Ramona Țariuc, Associate Partner, VAT Advisory & Tax Compliance în cadrul companiei de consultanță fiscală Taxhouse, detaliază pentru Termene situațiile întâlnite cel mai des în practică.
Înregistrarea în scopuri de TVA
Companiile care depășesc plafonul de 395.000 lei cifră de afaceri, calculată cumulat de la începutul anului calendaristic, sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA. Regimul normal de TVA se aplică de la tranzacția care a dus la depășirea plafonului, conform art. 310 alin. (6) din Codul fiscal. Solicitarea de înregistrare, prin Declarația 700, trebuie depusă cel târziu la data depășirii.
Potrivit consultantei, momentul înregistrării poate fi anticipat. Dacă planul de afaceri arată că plafonul va fi depășit în primele luni de la înființare, înregistrarea în scopuri de TVA încă de la înființarea companiei, prin opțiune depusă la ONRC, poate evita birocrația ulterioară și potențiale blocaje comerciale.
„Spre exemplu, am întâlnit cazuri când contribuabilul urma să depășească plafonul prin emiterea unei facturi, a depus dosarul de înregistrare în scopuri de TVA, însă obținerea codului a durat aproximativ 3 săptămâni. Din prudență, a ales să amâne prestarea serviciului și, implicit, emiterea facturii pentru a colecta corect și la timp TVA. De asemenea, codul de TVA a fost atribuit de la momentul depunerii dosarului, iar întârzierea în procesarea dosarului a dus la nerespectarea termenului de depunere a declarațiilor pentru prima lună de raportare. Companiile care se înregistrează de la înființare scapă de aceste riscuri”, declară Ramona Țariuc.
Durata procesării dosarului devine un risc în sine. Codul de TVA este atribuit de la data depunerii dosarului, însă firma poate rata primele termene de raportare.
Plafonul de 10.000 euro pentru vânzările în UE
Firmele care vând în mod regulat bunuri sau servicii către persoane fizice din alte state membre pot opta pentru regimul ghișeului unic (OSS). Acesta permite o singură înregistrare, o singură declarație de TVA și o singură plată, prin portalul unui singur stat membru. Amintim ṣi faptul că, începând cu 1 ianuarie 2027, conform pachetului “TVA în era digitală” (ViDA) se extinde aplicarea regimurilor OSS ṣi IOSS (import one stop shop).
În acest context, consultanta atrage atenția asupra modului de calcul al plafonului de 10.000 euro. Pragul nu trebuie confundat cu cel pentru achizițiile intracomunitare de bunuri: are aceeași valoare în euro, dar se aplică altor operațiuni.
„De reținut faptul că plafonul de 10.000 euro se aplică cumulat pentru vânzările intracomunitare de bunuri la distanță și servicii electronice/telecom/radio prestate către persoane neimpozabile din alte state membre. Nu este un plafon separat per țară, ci se cumulează toate vânzările din toate statele membre. În practică, am întâlnit situații în care contribuabilii au ținut (eronat) evidența acestui plafon pentru fiecare țară. Astfel, s-au expus, în principal, riscului de a colecta și plăti cu întârziere TVA aferent, dar și riscului de dobânzi și penalități”, explică Ramona Țariuc.
Declarația recapitulativă D390
Raportarea corectă a livrărilor intracomunitare de bunuri în declarația recapitulativă este o condiție pentru aplicarea scutirii de TVA. Potrivit Codului de procedură fiscală, nedepunerea la termen a declarațiilor recapitulative se sancționează cu amendă între 1.000 și 5.000 lei. Depunerea unor declarații incorecte sau incomplete se sancționează cu amendă între 500 și 1.500 lei.
„Atragem atenția asupra faptului că raportarea greșită sau incompletă în D390 a livrărilor intracomunitare nu mai este de mult o simplă formalitate (odată cu implementarea Quick Fixes). Pe scurt, dacă D390 este greșită sau lipsește, ANAF poate considera neîndeplinită condiția pentru aplicarea scutirii de TVA în cazul livrării intracomunitare de bunuri. Astfel, poate impune 21% TVA plus eventuale dobânzi și penalități, dacă este cazul.
Vom vedea ce modificări va aduce asupra D390 pilonul I al pachetului TVA în era digitală (ViDA) ṣi anume facturarea electronică a tranzacțiilor transfrontaliere în relația B2B, programată să intre in vigoare începând cu 1 iulie 2030. Până atunci, rămâne să respectăm regulile existente”, avertizează Ramona Țariuc.
