Vânzările în magazinele de retail au scăzut cu 10% după creșterile de taxe de după 1 august

October 14, 2025
Efectele modificărilor fiscale de la 1 august, în principal majorarea de TVA, se văd tot mai mult în retail, unde vânzările s-au redus în medie cu până la 10%, însă, sunt și situații unde procentul este chiar și dublu, cum se întâmplă în cazul magazinelor mai mici.

Retailerii recurg la promoții masive pentru salva situația, dar chiar și așa efectele se văd cu ochiul liber. În acest context marcat și de o creștere a inflației de circa 10%, s-au majorat vânzările mărcilor proprii ale retailerilor, ceva mai accesibile consumatorilor, mai ales că promovarea lor nu presupune bugete de marketing.

Cât privește o eventuală majorare a salariilor, dat fiind nivelul ridicat al inflației, deocamdată nici nu poate fi vorba, pentru că nimeni nu-și poate permite, spun reprezentanții micilor comercianți.

Scădere

Feliciu Paraschiv, vicepreședintele Asociației Naționale a Comercianților Mici și Mijlocii din România (ANCMM România), spune că pentru a încerca să țină lucrurile sub control retailerii mizează tot mai mult pe promoții, într-o piață marcată de un context dificil.

„Noi am avut o creștere de prețuri cauzată de inflație de-a lungul anului. Sunt scăderi mari, retailerii au început să facă promoții masive, pentru că altfel nu-ți poți permite, n-ai cum să reziști să scazi după un anumit nivel. Noi avem niște magazine cu scăderi de 20-25% și unele cu 5-7%, dar depinde foarte mult de poziție. La nivel de piață vorbim de un 7-10% maximum”, a declarat pentru Termene.ro Feliciu Paraschiv.

Acesta adaugă că pe lista produselor care au cunoscut cele mai mari scumpiri în ultima perioadă se numără fructele și legumele cu majorări de prețuri chiar și de 30%, situație cauzată în mare parte de seceta din acest an. Pe de altă parte, în această perioadă se importă tot mai mult, dat fiind că producția internă este pe sfârșite.

Paraschiv speră, însă, ca inflația să nu mai crească și să ajungă undeva spre 12-15%, anul viitor. Nu de alta, dar nu-și dorește să ne întoarcem în trecut când am avut valori deosebit de ridicate ale inflației. Așa de exemplu, în anii 2022-2024 însumat vorbim de un nivel de 37,5%, cea mai mare creștere din ultima perioadă.

Salariile, pe loc

Reprezentantul comercianților mici și mijlocii afirmă că pentru moment nu se pune problema majorării de salarii, chiar dacă inflația a crescut. Nu se fac nici angajări, toată lumea vrea să țină costurile sub control, dacă se mai întâmplă ceva, doar pe cale naturală, adică dacă mai pleacă un angajat sau mai iese cineva la pensie.

„Salariile nu cred că o să se mai mărească, au crescut frumușel, au ajuns anul trecut la 5 380 lei brut - salariul minim, nu cred că-și mai permite nimeni, pentru că vânzările sunt în scădere, implicit profitul, toți sunt obligați acum să reducă marjele de adaos ca să-și păstreze cât de cât clienții”, spune Paraschiv.

Tot el vorbește și de procesul de downtrading, ceea ce înseamnă că lumea cumpără produse mai ieftine, mărcile proprii ale retailerilor. De asemenea, vânzările de impuls pierd și ele teren.

„Fiind marcă proprie, produsele sunt un pic mai ieftine față de produsele similare. În același timp, oamenii renunță la unele produse - micile plăceri, la produsele de impuls”, menționează Paraschiv.

Inflație de 9,8%, în septembrie

În septembrie, rata anuală a inflației a urcat la 9,88%, față de 9,85% în luna august. Mărfurile alimentare s-au scumpit cu 7,86%, comparativ cu 11,09% - mărfurile nealimentare, 10,36% - serviciile, a anunțat Institutul Naţional de Statistică (INS).

„Indicele preţurilor de consum în luna septembrie 2025 comparativ cu luna august 2025 a fost 100,36%. Rata inflaţiei de la începutul anului (septembrie 2025 comparativ cu decembrie 2024) a fost 8,5%. Rata anuală a inflaţiei în luna septembrie 2025 comparativ cu luna septembrie 2024 a fost 9,9%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (octombrie 2024 - septembrie 2025) faţă de precedentele 12 luni (octombrie 2023 - septembrie 2024) a fost 6,1%”, se arată într-un comunicat al INS.

De asemenea, în luna august 2025 volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) s-a redus comparativ cu iulie 2025, atât ca serie brută cu 7,2%, cât și ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 4,0%, potrivit INS. Raportat la august 2024, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), în luna august 2025, a scăzut atât ca serie brută cu 4,0%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 2,1%, conform INS.

Majorarea de TVA

Cota generală de TVA s-a majorat de la 19% la 21%, începând cu luna august, în timp ce cotele reduse de 5% și 9% au fost desființate, fiind introdusă o cotă de 11%.

TVA redusă mai există doar la alimente, medicamente, apa pentru irigații, cărți și lemne de foc. De asemenea, industria hotelieră va avea și ea TVA de 11%, cel puțin până la finele anului.

În același timp, toate celelalte servicii și produse sunt taxate cu 21%. Din august au crescut cu 10% și accizele la carburanți, alcool, tutun și produsele cu zahăr.

Nu în ultimul rând, Guvernul a anunțat măsuri importante pentru 2026: impozitul pe dividende va crește la 16% de la 1 ianuarie 2026, urmând să fie instituit un impozit suplimentar de 4% pentru bănci și, de asemenea, se va recurge la contribuții de sănătate extinse.