Aeroporturi București face primul pas spre listarea la Bursa de Valori București. Evoluția afacerilor în 2010-2024

Scris de
Tibi Oprea
Compania Națională Aeroporturi București, care administrează Aeroportul Internațional Henri Coandă (Otopeni) și Aeroportul Internațional Aurel Vlaicu (Băneasa), pregătește discuția, la nivelul acționarilor, privind o listare la Bursa de Valori București.

Este astfel pregătit primul pas, respectiv reluarea procesului de selecție a auditoriului financiar, inclusiv pentru o eventuală listare la BVB, scrie Profit.ro.

Pachetul al doilea de măsuri pentru reducerea deficitului bugetar prevede listarea de pachete minoritare la companii de stat performante – pachete suplimentare la companii precum Romgaz sau Hidroelectrica, dar și oferte inițiale la societăți ca CEC Bank sau CN Aeroporturi București.

Ulterior, la începutul lunii octombrie, premierul Ilie Bolojan a confirmat că vrea să listeze companiile de stat CEC Bank și Aeroporturi București, pe care le-a folosit ca exemple de deschideri la bursă, în primul rând în vederea transparentizării activității.

Compania Națională Aeroporturi București și-a început activitatea în februarie 2010. Acționarii CN Aeroporturi București sunt Ministerul Transporturilor – 80% și Fondul Proprietatea – 20%. Mai mult, jumătate din activul FP îl reprezintă participația la Aeroporturi București.

În 2024, afacerile companiei au crescut cu 20%, la 1,4 mld. lei, iar profitul net a atins 608,8 mil. lei, cu 34% mai mult față de 2023. Anul 2024 a fost cel mai bun din istoria companiei în termeni de afaceri și profit.

Cu excepția anului 2020, când compania a înregistrat o diminuare drastică a afacerilor și a trecut pe pierdere pe fondul restricțiilor de circulație de la începutul pandemiei, CN Aeroporturi București a fost pe profit în fiecare an de la înființare.

În septembrie, Bogdan Mîndrescu a fost desemnat director general al CN Aeroporturi București, conform prevederilor guvernanței corporative.

Mîndrescu a mai ocupat această funcție în perioada aprilie 2017 - februarie 2018 și a fost, între altele, președinte și vicepreședinte al Consiliului de Administrație al CN Aeroporturi București, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Transportul aerian de pasageri a crescut în primul semestru al acestui an cu 7,9% comparativ cu perioada similară din 2024, de la 11,8 milioane de pasageri, până la 12,8 milioane de pasageri.

Cele mai mari ponderi în ceea ce privește transportul de pasageri s-au înregistrat pe aeroporturile Henri Coandă-București, cu aproape 4 milioane de pasageri îmbarcați și 3,9 milioane de pasageri debarcați, Avram Iancu-Cluj-Napoca, cu 810.600 de pasageri îmbarcați și 788.600 de debarcați și Aeroportul Internațional Iași, cu 537.600 de pasageri îmbarcați și 516.400 de debarcați.

Bursa de Valori București (BVB) are reguli clare de raportare din partea emitenților listați. Primul tip de raportare cerut de listarea la BVB este raportarea continuă. Emitentul are obligația de a furniza, în mod continuu și fără întârziere, pe calea comunicatelor/ rapoartelor curente, informații referitoare la activitatea sa (realizări/ nerealizări), informații referitoare la modificări semnificative în situația sa financiară, precum și la performanța și/ sau perspectivele afacerii sale, scrie în ghidul emitentului de la BVB.

Apoi vine raportarea periodică. Pentru a duce la îndeplinire acest obiectiv, emitentul furnizează pieței și participanților ei un calendar de comunicare financiară care va cuprinde cele mai importante evenimente planificate: publicarea rapoartelor anuale, publicarea rapoartelor semestriale și trimestriale, data adunării generale anuale a acționarilor, datele întâlnirilor cu analiști, investitori și brokeri.

Distribuie acest articol