Bătălia Titanilor. Dacia vs Ford, o luptă în cifre între liderul care se menține constant și competitorul care vine puternic din urmă. O analiză pe 17 ani de business

Uzina Dacia de la Mioveni și uzina Ford de la Craiova reprezintă două activități economice fanion pentru România, iar evoluția acestora este privită de multe ori ca un barometru al economiei locale. Află cum se compară evoluția cifrelor Dacia vs Ford în România dintr-un nou episod din seria „Bătălia titanilor”.
Istoria Dacia și Ford
Dacia a luat naștere în anii `60 printr-un acord între autoritățile din România și producătorul francez Renault. În 1968 deja se producea la Mioveni primul autovehicul Dacia sub licența francezilor.
După Revoluție, Dacia avea nevoie de o direcție, iar preluarea uzinei de către Renault în 1999 a pus bazele transformării radicale a unui brand național. Renașterea începe să apară în 2004, odată cu lansarea primului model Logan, continuând cu modele de succes precum Sandero sau Duster, primul SUV sub brandul Dacia.
Astăzi, Dacia este un brand de succes la nivel european și reprezintă unul dintre pilonii Renault. De cealaltă parte, Ford este un jucător mai tânăr în piața din România. Uzina de la Craiova a fost înființată în anii `70 pentru marca Oltcit, care a luat naștere printr-un parteneriat dintre autoritățile române și francezii de la Citroën.
Francezii s-au retras din asociere după Revoluție, iar statul român transformă Oltcit în Automobile Craiova înainte de a face un parteneriat cu sud-coreeni de la Daewoo în 1994. Statul român a redevenit acționar majoritar în 2006, iar în 2008 uzina de la Craiova a fost preluată de constructorul auto american Ford.
Activitatea de la Craiova a fost consolidată sub Ford Motor Company, dar în 2022 americanii au decis să transfere uzina de la divizia Ford Europe către Ford Otosan, o asociere între americanii de la Ford și turcii din grupul Koç. Indiferent de proprietar, uzina Ford de la Craiova s-a remarcat prin modele precum Ford Ecosport sau Ford Puma.
Producție record
Dacia și Ford depășesc record după record cu producția din uzinele de la Mioveni, respective Craiova. În 2024, cei doi constructori auto au produs peste 560.000 de unități, în creștere cu mai mult de 9% față de anul anterior, conform datelor ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România).
Dintre acestea, Uzina Dacia de la Mioveni a produs aproximativ 309.400 de automobile, în scădere față de 2023, în timp ce Ford Otosan a produs la Craiova peste 250.000 de unități, în creștere de la aproape 191.000 în anul anterior.
Recordul din 2024 a venit după recordul din 2023, atunci când producția celor două uzine s-a ridicat la peste 513.000 de unități, în creștere cu 0,7% față de 2022. Din producția totală, uzina Dacia a fost responsabilă pentru mai mult de 322.000 de unități, în timp ce Ford a produs la Craiova aproape 191.000 de autovehicule.
Analiză financiară. Dacia vs Ford (2008-2024)
Cifra de afaceri – Dacia, gigantul incontestabil
În comparația Dacia vs Ford, Automobile Dacia domină categoric pe linia cifrei de afaceri, cu un avans masiv și constant față de Ford Otosan Craiova. În timp ce Dacia avea în 2008 o cifră de 7,64 mld. lei și trecea în 2024 de pragul de 27,8 mld. lei, Ford înregistra un parcurs care a cunoscut oscilații, de la 0,69 mld. lei în 2008, la 18,62 mld. lei în 2024.
Până în 2017, Ford Craiova nu reușea să depășească pragul de 5 mld. lei, în timp ce Dacia avansa deja către 20 mld. lei. Abia din 2018 încolo, odată cu lansarea producției Ford EcoSport și mai apoi Puma, uzina din Craiova începe o creștere vizibilă.
Totuși, chiar și în 2024, cifra de afaceri Ford reprezintă aproximativ două treimi din cifra de afaceri Dacia, reflectând o diferență de scară și capacitate industrială.
Profit și pierdere netă – stabilitate versus volatilitate
Dacia a menținut un nivel solid și stabil de profitabilitate pe toată perioada analizată. Profitul net a crescut progresiv de la 222 mil. lei în 2008 la 569,59 mil. lei în 2024, cu marje nete situate între 2% și 3% în majoritatea anilor. Punctul culminant a fost în 2018, cu un profit net de 752 mil. lei.
Ford Otosan, în schimb, a traversat un parcurs financiar tumultuos. Între 2008 și 2012, compania a înregistrat pierderi nete uriașe, culminând cu o marjă netă negativă de −146,64% în 2009.
Abia începând cu 2013 compania începe să vadă un profit net, însă acesta rămâne modest. Profitul maxim a fost atins în 2024, cu 369 mil. lei, marcând o revenire clară, dar insuficientă pentru a egala profitabilitatea Daciei. Per ansamblu, Dacia are o profitabilitate mai stabilă și mai susținută, în timp ce Ford Otosan pare să fi operat mult timp în pierdere.
Datorii în creștere
Și la capitolul datorii, diferențele dintre Dacia vs Ford sunt semnificative. Dacia a păstrat o traiectorie ascendentă moderată a datoriilor, pornind de la 1,13 mld. lei în 2008 și ajungând la 5,18 mld. lei în 2024. Creșterea pare controlată, în linie cu extinderea cifrei de afaceri și a activității.
Ford Otosan a înregistrat o volatilitate mult mai mare. Deși a început cu un nivel relativ redus (281 mil. lei în 2008), până în 2012 datoriile cresc spectaculos la peste 3,6 mld. lei. După o scădere treptată, acestea revin la peste 4,3 mld. lei în 2024.
Spre deosebire de Dacia, în cazul Ford ritmul de creștere a datoriilor pare decuplat de ritmul de creștere a cifrei de afaceri, semnalând o dependență mai mare de capitalul împrumutat în anumite faze de dezvoltare.
Productivitatea angajaților – lecția eficienței
Pe zona de productivitate, Dacia rămâne lider categoric. Cifra de afaceri per angajat crește constant de la aproximativ 575.000 lei în 2008 la peste 2,5 mil. lei în 2024. Această evoluție este susținută nu doar de creșterea afacerii, ci și de scăderea treptată a numărului de angajați, de la peste 13.000 în 2008, la sub 11.000 în 2024, ceea ce arată o eficientizare operațională.
Ford Otosan, în schimb, înregistrează o traiectorie neregulată: productivitatea începe extrem de scăzut (181.000 lei/angajat în 2008), atinge un prim vârf în 2018 (peste 2,3 mil. lei/angajat), dar fluctuează ulterior în funcție de modificările în structură și investiții.
În 2024, Ford ajunge la 2,93 mil. lei/angajat, depășind pentru prima dată Dacia la acest indicator. Aceasta sugerează o recuperare accelerată a eficienței, probabil ca rezultat al automatizărilor și optimizărilor post-Ford Otosan.
În plus
Ce premise are competiția Dacia vs Ford? Pe parcursul ultimilor 17 ani de activitate, Dacia a demonstrat stabilitate financiară, profitabilitate constantă și o eficiență operațională superioară, consolidându-și poziția de lider al industriei auto din România.
De cealaltă parte, Ford Otosan Craiova a trecut printr-o tranziție dificilă, dar a reușit o revenire spectaculoasă în ultimii ani, dublată de o creștere a productivității care sugerează o maturizare a strategiei industriale.
Dacă Dacia este „titanul consacrat”, Ford Otosan pare să fi devenit în sfârșit „rivalul cu greutate” care îl poate provoca, cel puțin la anumite capitole, într-o competiție care se joacă acum pe terenul tehnologiei și al electrificării.
Trebuie să menționăm că povestea Renault-Dacia din România cuprinde și un centru de inginerie al francezilor în România. Conform datelor Termene, Renault Technologie Roumanie SRL a avut afaceri de 1,09 mld. lei în 2024, în creștere cu 10% față de anul anterior, un profit net de 55,64 mil. lei, în scădere cu 26% și un număr mediu de 1.575 de angajați, în scădere cu 6%.
Totodată, grupul Renault mai este implicat în România și prin compania Horse Romania SA, fosta Renault Mecanique, controlată de o entitate deținută de grupul Renault și de grupul Geely. Horse a avut afaceri de aproape 4,7 mld. lei în piața locală în 2024.




