Șoferii români de camioane sunt considerați „albinele Europei”, cei care polenizează economia continentului. Câștigă lunar peste 3.000 de euro net

July 8, 2025
Șoferii români sunt bine văzuți în străinătate, unde sunt apreciați pentru profesionalism și seriozitate, fiind considerați „albinele Europei”. Pe scurt, efectuează transporturi pentru firme din afară - containere, în general, acoperind întregul continent, inclusiv pe destinațiile refuzate de occidentali.

O viață ca de pușcăriaș, cum zic mulți, dar care financiar se merită, pentru că salariul poate ajunge undeva la 3.500 de euro net (în mână) pe lună în cazul celor cu experiență, cât să-i tenteze pe mulți să aleagă cursele externe.

Aceasta în timp ce pe plan intern, deficitul, estimat la circa 150.000 de șoferi de camion, potrivit datelor din piață, crește de la an la an.

  • Românii, la mare căutare

Șoferii români străbat în lung și-n lat bătrânul continent, din Belgia sau Germania, până în țările nordice, indiferent de anotimp, lucru pe care nu toată lumea este dispusă și capabilă să-l facă, din cauza dificultății traseelor. Pe de altă parte, adevărul este că sunt și țări în care nici nu există prea mulți șoferi.

Sunt foarte multe companii autohtone, cum ar fi, de exemplu, cele din comuna Bosanci din județul Suceava, unde localnicii dețin circa 1000 de TIR-uri, care fac curse externe pentru firme cunoscute din străinătate. Unii nici nu au foarte multe camioane, ci doar câteva cu care lucrează în afară, realizând transporturi de containere, în general.

„Este o lege bine gândită, ai firmă in România și efectuezi transport pe comunitatea internațională. Este multă bătaie de cap în afară, trebuie să faci service la camioane, să ai șoferi serioși, să-i plătești, să faci asigurare, majoritatea încep cu 1-2 camioane. Românii sunt «tracționiștii» Europei, autocamioanele de la noi sunt considerate ca albinele în Europa, pentru că nu stau deloc. Spaniolii și francezii, de exemplu, lucrează de luni până vineri, când și-au parcat mașina, pe când românii dacă au început săptămâna de lucru joi, sâmbăta-duminica muncesc. Spaniolii nu semnează pe Germania, Danemarca, Norvegia iarna, pentru că n-au experiență să conducă pe polei sau zăpadă”, a declarat pentru Termene.ro Sterică Fudulea, un șofer din Tulcea cu o experiență de șoferie de 36 de ani, dintre care 15 ani pe curse externe.

Concret, sunt firme mari din afară care au foarte multe semiremorci și au nevoie de camioane, motiv pentru care apelează la companiile din România.

„Patronii din România iau curse pe contract, în principiu, pe Turcia, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Slovenia, Italia … (…) Sunt firme din Constanța, Cluj, Brașov, Suceava”, mai spune Fudulea.

Salariu de peste 3.000 euro

Salariul unui șofer care face curse externe pornește de la circa 2.000 euro pe lună și poate ajunge la peste 3.000 euro pentru cei cu experiență, depinde, însă, de diurnă sau de sporuri. O meserie grea, pe care sunt destui cei dispuși să o facă.

„Noi șoferii avem o viață de pușcăriaș, trebuie să fii dur și tare, ești singur pe o mașină de tonaj, faci mii de kilometri - 13 000 de kilometri pe lună. Aici se muncește, dar suntem și plătiți, firma este românească, iar transportatorul este spaniol. Suntem angajați în țară la o firmă internațională de transport, dar efectuăm curse în toate țările din Europa - Portugalia, Spania, Cehia, Polonia, Germania, țările nordice - Danemarca, Suedia. Șoferii sunt plătiți la curse în funcție de distanța parcursă în kilometri, alții cu diurnă externă pe zi - 85 euro, 100 euro, 105 euro pe zi. Ai vechime, ai seriozitate, ești plătit bine”, arată Fudulea.

Pe camioanele unde se lucrează în echipaj cu doi șoferi, cel care este la început, adică n-a văzut Europa, cum s-ar zice, primește un salariu de 2.000-2.500 euro în prima lună, după care ia camionul singur și primește 3.000 euro pe lună.

„Nu este o viață ușoară, ai niște ore de lucru, te oprești pe unde apuci, de multe ori staționezi prin păduri, pe lângă cimitire, parcuri industriale, ești singur ca un cuc, îți dai seama ce nervi trebuie să ai în asemenea situații. Acum pe căldurile acestea, ai primă de staționare… La șoferul cu experiență salariul este între 2.900 euro - 3.400 euro pe lună, depinde cum negociezi”, precizează Sterică Fudulea.

Exemplul Bosanci

În România există o localitate în care mai toată lumea are câte un camion cu care efectuează curse externe. Este vorba de comuna Bosanci, județul Suceava, unde transportul internațional de marfă este principala activitate a antreprenorilor locali. Cele 150 de firme de transport rutier de marfă administrează peste 1.000 de TIR-uri, la care se adaugă alte circa 500 de bus-uri și camionete de transport, care operează numai la extern.

Antreprenorii din Bosanci care dețin autovehicule de marfă fac în general transporturi din portul belgian Antwerp (sau Antwerpen, numele în flamandă; sau Anvers, varianta franceză a numelui). Preiau marfa din port și o răspândesc în toată Europa.

Comuna Bosanci a devenit celebră în România după ce oamenii de aici s-au apucat să-și repare singuri drumurile, pentru că din cauza gropilor își stricau autovehiculele. Și nu erau câteva, ci în jur de 1500 în total, de la camioane, bus-uri și până la camionete de curierat, adică cam atât cât există în tot județul Botoșani, potrivit declarațiilor edililor locali.

Primele camioane la Bosanci au început să apară imediat după Revoluție, când mulți localnici au plecat la muncă în străinătate, cartierul general fiind stabilit în Belgia, unde, de altfel, și acum își desfășoară activitatea. În prezent, cele mai multe TIR-uri acționează în portul Antwerp.

Deficit în creștere

În România, deficitul de șoferi de camion este foarte mare – circa 150.000, potrivit ultimelor cifre ale Confederației Operatorilor şi Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), și se tot mărește.

Patronatele din sector susțin că rămân fără șoferi, după ce ele îi școlesc și îi „rodează” pe toate drumurile, pentru că aceștia sunt ademeniți de către firmele de stat sau din străinătate pe lefuri mult mai mari.

În București, de exemplu, există numeroase cazuri în care mulți șoferi de la companii private de transport de persoane au trecut la Societatea de Transport București (STB) SA, care le-a oferit salarii atractive.

„Concurență neloială din partea statului”, declară reprezentanții patronatelor, care atrag atenția că societățile de stat sunt cei mai mari datornici la buget, în condițiile în care primesc și subvenții.

În România activează peste 200.000 de firme în sectorul transporturilor, care dispun de circa un milion de angajați.

Distribuie acest articol