Esența zilei, 17 iunie. Prețurile automobilelor au crescut cu 40% în ultimii cinci ani. Creșterea economică a României este sub potențial

June 16, 2025
Azi e marți, 17 iunie, iar „Esența zilei” va rezuma știrile importante pentru mediul de afaceri și va oferi și explicații, puncte de vedere legate de evenimentele prezentate. Rubrica editorială va fi actualizată pe parcursul zilei.

Prețurile automobilelor au crescut cu 40% în ultimii cinci ani

Toată lumea a sesizat în ultimii ani creșterea abruptă a prețurilor autoturismelor, situație care a permis, de exemplu, mărcii Dacia să ocupe și mai mult loc în segmentele în care concurează. O analiză realizată de Jato argumentează cu cifre concrete creșterea prețurilor în ultimii cinci ani. Evoluția pieței auto din ultimii cinci – șase ani cuprinde pandemia COVID, criza de semiconductori și implementarea tranziției la propulsia electrică. Toate trei s-au suprapus într-o măsură destul de mare și au condus la o realitate dură: prețurile mașinilor au crescut vertiginos, cu un ritm care depășește orice inflație din Uniunea Europeană, inclusiv pe cea din România.

O analiză realizată de Jato Dynamics arată că, între 2019 și 2024, veniturile din vânzări ale companiilor auto au crescut din motive care nu țin de eficiența afacerilor în sine, ci din cauza creșterii prețurilor. Procentul de creștere a prețurilor în acest interval, așa cum a fost calculat de analiști, este de 40%, însă în același interval s-a constatat o scădere a vânzărilor în ansamblul pieței de 22%. O parte a scumpirilor, aproximativ jumătate, a fost provocată de tranziția la propulsia electrică și la motoarele electrificate (hibride și PHEV), dar au mai existat și alți factori care au împins prețurile în sus. Să ne amintim momentul crizei de semiconductori, când termenul de livrare depășea un an pentru cei mai mulți dintre producători, iar acest lucru le-a permis să vândă doar versiuni foarte bine echipate, cu adaos comercial mare, anunță Profit.ro.

Lanțul olandez de magazine Action intră în alte două oraşe din ţară

Lanţul olandez de magazine cu preţuri mici Action vrea să deschidă magazine în Turda şi Satu Mare, pe lângă cele deja anunţate de Economica.net, în Piteşti, Arad, Oradea, Bucureşti, Cluj-Napoca, Bragadiru şi Drobeta Turnu Severin, arată anunţurile de angajare pe care le-am consultat. Retailerul olandez Action avea aproape 3.000 de magazine în 12 țări europene la finalul anului 2024, circa 80.000 de salariaţi și o cifră de afaceri totală anuală de peste 13 miliarde de euro în 2024, conform informaţiilor companiei. Action Retail se poziţionează pe segmentul retailerilor cu preţuri mici şi susţine că „întotdeauna are 1.500 de produse sub 5 lei”. Principalii concurenţi ai retailerului Action în România sunt Pepco şi Kik. Action Retail angajează manageri adjuncţi de magazine în oraşele Turda şi Satu Mare. Salariul oferit pentru postul din Satu Mare e de 4.000 de lei nlunar, potrivit ofertei de angajare consultate de Economica.net.

Statul propune administrator provizoriu la Romgaz

Directoarea de investiții și dezvoltare a aeroportului din Sibiu, Luminița Gherendi, a fost propusă de stat pentru poziția de administrator provizoriu la Romgaz, cel mai mare producător și operator de înmagazinare de gaze naturale din România, totodată producător de energie electrică. Propunerea a fost formulată de Ministerul Energiei, care deține peste 70% din acțiunile Romgaz, și va fi supusă la vot în AGA companiei energetice de stat din 27 iunie. Consiliul de Administrație (CA) al Romgaz are în prezent un loc vacant, după ce Cornel Benchea a renunțat la funcția de administrator luna trecută, după doar o lună de la numire, anunță Profit.ro.

