Adopția AI, un avantaj competitiv sau un test de supraviețuire pentru IMM-urile românești. Cum vor face diferența următorii doi ani?

Avansul tehnologic și nevoia de a opera cât mai eficient într-o economie globală din ce în ce mai competitivă au transformat implementarea automatizărilor și adopția soluțiilor pe bază de inteligență artificială (AI) într-o prioritate pentru cea mai bună parte a companiilor din întreaga lume.
După ce implementarea automatizărilor și adopția AI și-au făcut loc tot mai sus pe agenda liderilor de business care conduc cele mai mari companii la nivel global, acestea au devenit prioritare și pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM), care reprezintă cea mai mare parte a economiei românești.
La nivel global, 73% dintre IMM-uri resimt presiunea competitivă generată de concurenții care au adoptat deja soluții AI, însă doar 23% au implementat până acum o formă de automatizare, conform datelor agregate de Sferal.ai. Totodată, 89% dintre IMM-urile din România cataloghează AI-ul drept un element de importanță strategică, dar numai 14% au trecut dincolo de proiecte pilot.
Adopția accelerează
În ultimele decenii, transformările digitale pătrundeau în sectorul IMM-urilor într-o fereastră de timp de 5-7 ani, însă evoluția soluțiilor AI din ultimii doi ani arată o adopție mai accelerată.
Mai exact, datele Sferal.ai arată doar 8% din IMM-uri foloseau automatizări AI în activitățile de zi cu zi în T4/2023. La începutul anului 2025, 31% dintre IMM-uri considerau AI-ul ca fiind esențial pentru operațiunile lor, iar estimările arată că 58% dintre IMM-uri ar putea avea multiple automatizări AI până la finalul anului 2025.
Adopția ar putea ajunge până la 84% la finalul anului 2026. Asta sugerează că IMM-urile care vor să transforme implementarea automatizărilor și adopția AI într-un avantaj competitiv au în față o fereastră de 18-24 de luni în care trebuie să treacă la acțiune.
În România, doar 14% dintre IMM-uri au trecut la implementare dincolo de proiecte pilot, ceea ce înseamnă că firmele din economia locală sunt cu aproximativ 12 luni în urma mediei globale. Totuși, 62% dintre IMM-uri plănuiesc să înceapă implementarea în următoarele 24 de luni.
Presiune în creștere
Fereastra de acțiune pentru următoarele 18-24 de luni nu este dată doar de ritmul adopției la nivel global, ci și de presiunile cu care se confruntă IMM-urile locale. Circa 67% dintre acestea observă o presiune competitivă din partea concurenților „mai eficienți”.
Pe de o parte, startup-urile care au luat naștere în economia digitală vin în piață cu o abordare bazată în primul rând pe cele mai noi soluții tehnologice, automatizări și instrumente AI.
Un alt factor de presiune vine dinspre jucătorii internaționali, care au profitat în ultimii ani de tehnologie și au implementat rapid, ceea ce le-a permis să se scaleze și să se extindă accelerat în piețe precum România. Totodată, în economia românească regăsim și jucători locali care s-au dovedit early adopters ai noilor tehnologii și au implementat devreme.
Modul în care a evoluat adopția de noi tehnologii în 47 de țări de-a lungul timpului arată că „punctul fără întoarcere” (point of no return) în automatizare va veni atunci când 35-40% dintre participanții la piață vor adopta transformarea, conform Sferal.ai.
Odată atins punctul fără întoarcere, așteptările clienților vor fi aliniate în funcție de modul în care livrează jucătorii care au încorporat automatizări și AI în operațiunile lor. În același timp, atunci când aproximativ 4 din 10 IMM-uri vor adopta noile tehnologii, celelalte nu vor mai putea ține pasul din punct de vedere al eficienței și vor trebui să reducă prețurile pentru a rămâne competitive.
O altă transformare care va avea loc este legată de recrutare și piața muncii, întrucât companiile care au competențe și procese bazate pe AI vor deveni mai atractive și vor atrage mai ușor talente.
Odată ce implementarea automatizărilor și adopția AI trec de punctul fără întoarcere, companiile care au trecut la acțiune ar putea fi favorizate în procesul de atragere de capital, întrucât utilizarea noilor tehnologii va intra natural pe lista criteriilor de eficiență când vine vorba de analiza unui business prin ochii unui investitor.
De aceea, estimările arată că primii care adoptă noile tehnologii vor beneficia de creșteri importante de venituri, dar și la nivelul indicatorilor operaționali sau de vânzări, în timp ce ultimii care trec în etapa de implementare riscă creșteri de costuri și scăderi de venituri.
Când ar putea veni punctul fără întoarcere
- Producție: septembrie 2026
- Servicii profesionale: decembrie 2026
- Retail / comerț online: martie 2027
- Servicii tradiționale: iunie 2027
Treci de la idee la rezultate, doar dialogând cu Sferal.ai, fără cod, fără echipe tehnice și fără luni de implementare. Sferal.ai îți arată pe 25 noiembrie, de la ora 19:00, cum funcționează un business conectat la schimbările rapide din industrie. Rezervă-ți locul acum și treci de la procese împrăștiate la echipe conectate.




