Din nou pe creștere. Cum au evoluat din 2008 până azi afacerile Electroputere VFU Pașcani, firma lui Gruia Stoica care a produs Leon, primul tren construit integral în România după 80 de ani

Scris de
Alex Ciutacu
June 20, 2025
Grupul Grampet a lansat săptămâna aceasta primul tren construit integral în România după 80 de ani, denumit Leon, proiectat și realizat de Electroputere VFU Pașcani. Această analiză Termene.ro urmărește cum au evoluat din 2008 până azi afacerile Electroputere VFU Pașcani, companie din portofoliul omului de afaceri Gruia Stoica.

Automotorul DMU (Diesel Multiple Unit) a fost lansat în mod oficial joi, printr-un eveniment organizat la Salonul Regal din Gara de Nord, la care au participat oficialități, ambasadori și diplomați, potrivit ZF. Aceștia au călătorit cu trenul Leon de la Gara de Nord până la Gara Băneasa.

Lansarea Leon

Electroputere VFU Pașcani și grupul Grampet au demarat proiectul pentru construcția prototipului de automotor DMU la finalul anului 2014. Au fost implicați peste 180 de specialiști din cadrul companiei. Grupul a anunțat în 2020 că prototipul intra în ultima etapă de testări.

Odată cu lansarea oficială din iunie 2025, grupul a anunțat că trenul automotor Leon are peste 30.000 de km de teste la activ, este certificat CE și poate circula oriunde în Europa. Trenul este compus din trei vagoane, dispune de 145 de locuri, dintre care 134 pentru clasa a II-a și 11 locuri VIP.

În momentul de față putem să facem două trenuri pe lună. Asta înseamnă vreo 24 de trenuri pe an. Chiar sunt surprins că românii noștri doresc să cumpere trenuri. Vorbim de privați”, a declarat Gruia Stoica, președintele Grampet Group, citat de Agerpres.

Afacerile Electroputere VFU Pașcani

Afacerile Electroputere VFU Pașcani au intrat din nou pe o pantă ascendentă în ultimii doi ani. Cifra de afaceri pe anul 2024 s-a ridicat la 129,5 mil. lei, în creștere cu 28% față de anul anterior, în timp ce profitul net s-a ridicat la 15,6 mil. lei, după un plus de 126% comparativ cu 2023, conform datelor Termene.

Numărul mediu de angajați a ajuns la 485, după o creștere de 14%. Totodată, datoriile s-au ridicat la 145,8 mil. lei, în creștere cu 56% față de anul anterior. Privind în perspectivă, cifra de afaceri din 2024 este de trei ori mai mare decât cea din 2022, iar profitul net este de aproape 18 ori mai mare.

Electroputere VFU Pașcani este doar una dintre firmele din grupul Grampet. Cea mai mare firmă din portofoliul omului de afaceri Gruia Stoica este Grup Feroviar Român, cu afaceri de peste 1 mld. lei în 2024, în scădere cu 3%, în timp ce profitul net s-a situat la aproape 2,7 mil. lei, după o scădere de 89%. Numărul de angajați a ajuns la 2.558 de persoane, după o creștere de 1%.

Istoria Electroputere VFU Pașcani

Istoria companiei Electroputere VFU Pașcani a început în secolul 19, când erau înființate Atelierele CFR Pașcani. Acestea au fost transformate în a doua jumătate a secolului 20 în Uzina Mecanică de Material Rulant, apoi în Întreprinderea Mecanică de Material Rulant, iar după Revoluție a luat naștere Remar Pașcani.

În 2004, pachetul majoritar de acțiuni al Remar a fost preluat de către Grupul Feroviar Român, dezvoltată de omul de afaceri Gruia Stoica, devenind Electroputere VFU Pașcani. Compania era listată la bursă, dar a fost delistată în 2015.

În ultimii ani, până la lansarea acestui prim tren construit în România după 80 de ani, activitatea Electroputere VFU Pașcani s-a concentrat în principal pe modernizare de vehicule feroviare, mentenanță vehicule comerciale și producție de ansamble și subansamble. De-a lungul timpului, grupul a investit peste 30 mil. euro în fabrica de la Pașcani.

Grampet este cel mai mare grup feroviar și operator logistic privat din Europa Centrală și de Sud-Est. Operează 450 de locomotive, 20.000 de vagoane și transportă anual peste 15 mil. tone de marfă. Activează pe piața europeană de mai mult de 25 de ani și este activ pe nouă piețe de pe continent.

Pe lângă transportatorul de marfă Grup Feroviar Român, Grampet înseamnă patru fabrici în România și Ungaria și cinci terminale logistice, situate la granițele cu Ucraina și Republica Moldova, precum și în nordul Bucureștiului.

Te-ar putea interesa:

Cronologia retailului modern din România (2008–2024): fuziuni, achiziții și dominația internațională

Big Read: Europenizarea și „reromânizarea”. Cum s-a transformat sistemul bancar românesc în 25 de ani (I)

Analiză. Cine face business acasă la Ilie Bolojan? Topul firmelor din Bihor: producție pentru multinaționale, combustibil, agricultură și transporturi

Batalia titanilor | Sameday vs Cargus. Creșterea accelerată a adus o depășire spectaculoasă în cursa pentru piața de curierat. O analiză pe 15 ani de business

Big Read. România nu mai citește, dar librăriile vând tot mai bine. Radiografia unei industrii în schimbare

Clujul în date | Cele mai multe firme activează în outsourcing IT. Profiturile cumulate ale companiilor din Cluj au crescut cu peste 600% în ultimii 17 ani. O analiză pe datele 2008-2024

Distribuie acest articol