024, în care EDS cere Guvernului și Ministerului Finanțelor despăgubiri de peste 231 milioane lei, plus dobânzi. Suma solicitată ca despăgubiri ar reprezenta ″beneficiul nerealizat de către EDS în perioada februarie 2022 - prezent, calculat ca diferență dintre prețul agreat prin contractele de furnizare de energie electrică și gaze naturale în vigoare, încheiate cu consumatorii noncasnici, și prețul facturat consumatorilor noncasnici, ca urmare a aplicării mecanismului de plafonare, cu deducerea sumelor decontate efectiv de la bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Energiei (…)″. Compania de trading și furnizare susține că legislația plafonării încalcă mai multe articole din Constituție, printre care pe cele privind dreptul de proprietate, libertatea economică, restrângerea exercițiului unor drepturi și libertăți și așezarea justă a sarcinilor fiscale.
Scădere bruscă a gradului de ocupare – în cel mai mare ritm de după pandemie
O nouă realitate în economia României se strecoară printre datele statistice: gradul de ocupare, care a scăzut brusc în ultimul an (T1 2024 – T1 – 2025), cu o viteză nemaiîntâlnită de la pandemie încoace. Această realitate reconfigurează datele de care ar trebui să țină cont cei care fac și programul de guvernare, și bugetul cu deficitul său, și tredurile privind orientarea spre viitor a economiei.
La începutul acestei luni, INS a anunțat – surprinzător – scăderea ratei șomajului, în aprilie, cu 0,3%, de la 6% luna anterioară. Surpriza consta în faptul că nicio raportare din ultimul an nu a indicat avansul șomajului până la acest nivel, de 6%. Conform INS, a fost operată o revizuire pe toate lunile acestui an – iar situația în picaj de pe piața muncii reflectată în noile date schimbă radical premisele din care trebuie extrase soluțiile pe reducerea deficitului. Ascensiunea șomajului în primele trei luni ale anului a împins ocuparea pe trend căzător, România înregistrând în T1 cea mai puternică deteriorare din UE, fără precedent din primul an de pandemie, 2020. Industria pierde angajați, IT-ul ține pasul – în economie nu apar înlocuitori care să preia forța de muncă, anunță Curs de Guvernare.
PPC vinde baterii de stocare a energiei în rate celor care sunt deja prosumatori și asigură și montajul
PPC Energie are o ofertă, deocamdată limitată, prin care vinde prosumatorilor baterii, cu plata în rate, potrivit datelor intrate în posesia noastră.
O ofertă a PPC trimisă unui client prosumator intrată în posesia noastră arată că firma de furnizare, care are circa 3 milioane de clienți în România, între care și zeci de mii de prosumatori, intră și pe acest segment de vânzare de soluții de stocare.
Potrivit ofertei consultate de noi, PPC oferă o baterie Huawei Luna 2000 de 5 kWh, la prețul de 15.530 de lei și, pentru cei care doresc mai mult, o baterie Huawei Luna 2000 de 10 kWh, la prețul de 27.400 de lei. Cel mai probabil a fost aleasă bateria Huawei pentru că majoritatea invertoarelor folosite în instalațiile prosumatorilor sunt Huawei. Compania acceptă și plata eșalonată a bateriilor, astfel că cine este interesat poate plăti bateria în maximum 36 de luni, iar fiecare rată va fi inclusă în factura de energie electrică – o practică prin care PPC mai vindea și aparate de aer condiționat, de exemplu, anunță Economica.net.
Peste 100 de șoferi Bolt au ieșit pe stradă pentru a protesta
Peste 100 de șoferi Bolt au ieșit pe stradă la Oradea, pentru a protesta. Invocă condiții tot mai greu de suportat: comisioane ridicate, tarife mici și lipsa unui dialog real cu platforma. Majoritatea celor prezenți sunt înregistrați direct pe platformă, fie ca persoane fizice autorizate, fie prin microîntreprinderi. Printre ei, și o tânără care lucrează de ani buni ca șofer, iar de o vreme și-a extins afacerea cu o flotă de 10 mașini. „Plătesc impozite, contribuții, taxe la zi. La mine poate veni mâine ANAF-ul, că sunt în regulă cu toată contabilitatea. Dar, cu tot ce se întâmplă, riscăm să tragem pe dreapta”, spune ea, citată de eBihoreanul, citat de Profit.ro.
Șeful grupului Renault, Luca de Meo, pleacă din funcție
Grupul Renault a surprins întreaga industrie auto cu un anunț neașteptat și mai mult decât surprinzător. Luca de Meo, cel care a condus în ultimii ani compania care deține și marca Dacia, demisionează. Informații neconfirmate oficial arată că el va prelua conducerea grupului Kering.
Anunțul neașteptat al grupului Renault – companie care deține mărcile Alpine, Dacia, Mobilize și Renault, controlând în același timp noile entități Horse (motoare cu ardere internă și hibride) și Ampere (motoare electrice) – notează că „după cinci ani la conducerea grupului Renault, Luca de Meo și-a anunțat decizia de a demisiona și de a urma noi provocări în afara sectorului auto”, fără a menționa care sunt acestea.
Consiliul de Administrație, convocat de președintele Jean-Dominique Senard, și-a exprimat recunoștința față de Luca de Meo pentru redresarea și transformarea grupului Renault și a acceptat ca plecarea sa să fie efectivă începând cu 15 iulie 2025. Luca de Meo va continua să își exercite atribuțiile până la acea dată.
Totodată, cum decizia lui Luca de Meo este total neașteptată și surprinzătoare, consiliul de administrație a inițiat abia acum un proces de numire a unui nou director general, aunță Economica.net.




