Reacții la măsurile Bolojan. FAN Courier: Cele mai vizibile efecte ale acestor măsuri se vor resimți în costul final al produselor și serviciilor, atât pentru consumatori, cât și pentru companii

Guvernul va adopta în total trei pachete de măsuri în următoarele luni pentru reducerea deficitului bugetar. Echipa editorială Termene.ro a solicitat reacții din mediul de business la măsurile Bolojan pentru a reda vocea antreprenorilor și a companiilor.
Cel mai vizibil impact al noilor măsuri va fi cel asupra costului final al produselor și serviciilor, în contextul în care majorarea TVA și creșterea accizelor vor afecta toate sectoarele din economie, după cum au explicat reprezentanții FAN Courier.
„Efectele cele mai vizibile ale noilor măsuri se vor resimți în costul final al produselor și serviciilor, atât pentru consumatori, cât și pentru companii. Creșterea TVA va genera o scumpire generalizată și inflație, cu efecte directe în scăderea consumului”, au declarat reprezentanții FAN Courier pentru Termene.ro.
Impact în industria curieratului
Industria curieratului va fi și ea afectată de majorarea TVA și de creșterea accizelor, întrucât este o industrie puternic dependentă de transport, carburant și infrastructură logistică. Liderul pieței de curierat consideră că este prematur să se pronunțe asupra dimensiunii efectelor, dar acestea „cu siguranță vor fi importante și se vor rostogoli în costuri și în tarife.”
„Din perspectiva FAN Courier, noi anticipăm impactul asupra activității noastre pe trei direcții principale: transport și logistică, în urma majorării accizelor care generează scumpirea carburanților, costuri esențiale în activitatea noastră; consum și comerț electronic, respectiv scumpirea produselor va reduce apetitul de consum, iar acest lucru se va vedea în livrări;
IMM-urile și antreprenorii locali cu care lucrăm și care folosesc curieratul ca parte integrantă a dezvoltării lor vor fi nevoiți să-și revizuiască strategiile și să reducă investițiile din cauza costurilor operaționale crescute. Toate aceste efecte în lanț se vor resimți și în activitatea noastră viitoare.”
Dincolo de efectele resimțite prin intermediul pieței, FAN Courier se pregătește și pentru efecte asupra propriului business. Curieratul este o infrastructură esențială pentru funcționarea pieței interne, de la comerțul online, la lanțurile de aprovizionare și funcționarea optimă a relației dintre companii și consumatori. În interiorul acestui ecosistem, orice modificare fiscală cu impact pe costurile de operare influențează și modelul de business al companiei de curierat.
„Un TVA mai mare și accize mai ridicate înseamnă scumpiri la carburant, piese de schimb, echipamente și tot ceea ce înseamnă activitate logistică, rezultând o creștere a costurilor operaționale. Iar într-un sector în care eficiența operațională este esențială, costurile mai mari vor pune presiune pe profitabilitate. Acest fapt va atrage o revizuire a strategiei de dezvoltare și o reevaluare a planurilor pe termen mediu și lung.”
FAN Courier a avut în ultimii ani o dezvoltare constantă, investind în digitalizare, flotă, infrastructură și resurse umane, însă condițiile actuale ar putea determina compania să tempereze ritmul investițiilor sau să le recalibreze, în sensul în care ar putea crește nivelul investițiilor pentru digitalizare și automatizare, ca răspuns la nevoia de a reduce costurile.
„De asemenea, vom analiza soluții de optimizare a serviciilor pentru reducerea costurilor, cum ar fi reconfigurarea rutelor, automatizarea accelerată, promovarea și extinderea masivă a rețelei FANbox, pentru reducerea costurilor de livrare, sau integrarea unor soluții de transport ecologice și mai eficiente energetic, pentru reducerea dependenței de costurile în creștere la carburanți.”
FAN Courier se alătură corului de companii care spun că România are nevoie de măsuri pentru reducerea deficitului, însă critică faptul că aceste măsuri au început tot cu mediul privat și nu cu eficientizarea cheltuielilor publice.
„Vorbim de decizia de creștere a unor taxe, luată rapid și fără studii de impact, într-un moment în care așteptările vizau o reformă în interiorul aparatului de stat, tăierea unor cheltuieli inutile în instituții publice și companii de stat și o strategie pentru o mai bună colectare a taxelor de către instituțiile abilitate.
FAN Courier înțelege situația dificilă și susține eforturile de modernizare și responsabilitate fiscală ale Guvernului, dar considerăm că este esențial ca aceste măsuri să fie implementate transparent, predictibil și în dialog cu mediul privat. Și, nu în ultimul rând, așteptăm ca acest prim set de măsuri să fie continuat pe segmentul reducerii cheltuielilor din sfera publică.”
Ce înseamnă FAN Courier
FAN Courier este liderul pieței de curierat și este în continuare o companie antreprenorială românească dezvoltată de fondatori. Frații Adrian și Neculai Mihai au început să construiască FAN Courier în perioada 1997-1998 alături de Felix Pătrășcanu, prietenul lor din copilărie.
