„Black Friday” înainte de creșterea taxelor. Record de vânzări în iulie. Românii ies la cumpărături înainte de 1 august, când se majorează TVA-ul și accizele

July 14, 2025
Iulie are toate șansele să devină luna cu cele mai mari vânzări din acest an, in contextul majorării TVA de la 1 august. Cu aproape două săptămâni înainte de acest moment, românii au intrat în febra cumpărăturilor, mai ales că sunt așteptate scumpiri, care merg și de până la 10-15%, potrivit estimărilor analiștilor economici.

Retailerii nu stau nici ei cu mâna în sân, iar unii dintre ei au operat deja primele majorări de prețuri, care să le permită apoi să iasă cu promoții in piață.

Specialiștii recomandă consumatorilor ca înainte să achiziționeze produsele dorite să urmărească istoricul prețurilor și să nu se lase păcăliți, mai ales când este vorba de comerțul online.

Black Friday de iulie

Analistul economic Adrian Negrescu spune că retailerii încearcă să profite la maximum de pe urma apetitului pentru cumpărături al românilor, în pragul scumpirilor anunțate pentru luna viitoare. La alimente, de exemplu, se observă deja fenomenul de „shrinkflation” - volumul produselor se reduce, dar prețul și ambalajul rămân neschimbate.

În același timp, asistăm deja la un alt artificiu economic pe care îl vedem de regulă de Black Friday, atrage atenția Negrescu. Pe scurt, cu o lună de zile înainte încep să se scumpească mai toate produsele.

„Există scumpiri semnificative în piață, mai ales la produsele electronice, electrocasnice, la tot ce ține de zona de fashion și produse de utilitate din zona de beauty. Comercianții încearcă de pe acum să exploateze febra românilor de cumpărături înainte de momentul 1 august, când urmează să se scumpească toate din pix, iar, pe de altă parte, vor să-și asigure potențialul de a face discount-uri, oferte și promoții după 1 august, în tentativa de a-și menține clienții”, a declarat pentru Termene.ro Adrian Negrescu.

Acesta dă și un exemplu concludent în acest sens: a cumpărat chiar el un panou solar portabil de pe net pe care a doua zi l-a găsit mai scump cu 800 de lei. Și nu este singurul caz similar care poate fi observat în această perioadă.

Vârf de vânzări

În contextul majorării TVA de la 1 august și a creșterii accizelor toată lumea se așteaptă la un vârf al vânzărilor în iulie, astfel încât nu este deloc exclus ca aceasta să devină cea mai bună perioadă din an pentru mulți comercianți.

„Scumpirile se văd deja, vorbim de un fenomen. Astfel de situații întâlnim de regulă de Black Friday, dar acum se extinde și la această perioadă. Comercianții trebuie să facă vânzări și profită de febra cumpărăturilor de acum. Iulie va fi luna cu cele mai mare vânzări, probabil, când toată lumea încearcă să cumpere tot ce poate înainte de scumpiri”, arată Negrescu.

Tot el spune că în piață se observă cu ochiul liber că unele lucruri s-au scumpit, pentru ca mai apoi retailerii să poată să iasă în piață cu discount-uri, oferte și tot felul de promoții.

„De fapt ei scumpesc acum, special ca să reducă apoi. Soluția, din punctul meu de vedere, pentru cei care vor să nu cadă în această plasă de marketing, folosită intensiv la cumparaturile de pe internet, este să urmărească istoricul de preț. În felul acesta, clienții își pot da seama dacă, într-adevăr, este un preț real sau unul umflat de această febră a cumpărăturilor care a cuprins o mare parte din populație”, afirmă analistul economic.

Scumpiri de 10-15%

Adrian Negrescu susține că nu se așteaptă ca scumpirile la majoritatea produselor să fie mai mari de 10-15%, mai ales că și puterea de cumpărare a românilor a scăzut foarte mult în ultimii doi ani.

„Comercianții își fac un calcul sănătos din punctul meu de vedere. Dacă crești prea mult prețurile, rămâi cu marfa nevândută. Așa că nu vom vedea scumpiri semnificative. Vom avea parte, însă, de o campanie uriașă de promoții pe care retailerii o vor declanșa în perioada următoare încercând să-și fidelizeze clienții prin tot felul de mecanisme de marketing, artificii de marketing menite să îi țină aproape și să le asigure un volum minim de vânzări”, menționează Negrescu.

Acesta mai menționează că vânzările scad semnificativ în toată economia, iar acest lucru se simte în lanțurile economice, multe dintre ele fiind afectate puternic de blocajul financiar

TVA de 21%

Cota generală de TVA se va majora de la 19% la 21%, începând cu luna august, în timp ce cotele reduse de 5% și 9% vor fi desființate, urmând să fie introdusă o cotă de 11%.

TVA redusă vom avea doar la alimente, medicamente, apa pentru irigații, cărți și lemne de foc. De asemenea, industria hotelieră va avea și ea TVA de 11%, cel puțin până la finele anului.

În același timp, toate celelalte servicii și produse vor fi taxate cu 21%. Din august vor crește cu 10% și accizele la carburanți, alcool, tutun și produsele cu zahăr.

Nu în ultimul rând, Guvernul a fost anunțat măsuri importante pentru 2026: impozitul pe dividende va crește la 16% de la 1 ianuarie 2026, urmând să fie instituit un impozit suplimentar de 4% pentru bănci și, de asemenea, se va recurge la contribuții de sănătate extinse.

Articolul a fost realizat integral de Clever News Center – de la alegerea subiectului până la redactare – în exclusivitate pentru Termene.ro.