Schimbarea cotelor de TVA
Conform Legii nr. 141/2025, în România sunt în vigoare două cote de TVA. Cota standard este de 21%. Cota redusă, de 11%, se aplică, printre altele, alimentelor, medicamentelor, cazării și serviciilor de restaurant și catering. Fiecare modificare de cotă ridică o problemă de aplicare în timp.
„Ori de câte ori se schimbă cota de TVA, contribuabilii trebuie să fie atenți la cele două noțiuni importante în acest caz: fapt generator și exigibilitate. Regula generală este că se aplică cota valabilă la data exigibilității, care poate fi diferită de data facturii. Adeseori am întâlnit situații în care nu s-a ținut cont de data exigibilității taxei și s-a aplicat eronat cota valabilă la data facturii.
De asemenea, am întâlnit cazuri în care contribuabilii au omis regularizarea avansurilor încasate (cărora li s-a aplicat cota veche). Și pentru că am asistat la numeroase schimbări de cotă, tind să cred că majoritatea contribuabililor stăpânesc regulile de TVA aplicabile, însă multe erori practice apar din presiunea de timp la implementare”, precizează consultanta.
Rambursarea și soldurile negative vechi
Firmele înregistrate în scopuri de TVA depun decontul până pe 25 a lunii următoare perioadei de raportare. Dacă TVA-ul deductibil depășește TVA-ul colectat, firma poate solicita rambursarea diferenței direct din formularul 300, dacă suma negativă depășește 5.000 lei. Termenul standard de soluționare este de 45 de zile. Acesta se extinde la 90 de zile atunci când este necesar un control anticipat.
„În ceea ce privește rambursarea TVA, trebuie avută în vedere și prescripția dreptului de a solicita restituirea taxei. Decizia RIL nr. 6/2026 a adus clarificări în ceea ce privește principiul tehnic, însă lasă loc de interpretări în aplicarea acestuia în situații practice. Recomandarea este ca firmele cu solduri negative de TVA reportate pe perioade lungi să documenteze temeinic proveniența sumelor și, în cazul în care consideră oportun, să ceară la rambursare sumele respective”, adaugă Ramona Țariuc.
Cu cât vechimea soldului de TVA este mai mare, cu atât cresc șansele unui control mai amănunțit din partea ANAF. Scopul unui astfel de control este validarea corectitudinii componenței soldului.
„În prezent, nu există o poziție oficială emisă de ANAF/MF cu privire la interpretarea deciziei, ceea ce poate prelungi durata unui control și astfel genera rambursări întârziate. Firmele ce se află constant în poziția de rambursare a TVA pot solicita restituirea soldului la finalul fiecărei perioade de raportare, dacă se depășește plafonul minim și decontul este depus la timp”, explică aceasta.
Reconcilierea datelor raportate
Ramona Țariuc recomandă reconcilieri periodice între informațiile declarate în RO e-Factura, RO e-transport, jurnalele de vânzări și cumpărări, declarațiile de TVA, SAF-T, case de marcat, datele din contabilitate, etc.
„Identificarea eventualelor diferențe din timp poate grăbi rezolvarea lor și expune compania la riscuri mai mici. De asemenea, documentarea diferențelor și motivul acestora pot reduce riscul de inspecție sau pot ajuta în cazul în care ANAF solicită clarificări. Spre exemplu, în practică am identificat numeroase cazuri în care informațiile raportate în RO e-Factura nu se reconciliau cu cele raportate în Decontul de TVA sau D394, cauzele fiind diverse: tranzacții dublate, tranzacții neraportate, greșeli în raportarea bonurilor fiscale etc.”, concluzionează aceasta.
În plus, o factură netransmisă prin RO e-Factura, atunci când transmiterea era obligatorie, atrage riscuri semnificative, atât la nivelul furnizorului, cât ṣi la nivelul beneficiarului (dacă a înregistrat o factura netransmisă prin RO e-factura): nedeductibilitatea TVA, nedeductibilitatea cheltuielii, penalitate, precum ṣi amenda de 15% din valoarea facturată (bază impozabilă plus TVA) Pentru evitarea acestui risc, reconciliarea regulată a datelor din platforma RO e-factura ṣi a celor raportate în contabilitate/declaratiile de TVA este obligatorie.






.png)







.webp)




.jpg)




















.webp)














.png)








