Cei trei au pornit la drum cu un apartament de două camere la Gara de Nord din București drept sediu de firmă, o mașină Dacia și livrări cu trenul. În 2006, FAN Courier a devenit lider de piață și după criza financiară a început să se dezvolte prin proiecte de investiții de zeci de milioane de euro în hub-uri și infrastructură.
Au crescut inclusiv prin achiziții. În 2019 au cumpărat o participație majoritară în compania locală de transport și logistică SLS Cargo. În 2020, FAN Courier a înregistrat în premieră o cifră de afaceri de 1 miliard de lei. La finalul anului 2021, compania a lansat startup-ul FAN Delivery și a accelerat dezvoltarea rețelei de lockere FANbox.
Firma FAN Courier Express SRL a înregistrat o cifră de afaceri de 1,39 mld. lei în 2024, în creștere cu 12% față de anul anterior, un profit net de aproape 71 mil. lei, în scădere cu 6% și un număr mediu de 3.872 de angajați, conform datelor Termene. Acționarii sunt: Adrian Mihai (40%), Neculai Mihai (40%) și Felix Pătrășcanu (20%).
Cei trei sunt acționari în mai multe firme din grup: FAN Courier Security, FAN Courier Active, SLS Cargo, FAN Delivery Express, FAN Courier International, FAN Priority Express și FAN Investments. Prin FAN Investments, antreprenorii au preluat recent 60% din acțiunile firmei de brokeraj vamal Marian’s Trading (MST).
Măsurile Bolojan
Guvernul Bolojan a anunțat că vor fi adoptate în următoarele luni trei pachete de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar excesiv. Luni, 7 iulie, guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament pe primul pachet de măsuri.
Printre acestea, regăsim reașezarea TVA pe două praguri: o cotă generală de 21% și o cotă redusă de 11% pentru medicamente, alimente, materii prime pentru industria alimentară, hrană pentru animale, HoReCa, cărți, servicii de apă-canal, apă pentru irigații, semințe, îngrășăminte și pesticide, lemne de foc sau energie termică.
Cu mențiunea că în perioada august-octombrie 2024 vor fi monitorizate încasările din HoReCA și în funcție de rezultate se va decide ce cotă de TVA trebuie aplicată acestui sector.
TVA-ul se mărește și pentru locuințe, dar sunt câteva cazuri în care se mai poate aplica pentru încă un an de zile cota redusă de 9%.
Persoanele care au un antecontract semnat până la 1 august 2025 cu livrare până la 1 august 2026 pot să beneficieze de TVA de 9%. În cazul în care livrarea este după acel termen, TVA-ul va fi de 21%.
Pe lângă condițiile temporale există condiții care țin de imobil, pentru a beneficia de cota de 9%. Locuința nu trebuie să depășească o suprafață utilă de 120 mp și prețul de 600.000 de lei, fără TVA. Excepția de 9% se aplică și în cazul celor care vând către primării care vor transforma imobilele în locuințe sociale.
Pe ultima sută de metri, guvernul a mai introdus aici o regulă, pentru a-i opri pe cei care se grăbesc să semneze antecontracte pentru a beneficia de cota redusă de TVA la achiziția de locuințe. Cei care semnează antecontract în iulie 2025, trebuie să achite și un avans de 20% până la finalul lunii ca să se încadreze la TVA de 9%.
Totodată, măsurile includ creșterea accizelor la alcool, tutun, combustibil și produse cu conținut ridicat de zahăr, precum majorarea impozitului pe câștiguri din jocuri de noroc de la 3% la 4% și creșterea altor taxe pentru industria jocurilor de noroc. O altă măsură este scumpirea rovinietei.
Printre măsuri, mai regăsim dublarea impozitului pe cifra de afaceri a băncilor, la 4% (cu excepția băncilor care au o cotă de piață de 0,2% sau mai mică), înghețarea majorării pensiilor și salariilor din sistemul public în 2026 și aplicarea contribuției la sănătate pentru pensiile care depășesc 3.000 de lei pe lună până la finalul anului 2027.
Toate aceste măsuri vor intra în vigoare parțial sau integral la 1 august 2025. În același timp, guvernul a anunțat creșterea impozitului pe dividende de la 10% la 16%, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2026.
În același timp, va fi modificată acordarea concediilor medicale prin stabilirea unor praguri. Spre exemplu, un angajat care este în concediu medical pentru o perioadă de până la șapte zile va primi doar 55% din salariu, comparativ cu 75%, cum este în prezent.
Măsurile ar trebui să vizeze și reforma companiilor de stat, reducerea subvențiilor, asigurarea transparenței și actualizarea unor redevențe. Momentan, documentul publicat plafonează câteva stimulente, limitează unele sporuri și reduce o serie de indemnizații.
O parte din măsurile anunțate vizează educația, mai exact reducerea drastică a bugetului pentru bursele școlare și creșterea normei didactice pentru profesori.
Te-ar putea interesa și:




