Companiile românești vor fi sprijinite să depășească barierele comerciale prin instrumentele UE

October 2, 2025
România a găzduit pentru prima dată „Market Access Day”, eveniment european dedicat accesului pe piețe externe. Reprezentanți ai Comisiei Europene, ai Guvernului și ai mediului de afaceri au discutat despre bariere comerciale, acorduri de liber schimb și sprijin pentru companii.

În premieră, România a fost gazda „Market Access Day”, eveniment european organizat la București de Ministerul Economiei și Comisia Europeană.

Premiera

Pentru prima dată, România a găzduit la București evenimentul „Market Access Day – Ziua Accesului pe Piață”, desfășurat în perioada 25–26 septembrie 2025. Manifestarea a fost organizată de Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT), în parteneriat cu Direcția Generală Comerț (DG Trade) a Comisiei Europene.

Reuniunea a avut loc la Palatul Parlamentului și la Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, reunind oficiali europeni și români, reprezentanți ai camerelor de comerț, ai mediului de afaceri și ai organizațiilor profesionale.

La deschiderea evenimentului au luat cuvântul Radu Miruță, ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, și Denis Redonnet, Deputy Director-General DG Trade și Chief Trade Enforcement Officer al Comisiei Europene.

„Faptul că România găzduiește pentru prima dată un eveniment Market Access Day confirmă angajamentul nostru de a sprijini companiile românești să valorifice oportunitățile oferite de piețele internaționale. Accesul echitabil la piețele externe înseamnă dezvoltare economică, investiții, locuri de muncă mai bine plătite și transfer de tehnologie”, a subliniat ministrul Radu Miruță.

Sprijin pentru companiile românești

În cadrul discuțiilor, oficialii europeni și români au pus accent pe faptul că firmele românești trebuie să aibă acces facil la instrumentele digitale europene. Prin Access2Markets, companiile pot afla detalii despre condițiile de export în diferite state, tarifele aplicate și regulile de certificare. Prin Single Entry Point, acestea pot sesiza Comisia Europeană atunci când întâlnesc bariere comerciale sau practici neloiale pe piețele terțe.

Dezbaterile au inclus exemple concrete: companii românești care exportă produse agroalimentare, textile sau componente auto au prezentat dificultățile întâmpinate, dar și modul în care sprijinul Comisiei Europene le-a ajutat să își consolideze prezența internațională.

Obiectivele Market Access Day

Evenimentul a avut ca scop promovarea accesului echitabil al companiilor europene pe piețele internaționale, prin facilitarea dialogului între autoritățile europene, guvernele naționale și mediul de business. În cadrul conferințelor și dezbaterilor, s-au discutat:

  • implementarea acordurilor comerciale de liber schimb semnate de Uniunea Europeană cu state terțe;
  • instrumentele de sprijin pentru firmele exportatoare și importatoare, precum portalul Access2Markets sau Punctul Unic de Intrare (Single Entry Point);
  • aplicarea măsurilor de apărare comercială pentru asigurarea unei concurențe loiale;
  • exemple de succes ale companiilor românești care au reușit să pătrundă pe piețe externe, dar și obstacolele cu care se confruntă alți exportatori.

România cere tratament echitabil în fața concurenței neloiale

În marja evenimentului, ministrul Miruță a avut o întâlnire bilaterală cu Denis Redonnet, unde a adus în discuție situația industriei românești de ciment.

Oficialul român a semnalat problemele cauzate de importurile masive din țări non-UE, care nu sunt obligate să respecte aceleași norme de mediu și nici să achite certificatele de carbon, ceea ce creează o concurență neloială pentru producătorii locali.

„Cu toţii avem o relaţie de bună vecinătate, dar concurenţa trebuie să fie echitabilă. România este ţară de graniţă a UE. Produsele grele şi voluminoase ajung la noi ca destinaţie finală, pentru că transportul lor mai departe devine prea scump. Aşadar, România are un specific diferit şi trebuie tratată echitabil. Asta facem: cu cifre, cu respect, dar şi cu fermitate atunci când industria noastră este pusă în pericol de concurenţa neloială”, a spus Miruță.