CFR Călători anunță că nu își sistează activitatea și că nu intră în faliment

Compania CFR Călători S.A. a transmis astăzi un comunicat de presă în care susține că nu își va sista activitatea și că nu va intra în faliment, în ciuda unei situații finaciare grele, cu privire la care chiar ea a atras atenția. Referitor precizează că a transmis deja în 14 iunie un comunicat referitor la situația sa financiară și a constrângerilor existente în acest moment. În acesta, CFR Călători reclama subcompensarea şi diminuarea veniturilor prognozate pentru anul 2025 care pun în pericol transportul public de călători.

„Situaţia prezentată în adresa conducerii CFR Călători către autorităţile în domeniu reprezintă o radiografie a situaţiei financiare existente în acest moment prezentând, în acelaşi timp, provocările reale cu care se confruntă compania”, se arată într-o postare din 14 iunie de pe site-ul societăţii feroviare. Compania anunța atunci că intenţionează, de asemenea, prin prezentarea acestei situaţii, a coopta toate autorităţile cu implicaţii în prevenirea accentuării dezechilibrelor financiare pe fondul subcompensării serviciului public, conform Economca.net.

Creșterea economică a României este sub potențial

Costul reechilibrării finanțelor publice va apăsa asupra unei creșteri economice sub potențial, notează Valentin Tătaru, economist-șef, și Ștefan Poșea, economist, în cadrul ING Bank România. În plus, liberalizarea prețurilor la energie și deprecierea leului ar putea adăuga încă un punct procentual la inflație, mai avertizează ei – iar majorarea altor taxe ar putea crește și mai mult acest procent.

”Deși investițiile recente în infrastructură și aderarea la Spațiul Schengen promit beneficii pe termen mediu, condițiile economice imediate rămân fragile. Echilibrarea prudenței fiscale, consensului politic și stabilității monetare va fi esențială în următoarele luni”, potrivit unei analize semnate de economiștii ING România, anunță Curs de Guvernare.

Potrivit prognozelor acestora, PIB-ul României ar urma să înregistreze un avans de 1,2% din PIB în 2025 (mult sub prognoza oficială pe care a fost construit bugetul, de 2,5% din PIB, și sub prognoza revizuită la sfârșitul lunii mai, de 1,4% din PIB), iar deficitul bugetar ar urma să se situeze la 7,5% din PIB (peste ținta guvernamentală de 7% din PIB).

Românii de la Orchid au câștigat două noi comenzi și vor instala 276 MW noi în eolian

Orchid, compania controlată de fiul lui Emmanuel Muntmark, cel supranumit “regele eolienelor” și de soția sa, va instala turbine ale producătorului danez Vestas cu o capacitate totală de 276 MW, în două parcuri din România și Austria. Românii au un portofoliu de 3.000 MW instalați și oferă servicii în 13 țări europene. Orchid, o companie din Constanța care asigură servicii de instalare si mentenanță pentru turbine eoliene, deținută în prezent de antreprenorii Andrei Muntmark și Cristina Muntmark, a obținut o comandă importantă de la Vestas România pentru instalarea primei faze a Proiectului VIFOR al Rezolv Energy, un demers de referință pentru piața energiei regenerabile din regiune, a transmis compania răspunzând unei solicitări trimise de noi, conform Economica.net.

România participă la investigarea cauzelor istoricei pene totale de curent din Peninsula Iberică

Doi dintre cei mai tineri specialiști energeticieni români, de la Transelectrica, operatorul sistemului energetic național, și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), sunt membri în comisia continentală de experți care investighează cauzele istoricei pene totale de curent (blackout) care a afectat timp de cel puțin 10 ore la rând Spania și Portugalia (precum și, parțial, Franța și Marocul) începând cu amiaza zilei de 28 aprilie 2025. Comisia a fost înființată la scurt timp după incident de Rețeaua Europeană a Operatorilor de Sisteme de Transport al Energiei Electrice (European Network of Transmission System Operators for Electricity, ENTSO-E), organizație care grupează un număr de 40 de operatori naționali de transport și sistem (OTS) din Europa, conform Profit.ro.